Annons

Hoist Group announces Q1 2020 results in line with expectations and prepares confidently for the Hospitality market re-opening and recovery

Stockholm, May 29th 2020

Hoist Group, the pan-European leader in the provision of technology solutions for the hotel industry, announced today its Q1 2020 results. Revenues and gross profit grew by 4% year-on-year and EBITDA reached 31M SEK, a 30% increase on the previous year, thanks to business growth, the efforts made by the staff and OPEX cost control. This outcome is aligned with the Company’s budget.

Nevertheless, the COVID-19 outbreak has heavily impacted the hospitality industry, causing 75% of hotels in EMEA to be temporarily closed. Market expectations are for a gradual re-openings of hotels from now until the end of August. Based on trends from China, which is ahead of Europe in the COVID-19 evolution, hotel occupancy rates in Europe are expected to recover to 50% by the end of September. Hoist Group, therefore, expects a slow Q2 in terms of new sales, a ramp-up in Q3 and a strong Q4, although still below last year’s activity level.

This forecast, together with a series of cost-containment measures should allow Hoist Group to post an acceptable EBITDA for the full year 2020, furthermore, the Company does not expect to need additional cash injections other than to support any opportunistic acquisition opportunities. Such outcome is made possible through the Company’s strong diversification, its recurring revenue base and Hoist’s employee solidarity: all of its staff have taken an immediate pay-cut via work-time adjustments and voluntary salary reductions.

Moreover, Hoist Group is confident of a good commercial re-bound from Q3 thanks to its large product portfolio, which has many “social distancing enabling” features (remote check-ins, mobile keys, staff task software, guest messaging, guest content, etc.) and the launch for all of Hoist Group’s offering of a  subscription business model, reducing initial investment barriers for hoteliers.

Hoist Group has already demonstrated its continued market proximity by making its Givito gift card solution (both eVouchers and physical cards) available for free to hoteliers until the end of 2020, allowing them to improve their cash position and enabling guests to invest in their local hotel community. Givito was launched on April 1st and has been well received by customers.

Finally, Hoist Group remains on the look-out for M&A consolidation opportunities that could strengthen certain of its markets or some of its product lines. The Company is taking an opportunistic approach to the cases being presented to it. Hoist Group is convinced that the COVID-19 crisis will eventually further strengthen the Company’s position as the undisputed market leader in EMEA.

Alfonso Tasso
CEO, Hoist Group

For more information, please contact:

Magnus Lindholm, CFO, Hoist Group
Email: magnus.lindholm@hoistgroup.com

About Hoist Group

Hoist Group provides technology solutions to hotels, enabling hoteliers to manage coherent end-to-end digital journeys for their customers. Hoist Group optimizes guest services by correlating and analyzing the data that comes from its innovative Property Management & Booking Software, Managed IP Networks, Internet and TV Content as well as from many other digital touchpoints. Headquartered in Stockholm with 20 offices across EMEA, Hoist Group is nearly 500 dedicated staff serving over 5,000 unique hotels.

www.hoistgroup.com

Följande bilagor finns för nedladdning:
Press Release - Hoist Group_Q1 2020 Results

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från XintelaAnnons

Bättre behandlingsmetoder med cellmarkör

Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela.
Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela.Foto:Ola Torkelsson

Med en patentskyddad markörteknologi för stamceller och en egen produktionsanläggning är Xintela en spelare inom cellterapifältet att räkna med. Nu satsar de även på att ta fram en ny behandlingsmetod för aggressiv bröstcancer.

Xintela utvecklar behandlingar inom områden där behovet av ny innovation är stort – artros, covid-19 och aggressiva cancerformer. Utvecklingsarbetet grundar sig i företagets markörteknologi Xinmark, där specifika cellyteproteiner fungerar som målmolekyler på stamceller och cancerceller.  

Från start har Xintela fokuserat på stamcellsterapi för artrospatienter. Genom prekliniska studier på hästar har bolaget visat att stamceller som tagits fram med hjälp av markören kan bromsa utveckling av artros hos hästar efter n ledbroskskada. 

EXTERN LÄNK: Inbjudan till Xintelas emission 

Unik markörteknologi

– Vi är inte ensamma om att arbeta med stamceller, men vår teknologi gör oss verkligen unika. Med våra markörer kan vi sortera ut stamceller från exempelvis fettvävnad och få fram en homogen stamcellspreparation av hög kvalitet som sedan expanderas i stora mängder, säger Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela. 

Xintela har en egen GMP-förberedd produktionsanläggning för att tillverka sina stamcellsprodukter för kliniska studier. Nu inväntar företaget ett tillstånd för att producera den första produkten Xstem-Oa och inleda kliniska studier på artrospatienter.  

Markörteknologin Xinmark kan också användas för att detektera vissa aggressiva cancerceller och rikta behandlande antikroppar till dessa. Xintela fokuserar sedan tidigare på den aggressiva hjärntumören glioblastom, och nyligen presenterade företaget att nästa fokusområde blir trippelnegativ bröstcancer, även den en mycket aggressiv cancerform med dålig prognos. 

Nya indikationer möter stora medicinska behov

– Plattformen Xinmark ger oss möjlighet att bredda verksamheten till nya utvecklingsområden. Därför har vi nu lagt till trippelaggressiv bröstcancer och även inlett en preklinisk studie av våra stamceller som behandling för Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS), en svår lungkomplikation som drabbar vissa covid-19-patienter, säger Evy Lundgren-Åkerlund.

Nu hoppas hon kunna landa samarbeten med strategiska partners inom bolagets verksamhetsområden för att ytterligare stärka Xintelas plats på marknaden. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Xintelas satsning på en ny behandling av aggressiv bröstcancer 

Fakta Xintela
Xintela är ett biomediciniskt bolag verksamt inom regenerativ medicin och cancer. Med sin patentskyddade markörteknologi utvecklar företaget nya behandlingsmetoder för exempelvis artros och hjärntumörer. www.xintela.se 

Mer från Xintela

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Xintela och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?