1515
Annons

Utsikter för valutahandel med EUR/SEK

Efter en rejäl förstärkning för kronan mot euron sedan oktober 2020, så har EUR/SEK börjat konsolidera inom ett ganska snävt tradingspann. Valutahandel.se har stämt av med några tekniska analytiker för att ta fram olika nivåer att hålla koll på för valutahandlare med EUR/SEK. Dessutom så diskuteras några av riskerna för euron respektive kronan i den senaste artikeln på www.valutahandel.se.

Valutahandeln med den största handelspartnern påverkas i hög grad av hur stark kronan är mot euron. Åtminstone 49% av all svensk export under 2020 sker med EU länder, rapporterar SCB.

Ifall kronan stärks ytterligare 12–15% under 2021, så kan det komma att påverka svensk export på allvar, på ett negativt sätt”, menar Markus Jalmerot, medgrundare av Valutahandel.se.

Både SEB och Riksbanken har positiva utsikter för kronan det närmaste året. Den ekonomiska återhämtningens takt och riktning inom EU kan bland annat tolkas genom PMI, inköpschefernas index, vilken kom in på 47.5 förra veckan, jämfört med 49.1 månaden innan. Detta är de lägsta nivåerna för EU på drygt två månader.

Men variationen för återhämtningen är stor inom Europa. Italien visar PMI-siffror på 55.1, den högsta nivån på 34 månader. Siffrorna kan troligen komma att försämras, då omkring 144 000 anställda i norra Italien har drabbats av nedstängningarna i skidregionerna. Som tidigast öppnar skidliftarna igen den 14:e februari 2021, rapporterar La Nazione. Inga PMI siffror har kommit ut för Sverige i skrivande stund.

Den långsamma Covid-19 vaccineringen i både Sverige och EU kan dock äventyra tillväxten för båda. I Sverige så är endast 2,82% av befolkningen vaccinerade mot Covid-19, jämfört med 4,88% i Danmark, 3,51% i Italien, 14,94% i Storbritannien, över 58% i Israel och 9,9% i USA.

När det kommer till ränteläget så har dock Sverige en fördel enligt valutahandlare, då landet inte sänkt räntan på över 1 år, medan flera andra länder har gjort det. Lägre räntekostnader då man går lång i svenska kronor är en viktig anledning till att landets valuta klarat sig så bra.

När det kommer till teknisk analys för EUR/SEK så handlas valutaparet omkring 10.11 för närvarande. Motståndsnivåer ligger i första hand vid 10.20 följt av 10.30 och stödnivåerna vid 10 respektive 9.9. Ytterligare beskrivning av stöd- och motståndsnivåerna för EUR/SEK beskrivs i artikeln som återfinns på https://www.valutahandel.se/valutahandel-med-euro-kronan-vad-kan-handa-harnast/.
 

Markus Jalmerot

Medgrundare
+351911065323
mj@valutahandel.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från InnofactorAnnons

Mer säkra och digitala arbetssätt för JOAB i molnet

Inför verkstadsföretaget JOABs tillväxtsatsning var det ett strategiskt vägval att övergå till en modern molnbaserad IT-lösning. Med stort fokus på säkerhet har JOAB skapat en effektiv och skalbar IT-miljö, med nya möjligheter att skapa digital tjänsteutveckling. 

JOAB utvecklar innovativa lösningar för transportbranschen. Företaget erbjuder alltifrån tillverkning och montering till eftermarknad och anses vara en av de ledande inom påbyggnadsbranschen för lastbilar i Norden.

Redan 2018 började JOAB sin digitaliseringsresa. Många av arbetssätten byggde då på manuella rutiner, men i takt med att företaget växte ökade behoven av smartare, mer digitala arbetssätt. Att flytta sin IT-infrastruktur till molnet blev en väg att skala verksamheten i linje med ledningens tillväxtambitioner. För IT innebar det högre krav på effektivitet och automation för att kunna leverera fortsatt hög kvalitet. 

– Vår tidigare miljö var en ”90-talslösning”, med gamla strukturer och utan mobil åtkomst. Genom att dra fördel av ny säker molnteknik med Microsoft 365, Azure och Power Platform skapar vi helt nya möjligheter för innovation, både för kunder och internt, säger Pär Persson IT- och Digitaliseringschef på JOAB.

JOABs nya verktygslåda för digitaliseringen 

Den initiala investeringen är tagen och JOAB har nu ett ramverk på plats som kan kommunicera digitalt hela vägen från slutkund in till affärssystemet, som fortfarande ligger on-prem. 

– Vi kan idag skapa appar och BI-rapporter som kombinerar data från on-prem med externa publika data samt den data som våra kunder eller leverantörer kan erbjuda. Allt under samma tak, med mobil access och säkerheten redan löst.

För verksamheten innebär satsningen att JOAB har fått tillgång till en stor digitaliseringsverktygslåda som bidrar till att öka affärsvärdet och konkurrenskraften i den fortsatta tillväxten. 

Alecta har liknande erfarenhet, läs gärna mer här 

Cybersecurity ett prioriterat fokusområde för ledningen

För ledningen var det särskilt viktigt att hantera den otrygghet som ökningen av IT-säkerhetshot innebär. 

– Styrelsen gav oss i företagsledningen uppdraget att prioritera cybersecurity som fokusområde. För oss har det varit viktigt att påvisa mätbarhet och utvärdera vårt säkerhetsarbete. Sedan tre år tillbaka har vi årliga genomgångar med styrelsen för att följa upp förflyttningen och kvaliteten på IT-säkerheten. Målet är att hela tiden höja säkerhetsnivån genom att bli bättre på att förstå vad som ger mest effekt, var de största säkerhetsriskerna finns och hur exponerat JOAB är för olika typer av hot, säger Peter Olsson VD på JOAB.

Uppföljningen är ett led i att prioritera bland olika åtgärdspunkter och förslag. För en konsekvent och målmedveten uppföljning har IT-avdelningen valt att bland annat använda Microsoft Secure Score i Azure som stöd. 

– Det hjälper oss att se till att vi upprätthåller den säkerhetsnivå som är rätt för oss. Till exempel har införandet av MFA, multifaktorautentisering, visat sig vara det som enskilt höjt säkerheten mest. Genom att säkerställa inloggningen med så kallad conditional access via certifierade enheter blir det både enklare för användaren och mer säkert. Även spårbarheten har ökat och incidenterna minskar, konstaterar Pär Persson.

Vägledning av extern expertis viktig för att lyckas på molnresan

Vägen till molnet var ett stort steg för JOAB och något av det viktigaste i början var att sätta upp infrastrukturen enligt best practice, att städa i AD (Active Directory) och säkerställa en stabil drift i övergången till den nya miljön. Lägg där till behovet att skapa förutsättningar för styrning, governance och god kostnadskontroll för ledningen.

JOAB insåg redan tidigt behovet av expertkompetens i flytten från traditionell on-prem till en modern molnmiljö.

– Vi ville göra den här förändringen på rätt sätt och inte vara försökskaniner i den här förändringen. Vi sökte därför efter en erfaren IT-partner som kunde vägleda oss på molnresan. Valet föll på Innofactor. De har gjort det förr och har en hög teknisk kompetens inom hela Microsofts ekosystem inklusive säkerhet. De hjälper oss att landa i en effektiv lösning som passar JOAB, berättar Pär.

IT en viktig länk för verksamheten 

Innofactors experter är idag en viktig del i JOABs IT-team. De uppskattas för sin tillgänglighet och kunskap om digitalisering med modern teknik och säkra molntjänster som hävstång. 

En annan viktig framgångsnyckel i förändringsarbetet är IT-teamets nära samarbetet med verksamheten. Genom att lyssna och förstå hur det fungerar idag, vilka behoven är och våga fråga ”varför”, bygger Pär och hans team förtroende för transformationen.

– För att kunna skapa legitimitet och förankring behöver vi på IT synas ute i organisationen och lära känna alla kollegor. Jag vill förstå våra utmaningar så att vi tillsammans kan hitta sätt att jobba smartare. Det är så jag gillar att jobba! Att ”tänka runt hörnet” som en tidigare kollega uttryckte det, blir ett sätt att fånga detaljerna som leder till nya utvecklingsmöjligheter. 

Nästa steg 

Nu tar JOAB nästa steg tillsammans med Innofactor för att erbjuda fler digitala tjänster som skapar mervärde och ökar konkurrenskraften.

– Bland annat ser vi flera spännande möjligheter öppna upp sig med Power Platform. En framtidsvision är att skapa en mer transparent och kvalitetssäker serviceprocess med digitala servicehandböcker för våra partnerverkstäder och kunder. Det skulle ge oss möjligheten att kunna erbjuda en mer prediktiv service, säger Pär.

Ytterligare ett område är att på sikt erbjuda yrkesarbetare ett JOAB-ID med säker access från mobilen till ett nytt molnbaserat intranät. En viktig pusselbit för att öka känslan av delaktighet och främja samverkan inom bolaget.

Om Molntjänster:

Molntjänster har blivit ryggraden i digitaliseringen, stommen i många organisationer. En modern miljö och molnbaserade säkerhetslösningar möjliggör snabbare utveckling. Med tillgång till realtidsdata i molnet skapas också bättre förutsättningar för analys och affärskritiska beslut, samt snabbare, mer effektiv och säker sjösättning av nya smarta lösningar som gynnar både medarbetare och kunder.

 Läs mer på https://www.innofactor.com/se/aktuellt/cloud-infra-di

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Innofactor och ej en artikel av Dagens industri

Dreams genomför ny, omfattande klimatsatsning – ser Sverige som ett föregångsland

I början av 2022 startade Dreams och den europeiska storbanken BNP Paribas det samägda bolaget Dreams Sustainable med målsättningen att skapa banktjänster som hjälper människor leva mer hållbart. Nu börjar utrullningen av bolagets nya plattform där man genom sin uppmärksammade beteendeforskning ska hjälpa sina 460 000 användare till en mer hållbar livsstil. Bland annat lanseras ett betalkort som ska hjälpa användarna spara mer och minska sina CO2-utsläpp. 

Dreams grundades år 2014 utifrån idén om att använda beteendeforskning för att göra det lika enkelt att spara som att konsumera och därigenom öka människors finansiella välbefinnande. Under 2021 började man erbjuda sina lösningar som en SaaS-tjänst till banker, och i partnerskap med den europeiska storbanken BNP Paribas placerade man vid årsskiftet konsumenttjänsten i det nya samägda bolaget Dreams Sustainable. 

Med det nya bolaget vill man bygga vidare på den vetenskapliga metod som konceptet för sparande bygger på och genom ett ökat fokus på hållbarhet underlätta för sina användare att fatta klimatsmarta beslut i vardagen. 

– Vi ser att en hållbar livsstil går i linje med människors välbefinnande, och att efterfrågan på tjänster som gör detta enklare ökar. Vår ambition är skapa ett erbjudande för en ny generations kunder och genom vår beteendevetenskapliga modell bidra till hållbara val – för både plånboken och för planeten. Som företag har vi högt ställda krav på oss och vill hjälpa till att driva det ökade fokuset på hållbarhet i vår bransch, säger Konstantin Lezhnin, vd för Dreams Sustainable.

När man nu tar nästa steg lanseras också ett antal nya initiativ, som enligt Dreams ryms inom området för behavioural banking och som syftar till att möjliggöra positiv beteendeförändring. Bland annat introduceras ett betalkort som hjälper användarna spara mer och minska sina CO2-utsläpp. Samtidigt ansluter sig bolaget till den globala rörelsen 1% for the Planet genom vilken man donerar en procent av intäkterna till ett certifierat miljöprojekt. 

– Grunden för Dreams har alltid varit att hjälpa människor att förverkliga sig själva genom att ge verktyg för att ändra sitt beteende till det bättre, och må bra i sin ekonomiska situation. Att tillsammans med BNP Paribas kunna accelerera det arbetet innebär att vi kommer att fortsätta att leverera på detta löfte till våra kunder samtidigt som vi bygger en varaktig, hållbar verksamhet för framtiden, säger Henrik Rosvall, medgrundare till Dreams. 

För BNP Paribas, som under många år varit ledande inom hållbarhetsområdet, är den svenska marknaden – med en globalt stark tech-scen, hög digitaliseringsgrad och stort klimatengagemang – särskilt intressant i sammanhanget. Utöver kapital och nätverk stöttar man den fortsatta satsningen med expertis inom International Retail Banking och utveckling av startups och tillväxtföretag. 

– Vi investerar kraftigt i Norden både i form av kapital och antal anställda. Norden är en marknad som i regel växer snabbare än övriga Europa sett till BNP, börsvärde och välstånd. Sverige är dessutom ett nav för innovation, vi är bland de länder som kommit längst i digitaliseringen, och hållbarhet ligger i vårt DNA. Idag vill många leva en mer hållbar livsstil men känner att det saknar redskap för att på ett enkelt sätt vara med och påverka i sin vardag. Dreams Sustainable möter den efterfrågan som en ny generation av banktjänst, säger Eirik Winter, vd för BNP Paribas Group, Norden.

Gentemot konsument kommer man fortsatt använda varumärket Dreams. 

Om Dreams metod 
Dreams koncept för sparande bygger på en vetenskaplig metod som kombinerar hjärnforskning med beteendevetenskap och som är framtagen i nära samarbete med forskare från bland annat UCLA, University of Toronto samt Linköpings universitet. Det är samma modell som appliceras när tjänsten nu vidareutvecklas till att också fokusera på hållbara val. 

Undersökningar bland Dreams användare visar att 83% sparar mer med Dreams jämfört med sparande i hembanken – drygt 1500 SEK/månad. 35% använder Dreams för att spara till långsiktiga (+3 år) drömmar. 

Användare av Dreams rapporterar att de:
- Mår bättre över sin privatekonomi (74%).
- Upplever ökat finansiellt självförtroende av tjänsten (60%).
- Känner mindre stress kopplat till sin privatekonomi (65%).

Om BNP Paribas
BNP Paribas är den största banken i EU och den globala bank som har starkast närvaro på plats lokalt i Norden. 2022 utsågs BNP Paribas till ”World’s Best Bank for Sustainable Finance” av den internationella tidskriften Euromoney. 

Under de senaste tre åren har BNP Paribas mer än dubblat sina intäkter från kunderna i regionen och anställt mer än 200 personer i Norden. Idag har gruppen över 900 personer i regionen fördelat över Corporate and Institutional Banking, Personal Finance, Asset Management, försäkring via Cardif, Factoring, car fleet management och leasing via Arval, samt Leasing Solutions.

Om Dreams
Dreams vill bidra till hållbara val – för plånboken och för planeten. Genom sin beteendevetenskapliga metod gör man det enkelt och roligt för sina 460 000 användare att både spara pengar och att fatta hållbara beslut i vardagen. År 2022 bildades Dreams Sustainable AB som ett samägt bolag av Dreams AB och BNP Paribas för att vidareutveckla Dreams framgångsrika koncept för att hjälpa människor till en mer hållbar livsstil. Huvudkontoret, med sina drygt 50 medarbetare, finns i Stockholm. Dreams tillhandahåller banktjänster i samarbete med partnerbanker. För mer information om Dreams, besök www.getdreams.com
 

Presskontakt:

Caroline Ehrning
PR Manager
Dreams
caroline@getdreams.com

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera