1515

Invest Talks - Sektoranalys Health Care: Coala Life förebygger hjärtsjukdom och vill koppla upp alla världens hjärtan

Förmaksflimmer är en global folksjukdom som drabbar var tredje vuxen människa. Miljontals är diagnostiserade och lika många till anses var odiagnostiserade. Hjärtklappning, oregelbundna hjärtslag och hög puls kan vara tecken på att man håller på att drabbas. Utan rätt behandling ökar förmaksflimmer risken för stroke hela 5 gånger. Medicinteknikbolaget Coala Life har utvecklat Coala Hjärtmonitor, som erbjuder ett helt nytt och enklare sätt att följa sitt hjärta och upptäcka bland annat förmaksflimmer. Det berättar bolagets vd Dan Pitulia.

Ni har utvecklat Coala Hjärtmonitor. Berätta om produkten och vad ni vill åstadkomma med den.

–Coala Hjärtmonitor är en unik medicinteknisk lösning som baseras på mer än tio års forskning och utveckling. Coalan hjälper användaren att i vardagen bättre förstå sitt hjärta, och tidigt upptäcka hjärtsjukdomar såsom förmaksflimmer. Coalan är en smidig innovation som gör det möjligt att få svar direkt i sin smartphone inom bara ett par sekunder. EKG-mätningarna kan enkelt delas med sin vårdgivare. Coala Hjärtmonitor lanserades 2017 och finns i dagsläget i Sverige, USA och Tyskland.

Vad gör Coala Hjärtmonitor så unik?

–Bakgrunden till att vi utvecklade Coala Hjärtmonitor är att den mätutrustning sjukvården ofta använder kräver fysiska besök, har brister i dess träffsäkerhet och ofta leder till långa väntetider. Coalan är unik i att erbjuda patienter och sjukvården en enkel, tillförlitlig och användarvänliglösning som inte kräver några fysiska besök, kan ordineras utan väntetid och ger läkaren möjlighet att enkelt följa patienter över tid och därigenom tidigt kunna sätt in insatser vid behov. Andra viktiga drivkrafter är förstås att fler ska upptäcka sitt hjärtflimmer och därmed kunna behandlas för det i tid, innan de utvecklar andra, mer allvarliga, hjärtsjukdomar.

Kan Coala Hjärtmonitor användas även vid andra hjärt- och kärlsjukdomar?

–Coala Hjärtmonitor tar på bara en minut användarens EKG och kan även användas som ett stetoskop för att lyssna på hjärta och lungorpå distans. Vi genomför nu en klinisk studie tillsammans med en strategisk samarbetspartner i Japan som ska kartlägga om Coala Hjärtmonitor kan tillämpas även på hjärtsviktspatienter. Många hjärtsviktspatienter uppsöker idag läkare alltför sent. Med Coala Hjärtmonitor kan de tidigare upptäcka de första tecknen på hjärtsvikt, vilket gör att de kan behandlas tidigare och därigenom förebygga mer allvarliga tillstånd.

Hur ser den globala tillväxtpotentialen för Coala Life ut?

–En av tre kommer att drabbas av förmaksflimmer som nu är en av världens folksjukdomar. Miljontals har ännu inte diagnostiseras. Enbart i USAgenomförs årligen nästan 80 miljoner läkarbesök bara relaterat till hjärtklappning, som kan varaen indikator på förmaksflimmer. Den potentiella marknaden för Coala Hjärtmonitor är därmed mycket stor.

Kan det bli aktuellt att börsnotera Coala Life framöver?

–Att notera bolaget är definitivt ett intressant alternativ för att kunna finansiera vår fortsatta globala expansion. Vi har dock ännu inget beslutat noteringsdatum så framtiden får utvisa om vi ska notera bolaget eller ej.

Fakta: Coala Life är ett svenskt medicintekniskt företag inriktat på hjärtdiagnostik och digital hälsa. Bolaget har utvecklat och lanserat en mångfaldigt prisbelönad portfölj av digitala medicintekniska lösningar för digital distansövervakning, analys och screening av hjärtat. Produkterna marknadsförs dels direkt mot konsument genom bland annat Apotek Hjärtat och Lloyds Apotek, dels direkt mot vården för att möjliggöra digitala, patientcentrerade hjärtutredningar utan väntetider.

Läs mer på: coalalife.com/se/investor-relations/
Skribent: Annika Wihlborg, Invest Talks Studio investtalks.se

Friskrivning från ansvar:
Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Innehåller intervjuer från Invest Talks Studios kunder med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel. Läs mer på: investtalks.se

Invest Talks IR-intervjuer med aktuella börs-vd:ar. Distributionspartner: Dagens Industri.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?