1515

År 2050 är Michelins däck 100 procent hållbara

År 2050 kommer Michelins däck att produceras helt och hållet av återvunnet material, vara helt återvinningsbara och endast använda biobaserade eller på annat sätt hållbara material. Målet nås med hjälp av en kraftfull satsning på forskning och utveckling (FoU), jämsides partnerskap med innovativa företag.

Inspirerat av det luftlösa uppkopplade konceptdäcket VISION som introducerades 2017, har Michelin satt som mål att göra sina däck 100 procent hållbara från och med 2050. Idag är cirka en tredjedel av de komponenter som används vid produktionen av ett Michelindäck naturliga, återvunna eller på annat sätt hållbara råvaror.

Ett Michelin-däck är en högteknologisk produkt med drygt 200 ingredienser. De viktigaste är naturgummi eller syntetgummi, metall, fibrer och komponenter som stärker däckets struktur, som t ex karbon, silica och plastmaterial. De samverkar för att uppnå optimal balans mellan komfort, prestanda men framförallt en säker körupplevelse med ständigt minskad miljöpåverkan.

–Michelins mognad inom materialteknik beror på styrkan i vårt företags FoU-kapacitet, säger Peyman Sabet, Nordenchef Michelin. Vi har 6 000 personer som verkar inom sju FoU-center runtom i världen med 350 kompetensområden. Ingenjörer, forskare, kemister och utvecklare har tillsammans bidragit till 10 000 patent inom däckdesign och tillverkning. De arbetar hårt för att öka säkerhet, hållbarhet, körning, prestandafunktioner, samtidigt som de gör däcken 100 procent hållbara till 2050.

Nu är målet 100 procents hållbarhet. Kolla videon för att se hur vi gör

Dagens hastighet för att ta fram innovationer kräver nya former av samarbeten. Därför skapar vi partnerskap med innovativa företag vars framsteg inom teknisk utveckling skapar helt nya möjligheter. Teknikerna kan användas inom andra industrier, som kan dra nytta av återvunna råvaror som är oändligt återanvändningsbara. Dessa tekniker gör det också möjligt att återvinna polystyren och återvinna ämnen som kimrök (fint kolpulver) eller pyrolysolja ur begagnade däck.

Axens och IFP Energies Nouvelles, är de två företag som går i spetsen för BioButterfly-projektet De har samverkat med Michelin sedan 2019 för att producera bioadministrerad butadien som ersätter petroleumbaserad butadien. Butadien är en viktig industrikemikalie vid tillverkning av syntetgummi för däckproduktion. Med hjälp av biomassa från trä, risskal, löv, majsstjälkar och annat växtavfall kan 4,2 miljoner ton träflis införlivas i Michelins däck varje år.

Partnerskapet, som signerades i november 2020, mellan Michelin och Kanada-baserade Pyrowave som kan producera återvunnen styren från plasten i förpackningar som yoghurtburkar och matlådor eller isolerande paneler, är en annan viktig hörnsten. Styren är en monomer som används för att tillverka inte bara polystyren utan också syntetiskt gummi för däck samt ett brett utbud av konsumtionsvaror. Så småningom kan motsvarande tio tusentals ton av polystyrenavfall återvinnas till ursprungsförpackningar men också till Michelin-däck varje år.

Den revolutionerande process som utvecklats av den franska startupen Carbios, syftar till att använda enzymer för att dekonstruera PET, en plast som för närvarande är oljebaserad. Plastavfallet reduceras till sina ursprungliga rena monomerer, som kan återanvändas oändligt och återanvändas för att tillverka ny PET-plast. En av dessa återvunna plaster råkar vara polyestergarnet som används vid tillverkning av däck. Cirka fyra miljarder plastflaskor kan eventuellt återvinnas till Michelin-däck varje år.

Nyligen meddelade Michelin att man kommer lansera sin första anläggning för däckåtervinning med svenska Enviro. Det svenska företaget har utvecklat en patenterad teknik för att återvinna kimrök (fint kolpulver), pyrolysolja, stål, gas och andra nya högkvalitativa återanvändbara material från uttjänta däck. Det gör att allt i dessa däck kan återvinnas och återanvändas i flera sorters gummibaserade produktionsprocesser.

Michelin stödjer den cirkulära ekonomin på flera sätt, vilket bekräftas av företagets deltagande i det europeiska BlackCycle-konsortiet. Detta projekt, som samordnas av Michelin och finansieras av Europeiska unionen, samlar 13 offentliga och privata samarbetspartners för att utforma processer för att tillverka nya däck från uttjänta däck.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Följande bilagor finns för nedladdning:
PRESSMEDDELANDE
PR 100 TMD EN FINAL


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?