Robur Ny Teknik investerar 100 MSEK i Coloreel

- Banbrytande teknik moderniserar textilindustrin
Coloreel, med sin unika välpatenterade teknik för digital infärgning av textiltråd har tagit in 100 MSEK från Robur Ny Teknik för att stötta bolagets marknadsexpansion och kommande tillväxt

Henrik Nyblom, förvaltare på Robur Ny Teknik, kommenterar:

”Coloreel har en mycket innovativ lösning som jag tror kan bli mycket stor framåt. Bolagets produkter talar till en allt mer miljömedveten värld och har fantastiska försäljningsmöjligheter de närmaste åren”.

I drygt tio år har det svenska teknikbolaget Coloreel utvecklat en banbrytande teknik som möjliggör högkvalitativ digital infärgning av textiltråd samtidigt som den används i produktion. Den välpatenterade tekniken kan användas för brodyr, sömnad, stickning och vävning med mera.

Sedan ett år tillbaka säljs och marknadsförs Coloreels första produkt, som vänder sig till brodyrbranschen. Denna produkt ger brodyrproducenterna en rad fördelar som förbättrad logistik, noll ställtid vad gäller byte av trådrullar mellan varje beställning, snabbare produktion, högre brodyrkvalité, inget trådspill och framför allt en fullständig frihet i användandet av färger. Kunderna får exakt rätt färger, mjuka övergångar och färgeffekter där endast fantasin sätter gränser. Tekniken ger också stora miljöfördelar med kraftigt minskad vattenförorening och en effektivare resursanvändning. Detta innebär stora konkurrensfördelar för alla typer av brodyrproducenter. 

Intresset från marknaden har sedan lanseringen varit mycket stort, från mindre till de allra största varumärkena inom allt från livsstil och sport till exklusivt mode. Coloreel har inledningsvis valt att gå in i närmare samarbete med några av världens mest kända varumärken.

Den industriella brodyrmarknaden är mycket stor och växer kontinuerligt. Årligen säljs cirka 750 000 nya brodyrhuvuden och 7-8 miljoner brodyrhuvuden finns idag i drift globalt. Vart och ett av dessa huvuden kan utrustas med en Coloreelenhet. Redan vid måttliga marknadsandelar innebär detta miljarder i omsättning med mycket goda marginaler.

Trots pågående pandemi har Coloreel, med hjälp av befintliga distributörer, levererat sina banbrytande produkter till elva länder i Europa, USA och Asien, om än i begränsade volymer. Man har också inlett affärer med världens största distributör av brodyrmaskiner, amerikanska Hirsch Solutions, som redan installerat tekniken hos ett antal slutkunder i USA.

Joakim Staberg, grundare och huvudägare av Coloreel, kommenterar:

”Det är mycket roligt att Robur Ny Teknik, en av Sveriges främsta institutionella investerare i teknikföretag, vill följa med oss på resan. Det är ytterligare ett bevis för att vi är på rätt väg”.


För mer information om Coloreel följ nedan länkar eller kontakta:

Alicia Vara, Marketing Manager, alicia.vara@coloreel.com, 0723 252 066
Mattias Nordin, VD Coloreel, mattias.nordin@coloreel.com, 0708 558 557
Joakim Staberg, Grundare av Coloreel, joakim.staberg@coloreel.com, 0708 502 502

www.coloreel.comLinkedInInstagram, FacebookYoutube

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från NexansAnnons

Nexans - en lokal kabelleverantör med globala 5G-lösningar

Behovet av stabila kommunikationslösningar ökar kontinuerligt, inte minst under den rådande pandemin. När nu 5G börjar ta mer plats på marknaden ställs allt större krav på en pålitlig, underliggande infrastruktur som är anpassad för att klara de ändrade förutsättningarna. 

– Eftersom vi är en komplett leverantör av infrastrukturlösningar inom både telekom och energiförsörjning kan vi tillgodose alla behov av kabelsystem till 5G. Vi ser det som en intressant och spännande utmaning, säger Peter Elisson, Technical Manager, Telecom Systems vid Nexans. 

Globala Nexans har varit en ledande aktör inom kabellösningar i över 120 år. Idag är företaget noterat på Parisbörsen och har nära 26 000 anställda. I Grimsås, söder om Borås, där Nexans har sin tillverkning finns även lokala produktchefer, teknikexperter, eget logistikcentrum samt testning i eget laboratorium.

– I Grimsås producerar vi allt från installationskablar och kraftkablar till telekopparkablar, optiska fiberkablar och lösningar till fordonsindustrin, såväl som olika komponenter, på ett sätt som passar våra nordiska förhållanden. Att ha allt samlat på samma ställe gynnar produktutvecklingen. Vi är alltså lokala på marknaden, men har styrkan i att vara en internationell koncern – en global expert, nära, fortsätter Peter.

Enkel hantering och högsta driftsäkerhet

För Nexans är steget mot 5G en naturlig utveckling, men Jean-Jacques Sage, Product Marketing & Innovation Director, Telecom Systems, berättar att övergången inte är lika självklar inom alla branscher. Utrullningen av 5G är fortfarande i ett tidigt stadie i Europa, vilket också stämmer i Sverige. Det vi vet är kraven på stabilitet och pålitlighet i nätverket kommer att vara väldigt viktigt, vilket är tydligt i den standard som finns framtagen för 5G. 

– Detta är ett nätverk med enormt många applikationer, såväl för konsumenter som inom industrin och för nya innovationer. Utan ett driftsäkert nätverk ökar risken för störningar och avbrott. Därför arbetar vi dels med att göra våra kabelsystem robusta nog att klara det nordiska klimatet, och dels med att utforma våra produkter på ett så enkelt och användarvänligt sätt som möjligt; det ska vara lätt att göra rätt även första gången. Därutöver utvecklar vi IoT-lösningar som hjälper operatörerna att bättre hantera den fysiska infrastrukturen, genom att övervaka och förvalta nätverket.

Tre marknadssegment

Ännu är det dock mycket som måste hamna på plats innan 5G kan rullas ut på allvar. Upplägget kan delas upp i tre huvudsakliga marknadssegment, var och ett med sin egen dynamik. 

– Makrocell-segmentet inkluderar framförallt mobilnätverket och kräver traditionella antenner med stora täckningsområden. Mikrocell omfattar istället mindre millimetervågantenner som installeras och nyttjas inom exempelvis en stad. Det tredje segmentet är ”inomhustäckning” – det är svårt att penetrera nyare hus med nätverkssignaler och därför kommer det att krävas nya innovationer inom området. Allt tyder på att det är Makrocell-segmentet som kommer att expandera först, fortsätter Jean-Jacques. 

Kontinuerlig utveckling och innovation

5G är i förlängningen en samling av lösningar inom datacenter, energi, fiber, koppar och IP. Oerhört få företag har kompetensen att hantera alla dessa aspekter, men Nexans har redan utvecklat produkter som passar de system som dessa nya applikationer bygger på. 

– Som en av Sveriges största kabeltillverkare har vi en lokal bredd likt få andra i branschen, men vi vill alltid utvecklas och bli bättre, inte minst gällande vårt arbete inom 5G. Nästan dagligen hittar vi nya tillämpningar och innovationer som vi testar både internt och i samverkan med våra distributörer och slutkunder. Sedan modifierar och skräddarsyr vi lösningarna baserat på erfarenheter och feedback, för att till sist kunna inkludera dem i vårt erbjudande, säger Oliver Orre Imgård, KAM Sales, Telecom Systems.

Hållbarhet – snarare mindset än enstaka mål

Nexans inställning till sitt hållbarhetsarbete är att det ska vara mer än bara ett affärsmål: Det ska fungera som ett mindset för alla som arbetar med och inom företaget. Med tanke på Nexans framstående marknadsposition har man höga krav på sitt eget hållbarhetsarbete och värnar stort om sina fyra hållbarhetsområden: Products, Partners, People och Planet.

– Några exempel är att vi optimerar våra transporter, kontinuerligt utvecklar leverantörskedjan och att vi tillverkar våra produkter med en livslängd som ofta överlever både byggnader och tjänster. Vi har också en egen återvinningsanläggning och strävar kontinuerligt mot att hitta än mer hållbara lösningar när vi utvecklar både produkter och processer. Det är en väldigt spännande utveckling, avslutar Peter. 

Kontakta Nexans här

Mer från Nexans

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nexans och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?