1515

Överenskommelse om lösning för att avsluta tvister om tysk nedläggning av kärnkraft

Den tyska förbundsregeringen har idag tillkännagivit grunden till en överenskommelse med E.ON, EnBW, RWE och Vattenfall som ska avsluta tvister om nedläggningen av den tyska kärnkraften och uppfylla den tyska författningsdomstolens beslut i dessa frågor.

Den tyska författningsdomstolen har två gånger bekräftat att Vattenfall har diskriminerats eftersom bolaget inte har kunnat använda sina produktionsrättigheter för kärnkraft såsom konkurrenter har kunnat göra. Överenskommelsen är utformad för att korrigera denna diskriminering.  

I enlighet med överenskommelsen ska Vattenfall få en kompensation på EUR 1 425 miljoner före skatt.

- Detta är en modest implementering av de tyska domstolsbesluten som i slutändan är acceptabla för oss. Vi välkomnar den föreslagna uppgörelsen eftersom den sätter punkt för många års dyrbara och tidskrävande tvister. Tyskland är en viktig marknad för oss och vi kan nu fokusera på att gå vidare med våra planer på att fasa ut fossila bränslen och fortsätta att investera i klimatvänlig värme och elproduktion, säger Vattenfalls vd och koncernchef Anna Borg.

Detaljerna i uppgörelsen kommer att utarbetas i ett motsvarande avtal och en lag som behöver godkännas av den tyska förbundsdagen. Åtagandena behöver också godkännas av EU-kommissionen för att bekräfta att ersättningen inte är att betrakta som statsstöd.

Överenskommelsen omfattar även ersättning för tillkommande försäljning av produktionsrättigheter från Vattenfall till E.ON på 181 miljoner euro för att täcka den resterande livstiden av E.ON:s kärnkraftverk. Inklusive ersättningen från den tyska staten kommer Vattenfall därmed totalt att erhålla EUR 1 606 miljoner. De tidigare försäljningarna av produktionsrättigheter för kärnkraftverket Krümmel till E.ON kommer att återbetalas. Överenskommelsen omfattar dessutom ersättning till andra bolag än Vattenfall för delvis inte behövda investeringar för livstidsförlängning av kärnkraftsanläggningar.

En övergripande del av överenskommelsen är att avsluta alla tvister i frågan, inklusive domstolsprocessen inledd av E.ON mot Vattenfall och de förfaranden som Vattenfall drivit mot den tyska staten enligt ’Energy Charter Treaty’ och andra processer.

För ytterligare information kontakta:
Vattenfalls pressavdelning, telefon +46 8 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?