1515

Rahel Belatchew möter Léonie Geisendorf i SVT:s Designhistorier

I SVT:s serie Designhistorier ägnas ett avsnitt åt ett möte mellan Rahel Belatchew och Léonie Geisendorf (1914-2016), där Belatchew kommentarer Geisendorfs arkitektur samt presenterar några av Belatchew Arkitekters verk, som Florahuset i Midsommarkransen i Stockholm och de experimentella projekten BuzzBuilding och SwimCity.

Rahel Belatchew

Léonie Geisendorf, född 1914 i Warszawa, död 2016 i Paris, var en arkitekt som var verksam och bosatt i Sverige större delen av sitt yrkesliv. Hon var en förebild för flera generationer svenska arkitekter och bland hennes verk kan nämnas Villa Delin, radhusområdet på Riksrådsvägen i Bagarmossen och S:t Görans gymnasium i Stockholm.

– Lola, som Léonie Geisendorf kallades, var en hängiven arkitekt. Hon var kompromisslös i sitt arbete och förblev sina projekt trogen in i det sista, säger Rahel Belatchew, VD och grundare, Belatchew Arkitekter AB.

SVT:s Designhistorier är en programserie som uppmärksammar svensk design, genom att låta några av dagens mest banbrytande designers möta dåtidens pionjärer och titta närmare på deras signaturföremål. Hela serien publiceras på SVT Play onsdag 17 februari och i SVT1 24–28 mars.

Programmet på SVT Play: https://www.svtplay.se/video/30175472/designhistorier/designhistorier-hus-1  

Mer om programmet och pressbilder: https://pressrummet.svt.se/program/1396118-006A

Porträtt på Rahel Belatchew (fotograf Jenny Öhman): https://belatchew.com/downloads/rahelbelatchew.zip

Kontaktuppgifter

Rahel Belatchew, Chefsarkitekt, VD och grundare, tel 070-174 94 32, pr@belatchew.com, Twitter och Instagram: @rahelbelatchew

Webb: https://belatchew.com/, Twitter och Instagram: @belatchew

Om Belatchew Arkitekter

Belatchew Arkitekter är en formstark arkitektbyrå som jobbar proaktivt med människan i centrum.

Det är med utgångspunkt i människan som vi skapar ett hållbart samhälle där arkitekturen utgör fonden för människors liv.

Vi jobbar proaktivt med innovation och tar gärna egna initiativ till projekt och samarbeten.

Vi är formstarka och lever enligt devisen att god arkitektur idag är morgondagens kulturarv.

Belatchew Arkitekter grundades 2006 av Rahel Belatchew och består idag av ett tjugotal arkitekter och byggnadsingenjörer. Kontoret har sitt säte på Södermalm i Stockholm med en internationell verksamhet. Projekten återfinns inom ett brett fält, från bostäder och kontor till samhällsfastigheter. Utöver förmågan att leverera projekt av hög kvalitet värnar vi en god projektekonomi och håller en nära dialog med våra uppdragsgivare där lyhördhet är av stor betydelse.

2019 publicerades boken ”Attitude as Style – Rahel Belatchew, Architect” om Rahel Belatchew och Belatchew Arkitekters arkitektur.

Läs mer om boken här >>

Om Belatchew Labs

Belatchew Labs är en studio inom Belatchew Arkitekter som arbetar med experimentella projekt i syfte att undersöka och testa nya metoder samt finna lösningar på stadens problem, idag och imorgon.

Mer om Belatchew Labs här >>

Om Rahel Belatchew

Rahel Belatchew är chefsarkitekt, vd och grundare av Belatchew Arkitekter.

Mer om Rahel Belatchew här >>

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?