1515

Offentliga Hus tecknar 15-årigt hyresavtal med Strängnäs Kommun

Med bred politisk majoritet fattade kommunstyrelsen i Strängnäs kommun den 26 augusti 2020 beslut att förlänga hyresavtalet med 15 år avseende lokaler huvudsakligen för Thomasgymnasiet och vuxenutbildningen i Offentliga Hus AB:s fastighet Strängnäs Eldsund 6:6. Det nya hyresavtalet beräknas träda i kraft redan den 1 oktober 2020. Kommunfullmäktige fattar formellt beslut i frågan den 28 september 2020.

- Det är glädjande att vi och kommunen förlänger avtalet avseende Campus i Strängnäs. Förhandlingarna med kommunen har förts i god anda och vi ser fram emot en lika god långsiktig relation. För Offentliga Hus innebär det att mindre ytor frånträds inom en treårsperiod. Det långa hyresavtalet och den starka tillväxten med bland annat tusentals nya bostäder i Norra Staden gör att vi ser mycket positivt på såväl skolan som områdets framtid, där vi är en del i Strängnäs fortsatt goda tillväxt, kommenterar Offentliga Hus VD Fredrik Brodin.

För mer information, vänligen kontakta:

Joachim Kuylenstierna, VD Fastator
joachim.kuylenstierna@fastator.se
+46 (0) 70 515 51 51

Svante Bengtsson, Vice VD Fastator
svante.bengtsson@fastator.se
+46 (0) 70 956 67 56

Christoffer Strömbäck, CFO Fastator
christoffer.stromback@fastator.se
+46 (0) 70 249 72 55

Om Fastator
Aktiebolaget Fastator (publ) är ett investmentbolag specialiserat på fastighetssektorn. Fastators affärsidé är att starta och investera i fastighetsrelaterade bolag där vi genom aktivt ägarskap bidrar till en långsiktig värdeutveckling. Sedan den 24 september 2015 handlas Fastators aktie på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank AB (publ), tel. + 46 8 463 80 00, certifiedadviser@penser.se.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Fastator PM 200827 Offentliga Hus tecknar 15-årigt hyresavtal med Strängnäs Kommun

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från VismaAnnons

Experten: Hög tid att framtidssäkra företaget med digital omställning

Bokföring, fakturering och lönehantering har typiska rutiner som går att effektivisera avsevärt med digitala arbetsflöden, säger Helene Struthers, digitaliseringsexpert på Visma Spcs.
Bokföring, fakturering och lönehantering har typiska rutiner som går att effektivisera avsevärt med digitala arbetsflöden, säger Helene Struthers, digitaliseringsexpert på Visma Spcs.

Det finns en tydlig ekonomisk vinst kring att effektivisera företaget och fokusera på affären, men för att nå dit kommer det i framtiden att krävas ett tydligt hållbart digitalt företagande. Och det går att komma igång snabbt. Det menar Helene Struthers, expert inom digitala ekonomiprocesser på Visma Spcs.

Så jobbar du digitalt, smart och hållbart 

1800-talets industrialisering, då insikten kring maskinernas kapacitet gav en ökad produktion till en annan kostnad, går till stor del att likställa med dagens snabba digitala utveckling. Då, liksom nu, var det inte hållbart att spendera värdefull arbetstid på att manuellt utföra arbetsuppgifter som kunde skötas mer effektivt. Idag handlar det om digitala format, främst inom bokföring och lönehantering. Det säger Helene Struthers som har många års erfarenhet av att stötta företagare i deras digitala förändringsarbete.

Smarta digitala lösningar finns

Enligt Struthers finns det idag, oavsett bransch, garanterat smarta lösningar som kan hjälpa företagare att digitalisera återkommande och tidskrävande administrativa uppgifter.

– Det handlar om att omvandla affärshändelser till data som du sedan låter jobba för dig. Data i en digital värld kan flyttas från ett system till ett annat och kan nyttjas på olika sätt med dagens teknik, vilket gör att du kan minimera risken för fel och onödig ansträngning, förklarar Helene Struthers.

Framtidens bokföring blir självgående

Den digitala utvecklingen sker med rasande fart. Bland annat kommer, inom en snar framtid, dina banktjänster att se annorlunda ut och därmed dina rutiner för hur du sköter och stämmer av affärstransaktioner. Myndigheterna har dessutom som mål att all fakturering i framtiden sker elektroniskt. För många företagare är alltså bokföringen något att ha extra koll på. 

– Idag kan bokföringen till stor del skötas automatiskt men i framtiden kan den till och med vara självgående. Det är något alla företagare bör ta vara på. Ett effektivt sätt att börja digitalisera är att se över just administrativa rutiner. Men ha ett hållbarhetstänk i allt du gör med insikt i din sociala och ekonomiska påverkan på omgivning och miljö. Tänk digital strategi och investering men också ökad säkerhet, mängd frigjord arbetstid och hur positivt insatsen påverkar din ekonomi och vår planet, säger Helene Struthers.

Så pratar framtidens B2B

Även framtidens affärsrelationer kommer bli mer effektiva och digitala – i alla led. Utbytet av information blir mindre ansträngande och mer hållbart, allt ifrån hur du sköter överenskommelser till hur du söker och ger information. Därför kommer vi ha stor tillit till de leverantörer som har bra värderingar, arbetsmoral och liten klimatpåverkan – och som kan säkerställa att data förvaras tryggt. Du som företagare behöver planera för det redan nu.

– Datasäkerhet är A och O. Dagens mjukvaruleverantörer har enorma krav på sig att hålla din data och dina uppgifter säker från intrång och att de behandlas enligt lagar och regler. En bra leverantör ska självklart arbeta aktivt med säkerhet och ha muskler att prioritera den – dygnet runt. Välj en sådan leverantör så kan du njuta av att låta smarta verktyg förenkla din vardag, avslutar Helene Struthers.

Tips: Kom igång med digitaliseringen

1. Börja med moment som är ofta förekommande, exempelvis fakturering, lönehantering och avstämning mot kontoutdrag.

2. Rådfråga din systemleverantör. Oftast finns lösningar som du kan nyttja ihop med dina befintliga system.

3. Satsa på ett system som ger dig översikt av din ekonomi och på vad som behöver din uppmärksamhet. 

4. Automatisera ett flöde åt gången. Då når du längre.

Smart och smidig bokföring. Prova Visma eEkonomi – bäst i test 2021

Om Visma Spcs

Med hjälp av innovation och digitala lösningar vill Visma Spcs ge dig möjlighet att göra det du gör bäst – driva ditt företag framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?