Annons

OrganoClick AB (publ) offentliggör delårsrapport för andra kvartalet 2020

"Andra kvartalet var det mest osäkra kvartal vi någonsin gått in i som listat bolag. Vi visste inte om vi skulle få ett stort omsättningstapp eller komma lindrigt undan den ekonomiska storm som Covid-19 medfört. Nu kan vi konstatera att vår tillväxtresa fortsatt med en försäljningsökning om drygt 10 % under kvartalet till 36,1 (32,7) miljoner kr. Vi förbättrade även lönsamheten och nådde en stor milstolpe genom att för första gången någonsin som listat bolag redovisa ett "positivt nettoresultat om 0,9 (-0,3) miljoner kr för koncernen!"

Utdrag ur VD Mårten Hellbergs kommentar till delårsrapporten.

Andra kvartalet, 1 april – 30 juni 2020

Koncernen jämfört med andra kvartalet 2019 

» Koncernens nettoomsättning uppgick till 36,06 (32,71) miljoner kr

» Bruttomarginal (efter rörliga kostnader) uppgick till 42,1 (42,9) %

» Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 4,77 (3,73) miljoner kr

» Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 0,12 (-1,08) miljoner kr

» Resultat före skatt uppgick till 0,88 (-0,29) miljoner kr

Första halvåret, 1 januari – 30 juni 2020

Koncernen jämfört med första halvåret 2019 

» Koncernens nettoomsättning uppgick till 58,31 (54,86) miljoner kr.

» Bruttomarginal (efter rörliga kostnader) uppgick till 42,5 (44,1) %

» Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 3,40 (4,53) miljoner kr

» Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -3,17 (-3,08) miljoner kr

» Resultat före skatt uppgick till -4,18 (-3,24) miljoner kr

Den kompletta delårsrapporten bifogas detta pressmeddelande och finns tillgänglig på bolagets hemsida. Informationen i denna delårsrapport är sådan som OrganoClick AB (publ) ska offentliggöra enligt regelverket på Nasdaq First North.

.........................................................................................

För mer information, var vänlig kontakta:

Mårten Hellberg, VD

08-684 001 10, marten.hellberg@organoclick.com

.........................................................................................

Om OrganoClick 

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North Growth Market utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är är den vattenavvisande textilbehandlingen OrganoTex®, biokompositen  OrganoComp®, ytbehandlings- och underhållsprodukter för villa- och fastighetsägare under varumärket BIOkleen®, biobaserade bindemedel för nonwovenmaterial under varumärket OC-BioBinder™ och det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom delägda dotterbolaget OrganoWood AB). OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser såsom utnämningen till "Sveriges mest lovande start-up bolag", Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser såsom en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF), ett SUSTAINIA100-bolag och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för "Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning är lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Mangold Fondkommission AB, tel: +46 (0)8 503 01 551, email: ca@mangold.se.  

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som OrganoClick AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 augusti 2020 kl. 8:30.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release
OrganoClick Q2 2020 SVE


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från ScriveAnnons

Elektroniska signaturer får företagen att spara pengar

Scrive var en av pionjärerna i Europa med elektronisk signering.
Scrive var en av pionjärerna i Europa med elektronisk signering.

Nu finns ett nytt sätt för företagen att spara in kronor och ören. Driver utvecklingen gör ett svenskt tillväxtbolag med kunder i över 30 länder.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här

Vägen till lönsamhet går ofta genom en snårig väg av tidskrävande förhandlingar, effektiviseringar och eviga försök att strypa utgiftsposter.

Det är den krassa verkligheten för nästan alla företag i Sverige som till varje pris vill undvika blödande bokslut.

Men det finns många sätt att spara pengar – och ett av de enklaste sätten är att minska på administrationen genom att digitalisera avtalsprocessen.

– Genom elektroniska underskrifter sparar du pengar i antalet vunna affärer samtidigt som du undviker dolda kostnader i hantering. Varje månad hanterar vår tjänst drygt två miljoner signerade dokument. Hade avtalen istället skrivits ut på papper hade det slukat mycket resurser i alla led, säger Viktor Wrede, vd för Scrive.

Digitaliserad process sparade pengar

Ett av de vanliga missförstånden är att man tror att tjänsten ska vara dyr – när man egentligen kan spara pengar.

– När en av våra kunder inom bilindustrin gick över till en helt digitaliserad process sparade de in åtta heltidsanställningar. Det här handlade om personer som tidigare bara satt och hanterade fel i kontrakt, och som nu fick andra och mer relevanta arbetsuppgifter. 

Scrive var en av pionjärerna i Europa med elektronisk signering, en metod som blivit allt vanligare i många branscher de senaste åren.

– Med digitala underskriftsprocesser kan våra kunder reducera kostnader, tid och resurser på allt från skrivare, papper och postgång till lagring och generell administration. I stort sett alla våra kunder räknar hem sin investering i Scrive bara på detta, säger Viktor Wrede.

Marknaden allt mer konkurrensutsatt

E-signering har också visat sig kunna snabba upp anställnings- och kontraktsprocesser. En elektronisk signatur verkar ligga rätt i tiden under den digitala omställningsresan. Mycket handlar, enligt Viktor Wrede, om att ge en modern upplevelse för personen du ska anställa.

– I dag är det inte längre så många personer som har skrivare hemma. Vill du rekrytera någon på en konkurrensutsatt marknad kan det ibland hända att du behöver agera fort. 

Scrive, som grundades 2010 och numera har kunder i mer än 30 länder, är en av aktörerna som leder utvecklingen på en konkurrensutsatt e-signeringsmarknad. En förkortad signeringsprocess gör att allt fler företag får upp ögonen för deras digitala lösning.

– Man ska inte underskatta vinningen man får av minskad administration efter ett påskrivet avtal. Att efter ett avtal behöva scanna det eller stoppa in det i en pärm kostar tid, pengar och administration. Där finns det för alla bolag, oavsett storlek, kronor och ören att hämta – och det är pengar man sällan tänker på i första hand, avslutar Viktor Wrede.

Testa Scrive gratis i 30 dagar – läs mer här 

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?