1515

Årsresultat 2020: Stabil tillväxt under ett turbulent år

  • Resultat före skatt uppgick till 3 789 mkr
  • Räntenettot ökade med 3 procent som en följd av ökade in- och utlåningsvolymer
  • Stark underliggande affär - totala intäkter ökade med 6 procent 
  • Kreditreserveringar ökade – till stor del kopplat till enstaka engagemang
  • Hög aktivitet på bolånemarknaden – partnerskap en framgångsfaktor
  • Banken ledande inom grön obligationsfinansiering – emitterat värde på 50 miljarder kronor

Händelser under perioden 
Danske Bank Sverige levererar en stabil tillväxt för 2020. Marknaden för bolån fortsatte att växa under året och bankens marknadsandel av nyutlåningen för helåret låg på 4,2 procent medan bankens totala andel är 3,8 procent. I spåren av pandemin öppnades möjligheten för amorteringsfrihet vilket endast ett fåtal bolånekunder utnyttjade. Partnerskap utgör en betydande del av bankens strategi och drev mycket av tillväxten av utlåningen, men även av inlåningen där banken välkomnade drygt 102 000 HSB Bosparkunder som tillförde ca 4,9 miljarder kronor.

Trots en stor osäkerhet på marknaden ökade även volymen av företagsutlåningen under året och volatiliteten på valuta- och aktiemarknaderna bidrog starkt till resultatet. De ökade kostnaderna kan bland annat kopplas till den transformation som banken påbörjade under året. Marknaden för grön obligationsfinansiering satte nya rekord. Banken agerade här som arrangör för en mängd emissioner till ett värde av 50 miljarder kronor vilket gör Danske Bank till den ledande nordiska banken inom området. 

Johanna Norberg, vd Danske Bank Sverige kommenterar:  
”Det har varit ett intensivt år som präglats av den pågående pandemin.Trots ökade kreditreserveringar och kostnader som  påverkat resultatet negativt, gör vi ett bra och stabilt resultat. Vi har haft ett stort inflöde av nya kunder och ökade volymer, både på in- och utlåningssidan. Det är också roligt att kunna konstatera att 360 nya företagskunder valt oss till sin husbank under pandemin. Vår rådgivning och expertis har efterfrågats i stor omfattning och genom den snabba digitala transformationen fördubblade vi antalet digitala rådgivningsmöten. De negativa effekterna på ekonomin har i stor grad  motverkats med hjälp av olika stimulansåtgärder, men utmaningarna är stora även framöver. Vi ska fortsätta finnas för våra kunder som en betrodd finansiell partner och tillsammans klara av de prövningar som finns.”

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Sundblad, presschef, Danske Bank Sverige
070-644 01 40, anna.sundblad@danskebank.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Danske Bank Sverige Årsresultat 2020

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?