Annons

Brf-projekt West Side Solna med 252 ytsmarta bostäder och 100 poäng i Urban Score är slutsålt

SSMs bostadsrättsprojekt West Side Solna med 252 bostäder, varav cirka 90 procent är ettor och tvåor,
är slutsålt. Det attraktiva projektet som är beläget i gränslandet mellan Solna och Sundbyberg har en
Urban Score om 100 poäng när parametrarna mobilitet, gemenskap, hälsa och vardagstjänster vägs samman. Under perioden Q3 2019 till och med Q2 2020 har 238 bostadsrätter tillträtts av bostadsköpare. Resterande tillträden förväntas ske under Q3 2020.

På bästa läge i gränslandet mellan Solna och Sundbyberg har SSM utvecklat och producerat bostadsrättsprojektet West Side Solna med 252 bostäder och med en Urban Score om 100 poäng. Projektet består av bostäder med ett till fyra rum och kök, varav cirka 90 procent är ettor och tvåor med en bostadsyta om 23 – 56 m2.

Projektet är centralt beläget vid tunnelbana och shopping med närhet till rekreation. De flesta av bostäderna har tillgång till egen balkong och sociala ytor finns i form av en gemensam terrass och utomhuspool. I byggnadens bottenplan finns sex kommersiella lokaler med bland annat affärer och uteservering.

Inflyttningar i projektet påbörjades i slutet av september 2019 och 238 bostäder har tillträtts per 30 juni 2020. Resterande tillträden förväntas ske under Q3 2020.

-  Boende i West Side Solna har i sommar kunnat ”hemestra” med sina familjer och vänner i den väl tilltagna utomhuspoolen eller på den attraktiva takterrassen. Nöjda boenden ger oss goda betyg och vi ser nu fram emot att få lämna över nycklarna till de allra sista bostadsköparna under september månad, säger Mattias Lundgren, koncernchef & VD SSM.

West Side Solna drivs i JV-samarbete med Alecta.

SSM har ytterligare två bostadsrättsprojekt i produktion. Det är dels Metronomen vid Telefonplan med 188 bostadsrätter och en Urban Score om 100 poäng samt Platform West med 109 bostadsrätter i Roslags-Näsby
med 97 poäng i Urban Score.

För mer information, vänligen kontakta:
Ann-Charlotte Johansson         
Kommunikations- och IR-chef
E-post: ann-charlotte.johansson@ssmliving.se
Telefon: +46 (0)761-65 17 71



Om SSM Holding AB (publ)     
SSM utvecklar och producerar ytsmarta och prisvärda bostäder med attraktiva gemensamhetsytor, nära allmänna kommunikationer i citynära lägen till bolagets målgrupp – morgondagens urbaniter. Bolagets vision är en bostadsmarknad med plats för så många människor som möjligt. SSM är en ledande bostadsutvecklare i sin nisch inom Storstockholmsområdet och per 30 juni 2020 finns cirka 4 500 byggrätter i bolagets projektportfölj. SSM är börsnoterat på Nasdaq Stockholm sedan 6 april 2017. www.ssmlivinggroup.com

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande (PDF)

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från FraktkompanietAnnons

Fraktkompaniet vill vara en förändrande kraft

Sverige har under många år varit ett av världens mest framstående länder vad gäller klimatsatsningar, men även för oss finns det mycket kvar att göra. Transportsektorn är en av de branscher som oftast får kritik, trots att det finns aktörer som arbetar hårt med exempelvis klimatkompensering och andra hållbarhetsinitiativ. 

– Vi ställer krav på hela kedjan, från leverantörer och partners till själva transporterna. Vårt aktiva miljöarbete gör att vi vågar påstå att vi är ett av de bättre alternativen för de som vill frakta varor och gods på ett hållbart vis, säger grundaren av Fraktkompaniet, Anette Yngvesson.

Den svenska transportsektorn arbetar med två uttalade mål. Det rör sig om det uppsatta klimatmålet, där syftet är att uppnå netto-nollutsläpp av växthusetgaser till 2045, samt om det första etappmålet. Det senare innebär att utsläppen av koldioxid från inrikestransporter ska minska med minst 70 procent från 2010 till 2030. 

– Vi har kommit en bit på väg. Tack vare bland annat biodrivmedel och innovativ energiteknik har utsläppen minskat sedan 1990, trots ökad trafik. Ännu är vi dock inte i hamn, vilket är anledningen till att vi satsar allt mer på att uppmuntra kunder att klimatkompensera sina transporter. Det ger dessutom synergieffekter; arbetet här hemma påverkar aktörer i andra länder.

En omställning som tar tid

Anette betonar att det inte handlar om att försöka köpa sig fri från ansvar, utan berättar att Fraktkompaniets leverantörer kontinuerligt byter ut sina lastbilar, väljer Euro-6-motorer, förespråkar ökad frakt på räls och mycket mer. Den första ellastbilen är på väg in under hösten och tillsammans med moderbolaget NTEX för Fraktkompaniet en dialog med sina hyresvärdar för att se över både kontor och terminaler gällande CO2-utsläpp. Anette konstaterar dock att det är en omställning som både kommer att ta tid och kräva rejäla investeringar. 

– Transportsystemet är inte bara en nationell angelägenhet. Utveckling av fordon, drivmedel och tekniska standarder måste ske i en internationell kontext, men medan ny teknik är en förutsättning krävs också tillit, acceptans och förändrade beteenden. Tack vare NTEX kompletta internationella transportlösningar via både sjö och flyg har vi dock mycket goda förutsättningar att vara en förändrande kraft även internationellt.

Pengarna ska komma fram

Då Fraktkompaniet började arbeta med klimatkompenserade transporter 2010 var det få som gick i samma fotspår. Företaget valde därför att inleda ett samarbete med ZeroMission, en organisation som hjälper företag med klimatstrategier, klimatberäkningar och klimatkompensation.

– Vi vill åstadkomma planetnytta genom att ta fram projekt som är bra klimatval och där man vet att pengarna verkligen kommer fram. Av den anledningen avser vi också engagera oss i märkningssystemet https://hallbartransport.se för att tydliggöra för transportköpare vad de köper för tjänster.

Ställa krav på internationella transporter

Systemet vilar på tre pelare: ansvarstagande, trafiksäkerhet och klimat. Syftet är att uppmuntra både kunder och beslutsfattare till att ställa krav på sina internationella transporter, i synnerhet vid upphandlingar. Sannolikt kommer det att innebära en stor förändring för en sektor som traditionellt har varit en lågmarginalbransch. 

– Allt ska vara gratis i transportbranschen, men då blir man av med det som faktiskt är bra. Vi vill få transportköpare att våga ta betalt för vad transporten kostar på riktigt. Därför kommer vi också att jobba tätare med våra underleverantörer för att säkerställa att de uppfyller de krav vi har på oss från transportköparna och att de agerar i enlighet med vår miljöpolicy. Världen kommer att behöva ett annat beteende om vi ska lyckas – då är det ett hyggligt enkelt beslut att välja rätt leverantör av transporter, avslutar Anette.

FAKTA OM FRAKTKOMPANIET

Fraktkompaniet startades av en kvinnlig entreprenör i Göteborg 2006. Idag är vi drygt 100 medarbetare som servar kunder över hela landet. Vi är ett av den svenska transportbranschens mest expansiva företag. Våra kontor och logistiklager finns i Göteborg, Stockholm, Helsingborg, Malmö och Gislaved.  Fraktkompaniet ägs sedan November 2019 av NTEX. NTEX är en av Sveriges största privatägda speditörer med väg-, sjö- och flygtransporter. Huvudkontoret ligger i Göteborg och kontor finns även i Norge, Finland, Storbritannien, Tyskland, Polen, Estland, Lettland och Litauen. 

Läs mer om Fraktkompaniet  

 

Mer från Fraktkompaniet

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fraktkompaniet och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?