1515
Annons

Idag inleds teckningsperioden i Stayble Therapeutics företrädesemission

Idag inleds teckningsperioden i Stayble Therapeutics AB:s (”Stayble” eller ”Bolaget”) nyemission av aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare (Företrädesemissionen). Även allmänheten inbjuds att teckna aktier i Företrädesemissionen. Teckningsperioden löper till och med den 17 februari 2021 och fulltecknad Företrädesemission tillför Bolaget cirka 41,5 MSEK före emissionskostnader. Stayble har på förhand erhållit teckningsförbindelser och garantiåtaganden (top-down) motsvarande totalt cirka 84 procent av emissionsvolymen. Prospekt, teaser och anmälningssedlar hålls tillgängliga via Bolagets (www.staybletherapeutics.se), Sedermera Fondkommissions (www.sedermera.se) och Nordic Issuings (www.nordic-issuing.se) respektive hemsidor. Härutöver finns möjlighet att teckna aktier med BankID på Sedermera Fondkommissions och Nordic Issuings hemsidor.

I syfte att finansiera slutförandet av Bolagets pågående fas 2b-studie beslutade styrelsen den 18 december 2020 om en nyemission av aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Beslutet fattades med stöd av bemyndigande från årsstämman som ägde rum den 8 juni 2020. Företrädesemissionen omfattar högst 6 923 462 aktier och kan vid fullteckning tillföra Bolaget högst cirka 41,5 MSEK. Kapitalet bedöms av styrelsen möjliggöra för Stayble att fortsatt hålla en hög utvecklingstakt i enlighet med uppsatta målsättningar och därmed bygga tydligt aktieägarvärde framåt. Förutsatt att Företrädesemissionen fulltecknas är det styrelsens och ledningens bedömning att Bolagets verksamhet kommer att vara finansierad fram till slutförande och bearbetning av resultat från fas 2b-studien, samtidigt som Bolaget ges möjlighet att initiera diskussioner med potentiella partners, vilka har finansiella resurser att driva projektet vidare genom kliniska fas 3-studier fram till marknadsgodkännande. Inför Företrädesemissionen har befintliga aktieägare samt externa investerare ingått teckningsförbindelser om totalt cirka 19,8 MSEK (motsvarande cirka 48 procent av emissionsvolymen). Härutöver har Stayble avtalat om garantiåtaganden (s.k. top-down eller toppgaranti) om totalt cirka 15 MSEK (motsvarande cirka 36 procent av emissionsvolymen). Sammantaget har Bolaget därmed erhållit teckningsförbindelser och garantiåtaganden motsvarande cirka 84 procent av emissionsvolymen. 

För fullständig information om Företrädesemissionen hänvisas till det prospekt som upprättats med anledning av Företrädesemissionen. Prospektet, innehållande fullständiga villkor och anvisningar, samt teaser (på svenska och engelska) och anmälningssedlar hålls tillgängliga på Bolagets (www.staybletherapeutics.se), Sedermera Fondkommissions (www.sedermera.se) och Nordic Issuings (www.nordic-issuing.se) respektive hemsidor.

Investerarpresentation
Under teckningsperioden kommer Bolaget att informera om verksamheten och framtidsplanerna. En bolagspresentation samt en intervju med Bolagets VD Andreas Gerward kommer att publiceras på BioStocks hemsida (www.biostock.se) på följande datum:

3 februari 2021 – Bolagspresentation. Kl. 13:00 går presentationen att ses live här.
9 februari 2021 – VD-intervju

Erbjudandet i sammandrag

  • Teckningsperiod: 3 – 17 februari 2021.
  • Teckningskurs: 6,00 SEK per ny aktie.
  • Erbjudandets omfattning: Erbjudandet omfattar högst 6 923 462 aktier, motsvarande cirka 41,5 MSEK.
  • Avstämningsdag och företrädesrätt: De som på avstämningsdagen den 29 januari 2021 var registrerade som aktieägare i Stayble äger företrädesrätt att teckna aktier i aktuell nyemission. För varje befintlig aktie erhålls en (1) teckningsrätt. Varje teckningsrätt berättigar till teckning av en (1) ny aktie. Sista dag för handel i aktien inklusive rätt att erhålla teckningsrätter var den 27 januari 2021. Första dag för handel i aktien exklusive rätt att erhålla teckningsrätter var den 28 januari 2021.
  • Antal aktier innan nyemission: 6 923 462 aktier.
  • Värdering (pre-money) i aktuellt erbjudande: Cirka 41,5 MSEK.
  • Garanti- och teckningsåtaganden: Bolaget har erhållit teckningsförbindelser och garantiåtaganden (top-down) motsvarande totalt cirka 84 procent av emissionsvolymen. Garantiteckningen är en s.k. ”top-down-garanti” eller ”toppgaranti”, vilket innebär att om nyemissionen till exempel tecknas till 80 procent verkställs garantiteckning enbart för resterande 20 procent upp till fulltecknad emission. Garantiåtagandet adderas således till gällande teckningsnivå och ämnar säkerställa den kvarstående teckningen i Företrädesemissionen.
  • Handel med teckningsrätter*: Handel med teckningsrätter kommer att ske på Nasdaq First North Growth Market under perioden 3 – 15 februari 2021.
  • Handel med BTA: Handel med BTA (Betald Tecknad Aktie) kommer att ske på Nasdaq First North Growth Market från och med den 3 februari 2021 och pågå fram till dess att Bolagsverket har registrerat Företrädesemissionen. Denna registrering beräknas ske i mitten av mars 2021.
  • Utspädning: Vid fulltecknad Företrädesemission ökar antalet aktier med 6 923 462 stycken, vilket motsvarar en utspädning om 50 procent av röster och kapital för befintliga aktieägare som inte tecknar aktier i Företrädesemissionen.

* Notera att i det fall nyttjande av teckningsrätter sker via en bank respektive förvaltare, rekommenderas det att kontrollera bankens/förvaltarens tidsgräns för sista dag för teckning.

Rådgivare
Sedermera Fondkommission är finansiell rådgivare, Markets & Corporate Law Nordic AB är legal rådgivare och Nordic Issuing agerar emissionsinstitut i samband med Företrädesemissionen.

För ytterligare information om aktuell Företrädesemission
Sedermera Fondkommission
Telefon: +46 40 615 14 10
E-post: info@sedermera.se
www.sedermera.se



För ytterligare information

Andreas Gerward, VD Stayble Therapeutics AB
andreas.gerward@stayble.se
+46 730 808 397

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Dreams genomför ny, omfattande klimatsatsning – ser Sverige som ett föregångsland

I början av 2022 startade Dreams och den europeiska storbanken BNP Paribas det samägda bolaget Dreams Sustainable med målsättningen att skapa banktjänster som hjälper människor leva mer hållbart. Nu börjar utrullningen av bolagets nya plattform där man genom sin uppmärksammade beteendeforskning ska hjälpa sina 460 000 användare till en mer hållbar livsstil. Bland annat lanseras ett betalkort som ska hjälpa användarna spara mer och minska sina CO2-utsläpp. 

Dreams grundades år 2014 utifrån idén om att använda beteendeforskning för att göra det lika enkelt att spara som att konsumera och därigenom öka människors finansiella välbefinnande. Under 2021 började man erbjuda sina lösningar som en SaaS-tjänst till banker, och i partnerskap med den europeiska storbanken BNP Paribas placerade man vid årsskiftet konsumenttjänsten i det nya samägda bolaget Dreams Sustainable. 

Med det nya bolaget vill man bygga vidare på den vetenskapliga metod som konceptet för sparande bygger på och genom ett ökat fokus på hållbarhet underlätta för sina användare att fatta klimatsmarta beslut i vardagen. 

– Vi ser att en hållbar livsstil går i linje med människors välbefinnande, och att efterfrågan på tjänster som gör detta enklare ökar. Vår ambition är skapa ett erbjudande för en ny generations kunder och genom vår beteendevetenskapliga modell bidra till hållbara val – för både plånboken och för planeten. Som företag har vi högt ställda krav på oss och vill hjälpa till att driva det ökade fokuset på hållbarhet i vår bransch, säger Konstantin Lezhnin, vd för Dreams Sustainable.

När man nu tar nästa steg lanseras också ett antal nya initiativ, som enligt Dreams ryms inom området för behavioural banking och som syftar till att möjliggöra positiv beteendeförändring. Bland annat introduceras ett betalkort som hjälper användarna spara mer och minska sina CO2-utsläpp. Samtidigt ansluter sig bolaget till den globala rörelsen 1% for the Planet genom vilken man donerar en procent av intäkterna till ett certifierat miljöprojekt. 

– Grunden för Dreams har alltid varit att hjälpa människor att förverkliga sig själva genom att ge verktyg för att ändra sitt beteende till det bättre, och må bra i sin ekonomiska situation. Att tillsammans med BNP Paribas kunna accelerera det arbetet innebär att vi kommer att fortsätta att leverera på detta löfte till våra kunder samtidigt som vi bygger en varaktig, hållbar verksamhet för framtiden, säger Henrik Rosvall, medgrundare till Dreams. 

För BNP Paribas, som under många år varit ledande inom hållbarhetsområdet, är den svenska marknaden – med en globalt stark tech-scen, hög digitaliseringsgrad och stort klimatengagemang – särskilt intressant i sammanhanget. Utöver kapital och nätverk stöttar man den fortsatta satsningen med expertis inom International Retail Banking och utveckling av startups och tillväxtföretag. 

– Vi investerar kraftigt i Norden både i form av kapital och antal anställda. Norden är en marknad som i regel växer snabbare än övriga Europa sett till BNP, börsvärde och välstånd. Sverige är dessutom ett nav för innovation, vi är bland de länder som kommit längst i digitaliseringen, och hållbarhet ligger i vårt DNA. Idag vill många leva en mer hållbar livsstil men känner att det saknar redskap för att på ett enkelt sätt vara med och påverka i sin vardag. Dreams Sustainable möter den efterfrågan som en ny generation av banktjänst, säger Eirik Winter, vd för BNP Paribas Group, Norden.

Gentemot konsument kommer man fortsatt använda varumärket Dreams. 

Om Dreams metod 
Dreams koncept för sparande bygger på en vetenskaplig metod som kombinerar hjärnforskning med beteendevetenskap och som är framtagen i nära samarbete med forskare från bland annat UCLA, University of Toronto samt Linköpings universitet. Det är samma modell som appliceras när tjänsten nu vidareutvecklas till att också fokusera på hållbara val. 

Undersökningar bland Dreams användare visar att 83% sparar mer med Dreams jämfört med sparande i hembanken – drygt 1500 SEK/månad. 35% använder Dreams för att spara till långsiktiga (+3 år) drömmar. 

Användare av Dreams rapporterar att de:
- Mår bättre över sin privatekonomi (74%).
- Upplever ökat finansiellt självförtroende av tjänsten (60%).
- Känner mindre stress kopplat till sin privatekonomi (65%).

Om BNP Paribas
BNP Paribas är den största banken i EU och den globala bank som har starkast närvaro på plats lokalt i Norden. 2022 utsågs BNP Paribas till ”World’s Best Bank for Sustainable Finance” av den internationella tidskriften Euromoney. 

Under de senaste tre åren har BNP Paribas mer än dubblat sina intäkter från kunderna i regionen och anställt mer än 200 personer i Norden. Idag har gruppen över 900 personer i regionen fördelat över Corporate and Institutional Banking, Personal Finance, Asset Management, försäkring via Cardif, Factoring, car fleet management och leasing via Arval, samt Leasing Solutions.

Om Dreams
Dreams vill bidra till hållbara val – för plånboken och för planeten. Genom sin beteendevetenskapliga metod gör man det enkelt och roligt för sina 460 000 användare att både spara pengar och att fatta hållbara beslut i vardagen. År 2022 bildades Dreams Sustainable AB som ett samägt bolag av Dreams AB och BNP Paribas för att vidareutveckla Dreams framgångsrika koncept för att hjälpa människor till en mer hållbar livsstil. Huvudkontoret, med sina drygt 50 medarbetare, finns i Stockholm. Dreams tillhandahåller banktjänster i samarbete med partnerbanker. För mer information om Dreams, besök www.getdreams.com
 

Presskontakt:

Caroline Ehrning
PR Manager
Dreams
caroline@getdreams.com

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera