Annons

Färre kandidater ångrar sina nya jobb, men fler tackar nej till jobberbjudande

Det är skillnad på hur du behåller dina medarbetare och hur du attraherar nya. Det visar CareerBuilder.ses årliga undersökning av kandidaters attityder kring jobbsökande och förväntningar på framtida arbetsgivare. Undersökningen har i år haft fokus på hur kandidater söker jobb, men resultaten har också visat trender kring sociala medier, ghosting och hur dagens unga tänker kring jobbsökande.

Det lönar sig för arbetsgivare att fundera på sin närvaro över flera olika plattformar. Kandidater använder precis som tidigare jobbsajter i hög utsträckning (81%) men andelen som använder sökmotorer har dubblats (34%) och sociala medier nästan tredubblats (53%) jämfört med 2018.Trots en hög konkurrens på kandidatmarknaden och ett klimat som för många antyder motsatsen ser vi att att majoriteten av kandidater fortfarande föredrar att hitta intressanta jobbmöjligheter själva, framför att bli direktkontaktade av en rekryterare. En förklaring kan vara en ökad grad av automatisering i hur kandidater kontaktas och att man på grund av detta upplever en bättre relevans bland jobb man hittar själv.

Färre ångrar att de bytt jobb

I år är det glädjande att se att färre kandidater ångrar sig efter att de har bytt jobb. I 2019 års undersökning angav 28% att de ångrat ett jobbyte de senaste 3 åren jämfört med hela 35% år 2018. Den vanligaste anledningen är fortfarande att arbetsuppgifterna inte motsvarade förväntingar. Kanske har kandidaterna blivit lite mer kräsna, då hälften uppger att de tackat nej till ett jobberbjudande, även det med arbetsuppgfiterna som främsta anledningen. Att ha intressanta och utmanande arbetsuppgifter har i många år toppat listan på vad som är viktigast för kandidater som söker jobb, men har i år passerats av att ha en trivsam arbetsmiljö/trevliga kollegor (62%) och att ha bra chef/bra ledarskap (59%).

Fler samlade insikter kring jobbsökare

CareerBuilder.se har tillsammans med Academic Work genomfört en kandidatundersökning bland svenska jobbsökare. Totalt svarade 1 171 personer i åldrarna 16 och uppåt på undersökningen, som handlade om vad som är viktigt för kandidater när de söker jobb. Undersökningen genomfördes som webbenkät under november 2019. Målet med undersökningen var att få bättre insikter kring dagens kandidater och förbättra kandidatupplevelsen och matchningen av kompetens. Svaren från årets undersökning har resulterat i bifogad infographic för rekryterare och andra intressenter.

Kontakta oss för mer info om undersökningen

CareerBuilder.se Ingrid Nordh, 0760428683 ingrid.nordh@careerbuilder.se
CareerBuilder.se Maria Singh Strand, 0730261474 maria.singh-strand@careerbuilder.se

CareerBuilder.se är en av Sveriges största aktörer inom platsannonsering online. Vi har en global närvaro, samtidigt som vi har en lokal förankring i Sverige. Då CareerBuilder startades år 1995 har vi 25 års erfarenhet av att vara mer än bara en jobbsajt. Genom att se till både arbetsgivares och arbetstagares behov använder vi smart teknik för att utveckla automatiska lösningar för HR, vilket skapat enkla och kostnadseffektiva tjänster för kandidatattraktion. Med hjälp av dem kan våra kunder snabbare hitta, anställa och hantera sina talanger från start till slut i en rekryteringsprocess, vi kallar det Hello to Hire.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Infographic 2020

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SynchAnnons

Advokatbyrå har utvecklat unik AI för avtalsgranskning

I ett projekt som inte har någon motsvarighet i Norden har advokatbyrån Synch utvecklat ett AI-verktyg som kan granska om avtal uppfyller GDPR-krav. Det tar bara några sekunder, och kvaliteten blir bättre än vid manuell granskning.

Synch Advokat är en affärsorienterad advokatbyrå som har innovation och teknologi som en viktig del av verksamheten. Byrån underlättar hanteringen av juridiska frågor genom tekniska lösningar. Det innebär att Synch kan arbeta närmare sina kunder jämfört med traditionella advokatbyråer.

– Som i många andra delar av samhället kommer sådana här tekniskt avancerade lösningar även bli mycket viktiga inom juridiken. Därför vill vi ligga i framkant och visa vilka möjligheter det finns med den nya tekniken, säger Magnus Sundqvist, Head of Digital Services, Synch Advokat.

Verktyget, som baseras på AI och djupinlärning, används för granskning av Data Processing Agreements, DPA, eller personuppgiftsbiträdesavtal. Alla företag som delar personuppgifter på något sätt måste sluta sådana avtal. Verktyget kan indikera om kraven i dataskyddsförordningen GDPR efterlevs, och om de inte gör det kan verktyget tala om vad som är felaktigt. Granskningen tar några sekunder. Kvaliteten blir högre än vid manuell granskning.

För att utveckla lösningen har Synch fått stöd av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. 

– Syftet med lösningen är dels att vi ska kunna använda den själva, dels att vi ska sälja den till kunder, säger Magnus Sundqvist. Allt för att skapa värde för våra kunder. Än så länge granskar verktyget bara avtal som är skrivna på engelska då detta är den största marknaden. Med tiden kommer fler språk läggas till. 

Synch har tagit fram AI-lösningen i samarbete med tre av sina kunder. En av dem är Dustin, en ledande onlinebaserad IT-partner med verksamhet i Norden och Nederländerna. 

– Vi tycker att det här är ett spännande sätt att både effektivisera våra processer och att öka kvaliteten på dem. Lösningen stöder vår vision att möjliggöra för våra kunder att ligga i framkant, säger Sara Edlund, chefsjurist, Dustin. 

Med cirka 450 000 kunder och 2 800 tillverkare sluter Dustin ett stort antal avtal. En stor del av dem är standardavtal. De avtal som avviker från standardavtalen behöver granskas.

– Vi sluter avtal som behöver granskas i stort sett varje dag. I samband med att GDPR trädde i kraft behövde ett stort antal DPA slutas med såväl leverantörer som kunder, och det visade sig att den manuella granskningen av DPA är mycket tidskrävande. Behovet av att effektivisera avtalshanteringen kommer öka med utvecklingen av vår affär, säger Tomas Gate, försäljningschef, Dustin. 

– Därför insåg vi att ett smart digitalt verktyg som kan automatisera vår DPA-granskning var en klockren lösning för oss, säger Sara Edlund. 

Ett avtal på tio sidor kanske tar två timmar att granska manuellt. Det kan jämföras med AI-verktyget som klarar av granskningen på i genomsnitt tre sekunder. Om avtalet inte uppfyller kraven i GDPR får användaren tillbaka det med kommentarer, till exempel att två specificerade uppgifter saknas.

– Lösningen innebär att vi kan spara mycket tid, säger Sara Edlund. Men det innebär också att vi kan uppnå en jämnare kvalitet i granskningen. När man granskar manuellt kan resultatet påverkas av personlig riskaptit och dagsform. 

AI-verktygets träffsäkerhet ligger uppåt 99 procent, vilket är högre än vid manuell granskning.

– Men det kommer alltid krävas en viss manuell hantering, säger Sara Edlund. Vi kommer göra stickprovskontroller för att säkerställa att granskningen håller hög kvalitet, och analysen av avvikelser kommer fortsatt ske manuellt. 

– AI-lösningen är också positiv för Dustins kunder och leverantörer eftersom lösningen innebär en effektivisering och förenkling av affärsflöden, säger Tomas Gate. 

Synch har sedan tidigare utvecklat ett annat AI-verktyg, Privacypolicycheck.ai, som företag kan använda för att granska om deras integritetspolicy följer bestämmelserna i GDPR. Denna tjänst finns på Synchs webbplats och kan användas gratis av vem som helst.

– Än så länge har vi bara tagit de första stegen. Vi kommer utveckla det nya AI-verktyget så att det blir ännu mer avancerat. Vi kommer också utveckla liknande verktyg för andra typer av avtal och dokument, säger Magnus Sundqvist.

Läs mer här

Mer från Synch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synch och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?