1515

Rekordhög garantivolym för EKN under 2020

EKN:s årsredovisning 2020: Årets rekordhöga garantivolym på 119,1 miljarder kronor innefattade såväl historiskt hög ordinarie garantigivning som omfattande krisåtgärder.

EKN:s ordinarie garantiverksamhet ökade med 19 procent från 2019 till 64,7 miljarder kronor 2020, vilket är det näst högsta beloppet i EKN:s historia. 

—    Att vår ordinarie verksamhet ökat så mycket förklaras delvis av den fortsatta utrullningen av 5G i många länder där svenska företag har en stark position. Dessutom har exporten av medicinteknik och sjukvårdsutrustning ökat i och med pandemin. Svenska företag är också fortsatt efterfrågade i satsningar på sol- och vindkraft och hållbara transportlösningar, säger generaldirektör Anna-Karin Jatko. 

I det ordinarie utbudet för små och medelstora företag har EKN en rörelsekreditgaranti som täcker 50 procent av bankens risk. När effekterna av pandemin satte in höjde EKN snabbt täckningsgraden till 80 procent för att stimulera bankers möjlighet att hjälpa företagen med lån. Antalet rörelsekreditgarantier för små och medelstora företag ökade under året med 30 procent. 

—    Vi ville förhindra att tillfällig brist på finansiering skulle slå ut sunda företag, vilket hände under finanskrisen. Små och medelstora företag står för en betydande andel av den svenska exporten. Att dessa företag finns kvar och kan fortsätta att exportera har en avgörande påverkan på svenskt BNP, säger Anna-Karin Jatko.

I mars 2020 började EKN även tillfälligt erbjuda stora företag rörelsekreditgarantier, som täcker 75 procent av bankens risk vid rörelsefinansiering. Efterfrågan har varit mycket stor och var som mest intensiv inledningsvis. Under året ställde EKN ut utfästelser till 78 företag om totalt 146,5 miljarder kronor för denna lösning. Av dessa har 34 garantier ställts ut med en volym på totalt 54,4 miljarder kronor. 

—    En utfästelse kan ha stor betydelse för ett företags finansiella stabilitet och långsiktighet – den ger vetskap om att det går att få ett lån om det kommer att behövas. Lösningen har efterfrågats av såväl exportföretag som länge varit EKN:s kunder som exportföretag som annars inte använder EKN, säger Anna-Karin Jatko.

Skadeutbetalningarna var enligt förväntan och uppgick till 1,6 miljarder kronor (1,8 miljarder kronor 2019). De avsåg främst ett fåtal affärer med skador som uppstått tidigare år. En ny större skada har tillkommit gällande en affär till Zambia. Avsättning för kommande skadeutbetalningar i denna affär har betydande negativ påverkan på årets resultat. Resultatet uppgick till 0,2 miljarder kronor. EKN har fortsatt en stark finansiell ställning.

2020 i korthet (jämfört med 2019)

-    Total garantivolym: 119,1 miljarder kronor 
-    Volym ordinarie garantigivning: 64,7 miljarder kronor (54,2 miljarder kronor 2019) 
-    Garantivolym tillfällig rörelsekreditgaranti för stora företag: 54,4 miljarder kronor
-    Nya affärer: 1 896, (2 135 nya affärer). En skillnad på 278 affärer på grund av förändringar i administrationen av ramgaranti. 
-    Antal nya garanterade affärer för små och medelstora företag: 611 (725). Även här beror skillnaden i antal på förändrad administration.
-    Antal kunder: 494, varav 349 små och medelstora företag (445 kunder, varav 322 SME)
-    Skadeutbetalningar: 1,6 miljarder kronor (1,8 miljarder kronor). De avsåg främst ett fåtal affärer med skador som uppstått tidigare år.
-    Resultat: 0,2 miljarder kronor (1,1 miljarder kronor). 
 

Malin Alm Gerentz


Följande bilagor finns för nedladdning:
EKN:s årsredovisning 2020




Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?