Annons

Fontana Food väljer Norrmejerier för utveckling av Grilloumi ®, med 100% norrländsk mjölkråvara

Svenska familjeföretaget Fontana Food med ursprung från Cypern och Norrmejerier med rötter i Norrland och de norrländska mjölkbönderna, satsar nu tillsammans på ett samarbete kring Fontanas grillost Grilloumi®, producerad av norrländsk mjölkråvara.

  • Vi ser verkligen fram emot detta samarbete, som vi tycker förenar det bästa av två världar inom både matkultur och mathantverk. Norrmejerier med sitt gedigna kunnande om osttillverkning, och Fontanas unika erfarenhet kring halloumi och grillost”, säger Loizos Papadopoulos, VD på Fontana Food.

Samarbetet med Norrmejerier innebär samtidigt att Fontana från och med hösten 2020 kommer att satsa stort på sitt eget varumärke, Grilloumi®. En familj av grillostar med hög kvalitet, som nu får sällskap av en helsvensk variant, baserad helt på norrländsk mjölkråvara tillverkad av Norrmejerier i ett nära samarbete med Fontana. 

För Norrmejerier innebär samarbetet med Fontana Food en utökad satsning på en efterfrågad produkt som ger god avsättning för den norrländska mjölkråvaran och stärkt betalningsförmåga till de norrländska mjölkbönderna, en förutsättning för levande, hållbara jordbruk i Norrland.

  • Vi ser stora möjligheter i att kunna tillgodose konsumenternas önskan om en helsvensk matlagningsost samtidigt som vi också stärker den norrländska mjölkproduktionen säger Anders Fredriksson, vd Norrmejerier. Vi är verkligen glada över detta samarbete med Fontana Food, ett gediget familjeföretag som delar våra värderingar om att göra goda produkter med hög kvalitet. 

Frixos Papadopoulos grundade familjeföretaget Fontana Food tillsammans med sin fru Maro 1978, efter att ha anlänt från Cypern några år tidigare. Deras kärlek till det cypriotiska och grekiska köket och den hälsosamma matkulturen är än idag grundstenen i företaget där sonen Loizos Papadopoulou idag är VD, och dottern Corina vVD.

Det som började i liten skala med juicer och fruktdrycker från Cypern är idag ett etablerat varumärke i svensk dagligvaruhandel, synonymt med kvalitativa produkter från Medelhavet med fokus på Grekland och Cypern. Fontana introducerade cypriotisk Halloumi till Sverige redan på 80-talet, och utvecklade Grilloumi® 2010. Nu väljer Fontana att komplettera sitt sortiment av matlagningsost, genom att utöka sitt Grilloumi®-koncept med en svensktillverkad variant, gjord på 100% norrländsk mjölkråvara.

  • Vi möter den ökade efterfrågan på både grillost och svenskproducerat, och välkomnar därför med glädje detta helsvenska alternativ till Fontanafamiljen, säger Loizos Papadopoulos. Vi är och kommer alltid att vara stolta över våra cypriotiska rötter och vår nationalost, Halloumi. Men med denna spännande lansering, och vårt fina samarbete med Norrmejerier, kommer vi att kunna möta marknadens alla behov, och fortsätta att leverera det våra konsumenter och kunder efterfrågar, avslutar Loizos Papadopoulos.

 

Presskontakt 

Fontana Food

Corina Papadopoulou, Vice VD/Presschef

Tel. +46 733 41 49 61

www.fontana.se

Norrmejerier

Kristina Stiernspetz, Kommunikationschef

Tel. +46 73 061 64 33

www.norrmejerier.se

Fontana Food AB är ett svenskt familjeföretag och sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland, Cypern och länderna kring Medelhavet i Sverige. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som grundaren Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen med sonen Loizos Papadopoulos i spetsen som VD, och dottern Corina Papadopoulou som vVD.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Småföretagarnas RiksförbundAnnons

Småföretagen håller världen snurrande

Småföretagare står för över 90 procent av svenskt näringslivs företagande. En sektor som skapar fyra av fem nya jobbtillfällen och som är grunden för den svenska välfärden. Ändå är klimatet tufft och Småföretagarnas Riksförbund menar att det måste skifta till att bli mer småföretagarvänligt.

Småföretagarnas Riksförbund är en organisation av småföretagare, för småföretagare. Syftet är att lyfta småföretagarnas behov i den allmänna debatten och målet är att det ska vara enkelt, tryggt och lönsamt att driva företag i Sverige.

– Att inte satsa på småföretagen är att inte satsa på välfärd och jobbtillfällen. Aspekter som krånglig regelefterlevnad och byråkrati, höga skatter och ett sjuklöneansvar som är ohållbart försvårar för småföretagarna och klimatet måste ändras, säger Peter Thörn, Förbundsordförande och (med-)grundare till ett 10 tal småföretag. 

Småföretagarvänlig attityd

Det är Sveriges regering och riksdag som sätter spelreglerna för småföretagare och riktlinjerna tolkas av myndigheterna. Småföretagarnas Riksförbund vill att tolkningarna görs på ett mer småföretagarvänligt sätt och att attityden från alla som interagerar med småföretag, från tjänstemän till riksdagspolitiker, ändras.

– En del av vårt arbete är att åka runt i våra kommuner och diskutera behovet av en positiv inställning och interaktion till småföretagarna med lokala politiker. En annan viktig del i vårt arbete är att stötta förbundets medlemmar med förmåner och tjänster som skapar en bra och trygg grogrund för småföretagare, säger Peter. 

Vad innebär det att vara medlem?

Att driva företag är roligt men även komplext och för att underlätta i vardagen har förbundet skapat förmåner och tjänster som underlättar, uppdelade i tre grupper:

Enklare - förmåner som underlättar bokföring och hjälp att komma i kontakt med rätt personer för administrativa tjänster bland annat.

Tryggare - försäkringar som till exempel företagsförsäkring för trygghet under arbetet samt pensionsförsäkring som gör att du är trygg på ålderns höst.

Lönsamt - ramavtal har förhandlats fram kring bland annat telefoni, friskvård, transport och resor för ökad lönsamhet.

– Kärnan hos oss är att man deltar i engagemanget för att lyfta småföretagarnas röst i landet. Genom att vi går samman i ett förbund kan vi kommunicera en gemensam stark röst och vilja så att även den lilla företagarens behov hörs, berättar Peter. 

Tryggt att driva företag

För småföretagare kan försäkringar kännas som en värld av snåriga val. Därför har Småföretagarnas Riksförbund tagit fram lösningar för bland annat tjänstepension, privatvårdsförsäkring, olycksfallsförsäkring och livförsäkring i ett trygghetspaket.

– Det finns många olika lösningar, leverantörer och finstilt text att gå igenom för att vara säker på att försäkringen blir rätt. Vi har tagit fram alternativ som är unikt anpassade för just småföretagande. Till exempel är tjänstepensionen vi har förhandlat fram enkel och optimerad för just småföretagare, säger Peter. 

Som medlem i Småföretagarnas Riksförbund står man inte ensam om något oförutsett händer. Allt från företagsförsäkring till sakförsäkring och tjänstepension är framtaget för att passa småföretagare och göra vardagen enklare, lönsammare och tryggare.

– Vi förhandlar för alla våra medlemmar vilket innebär att vi har försäkringslösningar som är prisvärda. Det går inte att som enskild företagare få lika bra skydd för mindre pengar någon annan stans idag, säger Peter. 

Har du frågor om vad vi står för och vad det innebär för dig som egenföretagare att vara medlem? Tveka då inte att kontakta oss. Tel:+4642342850, info@smaforetagarna.se, www.smaforetagarna.se 

Mer från Småföretagarnas Riksförbund

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Småföretagarnas Riksförbund och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?