Annons

Så här kan du och regeringen hjälpa hundratusentals kulturarbetare och ensamföretagare

Efter ett flertal försök att sjösätta stödpaket för de svenska företagen nu misslyckats är det dags att lyssna på de som är tänkta att ta emot de tänkta stöden. De tidigare stödförsöken fastnar i villkor som tex. Bedömning av företags livskraft efter krisen? Kort återbetalningstid? Intyg om förlorade intäkter? Hela 70 procent av småföretagarna i en enkät från Företagarförbundet upplever hittills inte ha haft någon nytta av annat än sänkt arbetsgivaravgift och korttidsjobben. Sammantaget verkar som om regeringen vill att det skall se ut som om politikerna hjälper till, men samtidigt saknas den reella ekonomiska viljan. Det måste vara slut på det spelet nu! Det är på allvar därute för hundratusentals arbetstagare, företag och människor. 

Vi är glada för att regeringen varit på tå med insatser för företagen i Sverige. Ensamföretagarna och de enskilda firmorna har dessvärre hamnat sist i kön och hittills hamnat utanför alla krispaket och stödinsatser. Prova själv och fråga vilken kulturarbetare som helst vilken hjälp de havt.

96 % av ALLA företag är enmansföretag eller småföretag DOCK går majoriteten av krispaketen till storföretagen. Vi måste hjälpa de små också! – säger Mathias Rebane, näringslivspolitisk talesperson Företagarförbundet”

Trots detta är dessa 500.000 småföretagare lika viktiga människor att stötta som alla andra. De är viktiga samhällsfunktioner som kulturarbetare, frilansjournalister, taxichaufförer, caféägare, frisörer, städare, snickare, korvkiosksinnehavare, Pizzabagare, butiksinnehavare, m.m. Dessa ensamma och i sammanhanget ”små” hjältar och deras tjänster tar vi för givna. Nu har vi ALLA en skyldighet att hjälpa dem i denna minst lika svåra stund för deras enskilda firmor som för storföretagen.

Vi föreslår en enkel lösning - Lån för framtiden - Ett slags ”CSN”-lån

Att låna till ungdomar för att de skall studera handlar om vår framtid, på samma sätt handlar ett CSN-lån till enmansföretagen om att erbjuda dem en framtid, så att de kan fortsätta erbjuda oss andra i samhället sina tjänster i en framtid efter krisen. 
Det handlar om kulturarbetarna, ensamma caféägare på landsorten, frisörerna, taxichaufförerna, butiksägare som hittills lämnats utanför ett förnuftigt stöd. Att låta dem ”kursa” och överflyttas till A-kassan eller kommunala sociala skyddsnät måste vara en dålig idé, en dålig affär, och ett dåligt ansvarstagande från ett land och en regering. 

Möjliggör för Enskild firma och Handelsbolag att låna ett CSN lån med en låg ränta på 0,16% och lång återbetalningstid - (10 år). 

Kalkyl CSN lån till kulturarbetarna och de minsta företagen: 

100 000 ensamföretag x 3 månadslöner plus hyra 90 000 kr = 9 miljarder

Det är "kaffepengar" i sammanhanget där regeringen pratar om 500 miljarder till "näringslivet" säger Mathias Rebane, näringspolitisk talesperson, Företagarförbundet.

Ett CSN lån räcker till lön och hyra under 3 månader, med låg ränta och lång återbetalningstid, 5-10 år.
System och logistik har förutsättningar att fungera hos CSN som redan idag administrerar upp emot 1 miljon mottagare av studiebidrag och studiestöd, det behövs bara politisk vilja att styra över medel från riksbankens 500 miljarder. 
 
Med stöd till delar av lönen under denna kristid kommer dessa företagare fortsätta kunna gå till jobbet trots att hälften av kunderna skrämts att sitta hemma, service och tjänster i samhället kommer att hållas igång och små och stora orter runt om i Sverige kommer att leva vidare under och efter krisen.
 
Med denna relativt lilla insats så räddas många samhällsfunktioner som vi tar för givna samt inte minst människorna bakom och deras öden.

Med bästa småföretagarhälsningar
Mats Assarsson, Förbundsordförande, Företagarförbundet
Mathias Rebane, Näringspolitisk talesperson
0706-721821, mathias.rebane@ff.se


Företagarförbundet är en ideell och partipolitiskt obunden organisation, som sedan 1936 arbetar för att göra det bättre, enklare och tryggare att starta och driva samt utveckla småföretag i Sverige. Att skapa opinion om och öka förståelsen för småföretagarnas roll samt betydelse i samhällsutvecklingen och för tillväxten är kärnan i vår verksamhet. Därutöver levererar vi kvalificerade förmåner och tjänster till våra medlemmar.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Ports GroupAnnons

Skydda ditt varumärke online och trygga kundens köpupplevelse

Hans Enström och Simon Ivarsson
Hans Enström och Simon Ivarsson

I takt med att e-handeln växer så ökar antalet bedrägerier. För att ditt företag ska vara framgångsrikt online krävs ett i grunden gediget varumärkesskydd, en trygg köpupplevelse för kunderna och en aktiv bevakning av marknader där ditt varumärke exponeras.

När företaget Compumark 2019 frågade e-handlare om de utsatts för bedrägeri uppgav 85 procent att de hade drabbats av varumärkesintrång. Efter att corona-pandemin slog till har en ökad aktivitet märkts. Företag styr om försäljningen allt mer mot e-handel, samtidigt som kommunikationen kollegor emellan minskar när de jobbar hemifrån. Ett lysande tillfälle för bedragare, som verkar rikta sig allt mer mot externa parter så som kunder och leverantörer istället för internt.

– När handeln i allt större mån har flyttat ut på nätet, där aktörerna är betydligt fler, då blir det mycket enklare att göra intrång, säger Simon Ivarsson, jurist hos Ports Group.

Ports Group är experter på att skapa varumärkesskydd – legalt, digitalt och tekniskt – och är en trygg partner för din verksamhet.

– Det mest basala är att ha ett helhetstänk kring varumärket, se till att ha alla rättigheter som behövs, säger Hans Enström, Senior Client Manager på Ports Group.

Bedragare riktar in sig på den svagaste punkten oavsett om det är varumärke, domännamn, e-post eller webbplats. Så skaffa ett brett skydd.

Minimera risken för intrång

Du vill inte hamna i en situation där bedragare sätter upp e-handel som liknar din, eller skickar ut mejl i ditt namn till kunder och leverantörer.

Det händer även att bedragare registrerar ditt varumärke (eller till namnet något väldigt likt) för att du själv inte har gjort det, som du sedan tvingas köpa tillbaka dyrt.

Men det räcker inte att bara skydda sitt varumärke. En trygg kundupplevelse är a och o för att bibehålla och, rätt agerat, öka förtroendet hos e-handelskunderna.

SSL-certifikat för säker datakryptering, upprätthållande av GDPR, korrekt information gällande avtalsvillkor, produktbeskrivningar och hur processen för köpet går till är helt nödvändiga beståndsdelar för en trygg köpupplevelse.

– Du behöver minimera risken för intrång och du behöver skapa en så säker miljö som möjligt för din kund på din webbplats, säger Hans.

Om e-handelskunden inte känner sig trygg kan den enkelt gå till en annan handel. Du riskerar då att missa en lång affärsrelation, för att du inte har gjort det som krävs.

Bibehåll starkt förtroende

När skydd finns på plats för ditt varumärke och dina kunder så gäller det att förvalta det rätt. Du behöver någon som aktivt håller utkik efter intrång och bedrägerier riktade mot din verksamhet och som bevakar de viktigaste kanalerna där ditt varumärke exponeras såsom sociala medier och digitala marknadsplatser.

De digitala samt tekniska strategerna och juristerna på Ports Group har en bred kompetens på alla de här områdena.

– Det bästa är om vi kopplas in i ett tidigt skede, så att vi kan agera proaktivt. Att städa upp efter att intrånget har skett är betydligt mer kostsamt, avslutar Simon.

EXTERN LÄNK: Läs mer 

Fakta Ports Group

Ports Group har över 25 års erfarenhet av att hjälpa företag till en säker och effektiv varumärkesportfölj. Ports Groups team av jurister, tekniker och digitala strateger erbjuder ditt företag en unik säkerhetslösning för effektiv hantering och heltäckande kontroll av företagets varumärken.

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?