1515

Preem är Sveriges grönaste varumärke inom drivmedel

I den årliga undersökningen ”Sveriges grönaste varumärke” får svenska folket rösta om vilka varumärken de anser vara grönast. Preem intar förstaplatsen när drivmedelsbranschen för första gången ingår i undersökningen.

Sveriges grönaste varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av konsultföretaget Differ. I undersökningen har svenskarna fått utse Sveriges grönaste varumärke. När de som deltagit i undersökningen fritt får ange vilket varumärke som de anser vara grönast står Preem som vinnare i kategorin drivmedel.

– Vi är glada och stolta att svenska folket uppskattar Preems satsningar på förnybara drivmedel och att vi erbjuder drivmedel med förnybart innehåll som är producerat här i Sverige, säger Ulrica Bååthe, Varumärkeschef på Preem.

I Differs undersökning framkommer att 43 procent av konsumenterna ofta eller alltid gör gröna val. Konsumenterna tycker generellt att det blir allt lättare att göra gröna val och 40 procent väljer aktivt bort varumärken som inte anses vara gröna.

– Hållbarhet ökar i relevans men konsumenter tycker fortfarande tycker att det är svårt att göra gröna val i vissa branscher såsom drivmedel.  Dock utmärker sig vissa varumärken som exempelvis Preem, vinnare i sin bransch, som har lyckats bygga tilltro hos svenska konsumenter genom att konsekvent kommunicera om sitt hållbarhetsarbete, säger Fredrik Berggren på strategikonsultbolaget Differ, som genomfört undersökningen.

Undersökningen Sveriges grönaste varumärke har besvarats av över 1 000 respondenter i åldrarna 15-75 år. Respondenterna får besvara frågor kring miljö och hållbarhet och ge sin syn på varumärken i tolv olika branscher. Det är tolfte gången som undersökningen genomförs.

Kontakt
För mer information, vänligen kontakta Preems pressjour 070-450 10 01 eller besök press@preem.se.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SavelendAnnons

Savelend breddar sitt erbjudande – och siktar på börsnotering i sommar: ”Vi gillar transparensen”

Ludwig Pettersson, VD på Savelend.
Ludwig Pettersson, VD på Savelend.

P2P-aktören Savelend, som erbjuder en investerings- och sparplattform för krediter, siktar på börsnotering innan midsommar. 

– Nu tar vi nästa steg i bolagets utveckling och bjuder in fler investerare att vara med på dubbla resor, både på plattformen som investerare och som aktieägare, säger Ludwig Pettersson, VD på Savelend.

Börsnoteringen är ett led i att expandera på flera marknader i Europa.

Savelend tillhandahåller en egenutvecklad plattform där investerare kopplas samman med låntagare, utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren.

Savelend har i dag förmedlat över 1 miljard kronor i lån och den historiska årsavkastningen 2014-2020 på insatt kapital har varit i genomsnitt över 10%. Trots Corona har avkastningen hållit sig stabil och över plattformens målränta om 7-9%, med en avkastning från februari 2020 till januari 2021 om 10,76%. Nu siktar Savelend på en börsintroduktion på Nasdaq First North innan midsommar. Skälen är flera.

– Den huvudsakliga anledningen är att vi tror att våra investerare på plattformen och våra aktieägare ser väldigt lika ut. De är samma typ av personer med samma intressen, samma syn på risktagande och de har liknande avkastningskrav. Vi vill ge dem fler möjligheter att investera, säger Ludwig Pettersson.

Savelend vill ge kunder och investerare insyn

Med börsnotering kommer också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökande transparensen som det innebär att vara noterad, som att släppa kvartalsrapporter och därmed ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

Ludwig Pettersson påpekar att Savelend sedan två år tillbaka i praktiken arbetat som om det vore börsnoterat, med en extern styrelse och hög nivå på Corporate Governance.

– För oss internt blir det ingen stor skillnad, säger han.

Med börsnoteringen tar Savelend också sikte på Europa. I Polen, där man redan haft en närvaro, ska man expandera ytterligare. Finland är en ny marknad man vill in på, och där man nyligen rekryterat en landschef.

– Med en expansion i Europa ser vi en klar fördel med att vara listade på börsen. Det hänger ihop med transparensen och trovärdigheten för vår verksamhet som följer med en börsnotering, säger han.

Savelend erbjuder andrahandsmarknad för krediter

Savelend lanserade 2014 vilket gör företaget till Sveriges äldsta digitala investerings- och sparplattform för krediter. I dag erbjuder man fem olika kredittyper: Inkassoportföljer, fakturaköp, företagslån, konsumentlån och fastighetskrediter. Under Q4 2020 öppnade Savelend upp en andrahandsmarknad för krediter.

– Nu kan du köpa och sälja krediter innan löptidens slut. Om du har investerat men behöver dina pengar så kan du sälja och få tillgång till pengarna samma dag, fast det är två år kvar på löptiden. Det här är en fin och attraktiv tjänst, säger Ludwig Pettersson.

Läs mer på: www.savelend.se 

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i krediter kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?