1515
Annons

Nytt managementerbjudande inom Sourcing

Knowit startar ny verksamhet inom sourcing för att ta ett helhetsgrepp om inköpsprocessen och stötta kunder med strategi, inköp och alla typer av upphandlingar och leverantörsrelationer inom den privata och offentliga sektorn.

Med den nya satsningen inom Sourcing har man som mål att skapa tredjepartsrelationer och leveranser som stärker kundens verksamheter. Knowits affärsområde Insight har redan tidigare haft managementkonsulter verksamma inom inköp och upphandlingar, och genom den nya satsningen samlas all kompetens och styrka kring sourcing i ett gemensamt team.

- Många organisationer upplever svårigheter att nå en optimal balans mellan pris och kvalitet i sina leverantörsrelationer samtidigt som de försöker balansera verksamhetens IT- och inköpsperspektiv. Vi har som ambition att hjälpa våra kunder runtom i Sverige att skapa verksamhetsstärkande tredjepartsrelationer och leveranser, som håller, ur alla perspektiv, på riktigt, säger Bertil Nordlund, vd för det nybildade bolaget Knowit Insight Sourcing.

Sourcing som helhet är en vital del av verksamheten, och covid-19 har gjort det tydligt hur brådskande det är att IT-inköp, upphandling och leverantörshantering måste förändras inte minst ur ett riskperspektiv.

- Kittet som får kundens verksamheter att fungera är en relevant sourcing som stärker kundens egen förmåga under hela livscykeln. Vi har den strategiska utgångspunkten och kan också hantverket. Vi kombinerar och balanserar alla delar för optimal kundnytta, avslutar Bertil.

Knowit Insight är ett affärsområde inom Knowit med cirka 300 medarbetare, och idag en av de starkare managementkonsulterna i Norden.

För mer information, kontakta

Bertil Nordlund, VD Knowit Insight Sourcing, +46 70 881 4829 eller bertil.nordlund@knowit.se

Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit AB, +46 70 5421734 eller christina.johansson@knowit.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från RekomoAnnons

Tänker andra hand i första hand

Fler och fler företag och organisationer inser fördelarna med att tänka begagnat i stället för nytt när de gör om sina kontor. Rekomo hjälper företag att inreda med återbrukade och prisvärda möbler.

– Vi köper, säljer och hyr ut begagnade kontorsmöbler över hela Sverige, förklarar Jonas Åström, VD Rekomo. Vi erbjuder allt från hela arbetsplatser med bord, stolar, skärmväggar, förvaring men även möbler till övriga utrymmen som lounger, fikarum och konferensrum.

Helhetslösning

Jonas Åström menar att det inte är svårare att köpa in begagnad kontorsinredning än att köpa helt nytt.

– Vi är som vilket annat inredningsföretag som helst. Vi har ett stort utbud av återbrukade kvalitetsmöbler och köper in stora kvantiteter så vill man ha en enhetlig möblering löser vi det.

Rekomo hjälper till med allt från att komma med inredningsförslag till leverans och montering.  Dessutom kan de köpa och hämta de gamla möblerna för återanvändning hos andra företag. 

– Många kontorsmöbler och annan inredning är av väldigt bra kvalitet och håller länge. Sådana möbler köper vi gärna in. Även om fler och fler tänker andra hand i första hand slängs det tyvärr fortfarande alldeles för mycket möbler. Är en stolsdyna sliten så kan vi klä om stolen i ett nytt fräscht tyg i den färg kunden vill ha, säger Jonas Åström.

Nytt kontor till halva priset

Ofta går det knappt att se att möblerna är begagnade och många hade nog blivit förvånade om de visste att all inredning i det splitternya kontoret faktiskt är återbrukat. Prislappen för en kontorsrenovering med begagnad inredning brukar hamna på ungefär hälften av vad det hade kostat att köpa in helt nytt. Men även om ekonomin är viktig så är miljöbesparingen den största vinsten.

Attraherar arbetskraft

Många företag har idag hållbarhet som ledstjärna och då ska det naturligtvis även inbegripa kontorsrenoveringen. Och den ökade miljömedvetenheten märks, intygar Jonas Åström.

– Förr köpte man begagnat för att det var billigare, idag har det svängt och nu köper många begagnat främst för att det är bättre för miljön. För många företag är det också ett medvetet val för att locka yngre miljömedvetna medarbetare som vill arbeta på ett företag som tar miljön och hållbarhetsfrågan på allvar. 

På senare tid har även flera offentliga verksamheter genom ramavtal fått förutsättningar att inreda sina lokaler med begagnade möbler. Det är ett stort steg framåt.

Flerårsgaranti och leasingmöjligheter

Marknaden för begagnade kontorsmöbler har utvecklats mycket de senaste åren och Rekomo erbjuder alltid minst två års garanti även på begagnade kontorsmöbler. Det finns också möjlighet att hyra eller leasa möbler.

– Kunden kan välja om man vill hyra en månad eller över en längre period. Företagen får en ökad flexibilitet och kan anpassa sitt kontor efter olika behov, säger Jonas Åström.

Om Rekomo
Rekomo säljer, köper och hyr ut begagnade kontorsmöbler till kontor i hela landet och har erbjudit återvunna och prisvärda kontorsmöbler sedan 1992. Grunden i affärsidén är hög kundnöjdhet och låg miljöpåverkan – det är lika viktigt att kunden ska bli nöjd med sitt kontor som att rädda miljön. 

Läs mer på rekomo.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rekomo och ej en artikel av Dagens industri

DDM reaches agreement to combine acquisition of Swiss Bankers and its investment in Omnio with Nordiska

The Swedish Banking as a service provider Nordiska, combined with Swiss Bankers and Omnio, will deliver financial solutions and products to around 2 million European consumers in lending, pre-paid cards, digital payments and Banking-as-a-Service (BaaS)    

DDM Holding AG (First North Growth Market: DDM) announces that it is acquiring a minority stake in Nordiska Kreditmarknadsaktiebolaget (publ) ("Nordiska"), a leading Nordic credit institution with total assets of approximately SEK 8bn, to combine Swiss Bankers and the cloud-based banking platform Omnio under the newly formed Nordiska Financial Solutions Group.

As part of this transaction, DDM has also extended its agreement to acquire 100% of the share capital of Swiss Bankers Prepaid Services AG (“Swiss Bankers”) which was initially signed in December 2021 and which will be assumed by Nordiska. Swiss Bankers is the market leader in prepaid cards in Switzerland and provides innovative, deposit-based payment products and offers solutions in cashless, globally secure payment transactions. As of 30 June 2022, Swiss Bankers, which holds a banking licence, had total assets of approximately CHF 390m. The purchase price for Swiss Bankers is in the range between CHF 40m and CHF 50m and will be financed by cash on hand.

The combined group will be led by the Nordiska’s CEO, Mikael Gellbäck.

This transaction follows DDM’s strategy to act as an investor and partner for financial institutions in Europe and to acquire assets and participations in companies previously held by banks, assisting them in digitalisation and the distribution of low-cost financial consumer products.

DDM will become the largest shareholder in Nordiska with a minority stake and will support its transition to a Pan-European cloud-based, fully digitalized financial solutions group focussing on European bank consumers.

The closing of the transaction is subject to certain conditions including the granting of all necessary regulatory approvals.

The Chairman of DDM, Jorgen Durban, has stepped down from his roles at DDM and will concentrate on his role as Chairman of Nordiska. Andreas Tuczka, board member of DDM since 2017, will become Chairman of DDM and upon closing join the board of Nordiska.

This information is of the type that DDM Holding AG is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation. The information was submitted for publication, through the agency of the contact person set out below, at 18:00 CET on 4 October 2022.

For more information, please visit DDM’s website at www.ddm-group.ch or contact:

Florian Nowotny, Chief Executive Officer
Fredrik Olsson, Chief Financial Officer
Tel: +41 417661420

Mail: investor@ddm-group.ch

Följande bilagor finns för nedladdning:
DDM Holding Press Release - Swiss Bankers

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera