Möjlighet att investera i ett bolag som med miljövänlig teknik möjliggör kostnadsbesparingar för jordbruket

Ogräsbekämpning inom lantbruket sker idag genom mekanisk bekämpning, manuell rensning, kemisk bekämpning eller genom traktorburna system. Med minskad miljöpåverkan och ökad effektivitet erbjuder Ekobot tjänster baserade på en autonom robot för ogräsbekämpning inom jordbruk. Bolaget grundades år 2017 och utvecklar, tillverkar och säljer en systemlösning som verkar helt utan eller med minimal användning av herbicider. Genom artificiell intelligens och visionsteknik identifierar bolagets systemlösning ogräs som sedan skärs av i marknivå, vilket minskar risken för nya rotskott. Affärsmodellen innefattar direktförsäljning av hyresavtal på 12-36 månader.
 
Ekobot ger i en intervju med Analyst Group tre anledningar till att investera:

Unik teknologi och skalbarhet
Ekobot har en stark teknologi som kan tillämpas på flertalet användningsområden inom precisionsjordbruk, såsom bevattning, besprutning och sådd. Vår robot har en exceptionell systemlösning för att identifiera ogräs med hjälp av visionsteknik och artificiell intelligens. Vi kommer även kunna skapa värde till kunder genom datainsamling genom robotplattformen som möjliggör ytterligare skalbara mjukvarulösningar och potentiella intäktsströmmar. Konceptet är skalbart och systemet kan anpassas efter behov till olika stora arealer, exempelvis genom att hantera flera rader av grödor samtidigt.
 
Kraftigt växande marknad inom precisionsjordbruk
Ekobot verkar på en marknad under väldigt stark tillväxt – den globala marknaden för robotar inom lantbruk förväntas växa med en genomsnittlig årlig tillväxttakt om 34,5 procent per år, från USD 4,6 miljarder 2020 till USD 20,3 miljarder till 2025. Behovet av att minska mängden manuell arbetskraft och manuella maskiner samt det ökade kravet på högre produktivitet från de befintliga jordbruksområdena är faktorer som snabbt driver marknadens tillväxt.
 
Stark väg mot kommersialisering
Ekobot har tecknat ett LOI med två stora grönsaksodlare i Sverige där piloter med vår robot påbörjas under odlingssäsongen 2021, varefter roboten anpassas och beräknas kunna gå mot industriell tillverkning. Vi arbetar med Wageningen University & Research för att hitta en väg för ett effektivt marknadsinträde på den europeiska marknaden







 
Med Ekobots systemlösning slipper jordbrukare större delen av den manuella rensningen, vilket sparar både tid och kostnader för personal, även kostnaden för bekämpningsmedel minskar då den autonoma roboten verkar utan, eller med minimal, användning av dessa. Till skillnad från många konkurrenter som fokuserar på precisionsbesprutning med bekämpningsmedel adresserar bolagets lösning problemen med både höga kostnader och miljöpåverkan, samtidigt som avkastningen från odlingen ökar då lösningen är effektiv även under grödans känsliga period.
 
 Ekobot genomför nu en noteringsemission inför en planerad notering på First North Growth Market, vid fullteckning tillförs bolaget ca 20,5 MSEK innan emissionskostnader som ämnas användas för att öka tillväxttakten.
 
Läs mer om Ekobot och IPOn här





Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?