Medpro Clinic Group förvärvas av Procuritas

Medpro Clinic Group som finansierades av Sciety-nätverket 2017 förvärvades i december 2020 av Procuritas. Avkastningen för investerarna uppgick till 4,6 gånger investerat kapital. Förvärvet innebär också att Medpro slår sig samman med Omtanken och att de tillsammans blir den tredje största privata primärvårdsaktören i Västra Götalandsregionen.

 När Sciety-nätverket investerade 2017 drev Medpro totalt fem primärvårdsmottagningar och tre rehabiliteringskliniker. I dag har bolaget sex primärvårdsmottagningar, sex rehabiliteringskliniker, flera vaccinationscentraler, en hudklinik, en hjärtklinik och en drogrehabiliteringsklinik.

– Det som fångade Scietys intresse var Medpros förmåga att förvärva och vända olönsamma nedläggningshotade vårdcentraler till lönsamma verksamheter med bibehållen eller förbättrad vårdkvalitet. Bolaget arbetade även utifrån konceptet design-in-healthcare för ökad trivsel bland såväl patienter som medarbetare, vilket vi såg som en styrka, berättar Andreas Lindblom, vd för Sciety.

För de som investerade i Medpro med Sciety 2017 innebär förvärvet en avkastning om 4,6 gånger investerat kapital. 

– Jag ser sammanslagningen som ett naturligt nästa steg i att utveckla en patientcentrerad svensk vårdmöjlighet. Den dagliga verksamheten kommer att fortsätta som vanligt för alla våra patienter, anställda och leverantörer, säger Hans Wittrup, vd för Medpro och tillträdande affärsutvecklingschef, i en nyhet från Procuritas. 

Medpro, Omtanken och Procuritas delar visionen att erbjuda högkvalitativ vård med inslag av digitala lösningar. Tillsammans blir Medpro och Omtanken den tredje största privata primärvårdsaktören i Västra Götaland med 14 kliniker och 100 000 listade patienter. 

– Medpro och Omtanken är två välskötta bolag som leds av starka entreprenörer på den svenska primärvårdsmarknaden. Vi kommer tillsammans med grundarna Nick Johansson och Hans Wittrup att fokusera på att förbättra vårdkvaliteten ytterligare, utveckla digitala lösningar och investera i tillväxt under de kommande åren. Vi ser verkligen fram emot vårt joint venture, kommenterar Oskar Lindholm-Wu, partner på Procuritas, i en nyhet från Procuritas.

Procuritas är ett private equity-bolag med fokus på medelstora företag i Norden.

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Lindblom, vd Sciety: andreas.lindblom@sciety.se, tel. 070-375 73 73.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?