1515
Annons

Adverty erhåller ett andra patent i USA för sin viewability-teknik för in-game-annonser

Adverty AB (publ) har erhållit ett andra patent från USA:s patentverk för sin teknik avseende visningsbarhet för in-game-annonser. Det nya teknikpatentet omfattar en metod för att avgöra om en annons ska betraktas som synlig i en tredimensionell spelmiljö som återges på en skärm – en nyckelfunktion i Advertys branschledande plattform för in-game-annonsering.

Adverty, den ledande in-game-plattformen för annonsörer, mediebyråer och spelutvecklare, meddelar idag att ett godkännande (Notice of Allowance) av företagets senaste patentansökan avseende viewability-teknik för in-game-annonser har erhållits från det amerikanska patentverket (United States Patent and Trademark Office).

Det nya teknikpatentet omfattar en metod för att avgöra om en annons ska betraktas som synlig i en tredimensionell spelmiljö som återges på en skärm genom att jämföra färgerna i annonsen med färgen som återges på skärmen.

För att se till att beräkningen är oberoende av annonsens färg och omständigheterna under samplingen byts färgen ut mot en pseudofärg. Metoden upptäcker effektivt om föremål i spelet skymmer annonsen i den aktuella kameravinkeln, och kan på samma sätt värdera effekten av de ljusförhållanden som råder i den tredimensionella miljön. Tillsammans med det tidigare erhållna BrainImpression™-patentet låter den Advertys ledande plattform för in-game-annonsering avgöra synligheten av annonserna för slutanvändare baserat på mätbar visningsbarhet.

Viewability är ett av de viktigaste måtten inom varumärkesannonsering, och många ansedda varumärken tenderar att utesluta webbplatser och andra annonsmedier med låg viewability från sina medieplaner. För att hjälpa annonsörer att förstå och utgivare att definiera hur en annons ska räknas som sedd, har mediebranschen utvecklat standarder för att mäta visningsbarheten för webbaserade annonser. När det gäller visningsbarhet för annonser inuti spel är branschens standardiseringsarbete ännu i sin linda. Adverty har tagit en aktiv roll för att hjälpa både IAB och ledande tredjepartsaktörer inom annonsverifiering att definiera dessa branschövergripande och efterfrågade mått.

”Som det enda adtech-bolag med egenutvecklad in-game-annonsteknik, vilken numera är skyddad av flera patent, fortsätter vi att styrka vår unika marknadsposition. Vi arbetar målmedvetet vidare för att ge spelutvecklare och annonsörer världen över tillgång till det allra främsta plattformsöverskridande ramverket för icke-störande, mätbar varumärkes- och prestationsannonsering inuti spel”, säger Niklas Bakos, Advertys VD och grundare.

Det nya patentet, US 16/583,860/ US20200105049A1, söktes i september 2018 och blir det andra i Advertys patentportfölj som skyddar företagets branschledande in-game-annonseringsplattform, detta i en tid när gaming snabbt håller på att bli nästa stora mediekanal.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Niklas Bakos, VD
Telefon: +46 733 28 1110
E-post: nb@adverty.com

Denna information är sådan information som Adverty AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 januari 2021.

Augment Partners AB, tel. nr. +46 8-505 65 172, är bolagets mentor på NGM Nordic SME.

Om Adverty
Adverty sammanför varumärken och människor genom sin revolutionerande displayannonseringsteknik byggd för spel. Plattformen låter kreatörer och utvecklare monetärisera den fullständiga spelupplevelsen med icke-påträngande, lättintegrerade, sömlösa annonser. Adverty är grundat 2016 med kontor i Stockholm, London och Lviv. Mer information på www.adverty.com.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Knowit avyttrar minoritetsinnehav i Stacc AS

Styrelsen för Knowit AB har beslutat att avyttra koncernens innehav i det norska fintechföretaget Stacc AS. Försäljningen sker till en värdering om 73 MNOK för Knowits ägarandel. Affären beräknas slutföras under andra kvartalet 2022.

Knowit har funnits med i ägarbilden av Stack sedan förvärvet av en norsk bolagsgrupp 2010, där Stacc var ett dotterbolag som utvecklade en bankprodukt för kunder i finanssektorn. Sedan dess har verksamheten utvecklats och är idag ett fristående bolag med närmare 150 anställda. Stacc erbjuder produkter som kan levereras som fristående moduler eller som nyckelfärdiga helhetslösningar för olika fintech-kunder. Knowit avyttrar dagens minoritetsandel till bolagets huvudägare.

”Stacc har idag en solid plattform och goda förutsättningar för en fortsatt tillväxtresa. Samtidigt finns ett behov av ytterligare investeringar för att realisera den potential som finns i bolaget, något som just nu inte ligger i linje med Knowits strategi. Att realisera kapital för att istället göra ytterligare investeringar i vår kärnverksamhet är en bättre prioritering for oss”, säger Marie Björklund, CFO på Knowit.

Ytterligare exempel på plattformar och produkter som utvecklats och erbjuds från olika delar av Knowit inkluderar bland annat:

  • Dploy - en användarvänlig plattform för att automatisera behandlingen av låneansökningar.
  • Zizr - en lösning som kombinerar avancerad teknologi och artificiell intelligens för att ge kunder en relaistisk klädstorlek vid onlineköp.
  • BlueGo - ett applikationsramverk och mjukvara för Bluetooth,  som har all den funktionalitet som krävs i Bluetooth-system.
  • SignPort by Knowit - en komplett tjänst för digitala underskrifter.

”Att tillvarata den drivkraft och kunskap som finns i Knowits organisation är en viktig del av vår kultur. Det finns flera exempel på när denna innovationskraft mynnat ut i olika produktlösningar som idag utgör viktiga komplement till övriga tjänster och erbjudanden inom Knowit, både som värdeskapare i våra kundrelationer och som bidrag till en innovativ miljö för våra medarbetare”, avslutar Per Wallentin.

För mer information, kontakta gärna:

Christina Johansson, Head of Communications, 070-542 17 34, christina.johansson@knowit.se

Marie Björklund, CFO, 070-144 98 02, marie.bjorklund@knowit.se

Annika Billberg, Investor Relations, 070-267 97 91, annika.billberg@knowit.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
PM Stacc_220525_SE

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?