Annons

Bluestep Bank delårsrapport januari - juni 2020

Resultat och finansiell ställning

Perioden avser 1 jan - 30 juni 2020 jämfört med samma period föregående år, om inte annat nämns.

  • Utlåning till allmänheten ökade 4,4% och uppgick per 30 juni 2020 till 16 215 Mkr (15 535 Mkr). Justerat för valutakurseffekter var ökningen 10,0%. Portföljutvecklingen påverkades negativt av den kraftiga försvagningen av den norska kronan.
  • Nyutlåningen ökade 7,7% till 2 872 Mkr (2 668 Mkr). Justerat för valutakurseffekter var ökningen 14,5%.
  • Rörelseresultatet minskade 27% och uppgick till 101 Mkr (137 Mkr). Justerat för valutakurseffekter, investeringar inför lanseringen av bolån i Finland och 60plusbanken, samt extra avsättning för ökade förväntade kreditförluster relaterade till covid-19, ökade rörelseresultatet 11% och uppgick till 151 Mkr.
  • Kreditförluster netto uppgick till 44 Mkr (29 Mkr), varav 14,8 Mkr (7,6 Mkr) är hänförligt till bolån. Det motsvarar en kreditförlustnivå om 0,54% (0,37%), där 0,18% (0,10%) är hänförligt till bolån. På grund av osäkerhet relaterad till covid-19 har Banken stressat sina modeller för reserveringar av framtida förväntade kreditförluster. Som ett resultat av detta inkluderar kreditförluster netto för perioden en extra avsättning om 13,5 Mkr. Större delen av avsättningen är hänförlig till privatlån utan säkerhet.
  • Kärnprimärkapitalrelationen var 19,4% (17,4%). Bluesteps långsiktiga mål är en kärnprimärkapitalrelation om minst 16,0%.

Strategisk utveckling och väsentliga händelser

  • Den finska filialen började erbjuda bolån i Finland i juni.
  • 60plusbanken som erbjuder Nya SeniorlånetTM lanserades i maj.
  • Bluestep förstärkte sin strategiska inriktning på bolån och slutade att erbjuda privatlån utan säkerhet i februari.
  • Mia Lund Hanusek och Max Fischer blev del av bankens ledning i april med ansvar som Chief Marketing Officer, respektive Chief Information Officer.
  • Andreas Pettersson Rohman avgick från styrelsen i maj och antalet ordinarie ledamöter minskade därmed från sju till sex personer.
  • Erik Walberg Olstad tog i januari över det legala ansvaret för den norska verksamheten som Branch Manager, utöver sin roll som Chief Operating Officer i Norge.
  • Metoden för beräkning av kapitalkrav för operativ risk ändrades efter tillstånd från Finansinspektionen.

Finansiering

  • Inlåning från allmänheten ökade 6,5% och uppgick per 30 juni 2020 till 13 340 Mkr (12 525 Mkr). Justerat för valutakurseffekter var ökningen 15%.
  • Banken gav ut sin första säkerställda obligation om 1 700 miljoner kronor med en treårig löptid i april. Obligationen tilldelades kreditbetyget Aa1 av Moody’s.
  • Bankens kreditbetyg uppgraderades till A3 med stabila utsikter av Moody’s i juni. I februari uppgraderades kreditbetyget till Baa1 med positiva utsikter från Baa2 med stabila utsikter.
  • Obligationsinnehavarna i ”Bluestep Mortgage Securities No 3 Designated Activity Company” (Step 3) meddelades att lösen av obligationerna skulle ske i maj. Efter genomförd lösen påbörjades en frivillig likvidation av Step 3.
  • I februari återbetalade Bluestep Finans Funding No 1 AB (BFF1) en existerande kreditfacilitet om 2 000 Mkr. I samband med detta förvärvade Banken bolån av BFF1 till ett värde av 2 316 Mkr.
  • En ny kreditfacilitet om 2 000 Mkr kontrakterades i januari. Faciliteten föranleddes främst av Bankens tillstånd att ge ut säkerställda obligationer. Faciliteten återbetalades i förtid i juni.

Delårsrapporten för januari - juni 2020 kan laddas ner från: https://www.bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Louise Bergström, Head of Investor Relations
+46 73 142 74 66
Louise.bergstrom@bluestep.se

Johanna Clason, CFO
+46 8 501 004 00
Johanna.clason@bluestep.se

Detta är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 augusti 2020, kl. 17:30 CET.


Bluestep är en marknadsledande och lösningsorienterad bank med kunder i Sverige, Norge och Finland. Sedan starten 2005 har vi skapat en tryggare ekonomi för tusentals låntagare och sparare. Vi vill vara förstahandsvalet för de människor som av olika anledningar inte kan få lån hos sin befintliga bank. Vi lägger stor vikt vid personliga lösningar och vår vision är att ge våra kunder en stabil ekonomisk situation – oavsett bakgrund och ursprung. Bluestep Bank AB (publ) är ett bankaktiebolag som står under Finansinspektionens tillsyn. Mer information om Bluestep och bolagsstyrningen finns på vår koncerns webbplats www.bluestepbank.com.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Bluestep Bank AB (publ); Delårsrapport januari - juni 2020

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Änke- och PupillkassanAnnons

300-årigt företag erbjuder livförsäkring med återbäring

Änke- och Pupillkassan är världens äldsta försäkringsbolag som fokuserat på efterlevandeskydd sedan starten 1740.
Änke- och Pupillkassan är världens äldsta försäkringsbolag som fokuserat på efterlevandeskydd sedan starten 1740.

Med snart 300 års erfarenhet är det inte många som matchar Änke- och Pupillkassans kompetens inom livförsäkringar och efterlevnadskydd. RikaTillsammans, succépodden om privatekonomi, lyfter ”Änkan” som en av Sveriges bästa livförsäkringar.

Änke- och Pupillkassan, eller Änkan som företaget kallas i folkmun, är med sin spännande historia och generösa försäkringsmodell unika i Sverige. Änkan är ett ömsesidigt försäkringsbolag. Det innebär att försäkringstagarna också är delägare i bolaget och får ta del av allt överskott. Dessutom får kunderna möjlighet till rabatterad premie eller högre försäkringsbelopp under försäkringstiden.

– Ett vanligt försäkringsbolag höjer sin premie ju äldre försäkringstagaren blir. Vi avtalar med istället med kunden om en premie som kommer gälla under hela försäkringstiden. Premierna investeras och genererar avkastning. På så sätt kan vi bygga upp en kassa som bland annat möjliggör sänkt premie eller högre försäkringsbelopp över tid, förklarar Niclas Fredrikson, vd för Änke- och Pupillkassan.

Skulle livförsäkringen vara oförbrukad när försäkringstiden går ut får kunden ta del av eventuellt överskott som har byggts upp i bolaget under åren som gått. Den betalas ut som en slutåterbäring från Änke- och Pupillkassan. Kunden kan därmed få tillbaka stora delar av beloppet som betalats in i premier.

– Det finns naturligtvis inga garantier för återbäring, men historiskt sett har bolaget givit en återbäring på över åtta procent i snitt per år, säger Niclas Fredrikson.

”Änkan har en av Sveriges absolut bästa livförsäkringar”

En av Änke- och Pupillkassans nöjda kunder är Jan Bolmeson som driver Sveriges största blogg och podd om privatekonomi, RikaTillsammans. Han upptäckte Änkan för över tio år sedan och har sedan dess tipsat sina följare om det unika försäkringsbolaget flera gånger.

– Jag gillar att man kan se Änkan som en kombination av försäkring och sparande, snarare än bara som en utgift. Änkan har historiskt varit duktiga på att förvalta sitt kapital och de har skapat ett mervärde för oss kunder. Jag tycker också att det är trevligt att på min 65-årsdag, då min försäkring löper ut, veta att det finns en stor sannolikhet att jag får tillbaka en hel del pengar. Samtidigt som jag då åtnjutit ett försäkringsskydd i över 30 år, säger Jan Bolmeson och tillägger:

– Jag vågar påstå att Änkan har en av Sveriges absolut bästa livförsäkringar. Det finns i princip inte någon anledning att inte bli kund hos Änkan om man har ett livförsäkringsbehov och möjligheten.

Specialister på sin sak

Tanken om ett kundägt försäkringsbolag där allt överskott går tillbaka till försäkringstagarna har hängt med sedan Änke- och Pupillkassans start år 1740. Då gick flera familjer samman och sparade undan pengar tillsammans i en skattkista för att garantera ekonomiskt stöd om familjeförsörjaren skulle gå bort. Skattkistan finns kvar än i dag, men numera placeras kapitalet på en lite mer säker plats som dessutom ger avkastning. 

– Syftet är samma nu som för 300 år sedan, att trygga familjer så att de kan bo kvar i sina hus om det värsta tänkbara skulle inträffa. Vi är specialister på vår sak då vi under hela företagets historia enbart jobbat med just det här, och vi kommer fortsätta fokusera på samma frågor framåt, säger Niclas Fredrikson.

Fakta om Änke- och pupillkassan

Allmänna Änke- och Pupillkassan i Sverige är ett modernt bolag med digitala tjänster som fokuserat på efterlevandeskydd sedan 1740 och därmed är världens äldsta livsförsäkringsbolag. Bolaget har fyra anställda och cirka 3 000 kunder som också är delägare i det ömsesidiga bolaget och får ta del av eventuellt överskott.

Läs mer om Änke- och pupillkassan här

Mer från Änke- och Pupillkassan

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Änke- och Pupillkassan och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?