ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Streamingtjänsterna sätter press på traditionella tv-leverantörer

Vad är egentligen tv idag? Det kan tyckas vara en märklig fråga, men faktum är linjärt tv-tittande där vi har ett förutbestämt kanalpaket att tillgå och sedan tittar på programmen efter en tablå, i allt större utsträckning väljs bort av konsumenterna, till förmån för strömmad video. Samtidigt tittas det inte mindre på tv-serier, filmer eller evenemang än tidigare, så att tv-tittande skulle vara en sysselsättning som hör till det förgångna stämmer inte. Snarare gäller motsatsen.

Företaget Cisco, verksamt inom nätverk och datakommunikation, förutspår att 80 procent av alla internettrafik från konsumenter kommer att bestå av strömmad video inom ett år. Trenden är tydlig, allt fler, framförallt yngre personer låter helt bli att titta på vanlig kabel-tv över huvud taget utan använder sig bara av strömmat innehåll. Livestreaming-industrin har omkring en halv miljard användare i Kina 2018 och allt fler amerikaner uppger att de tittar på mindre tv på grund av möjligheten till live-streaming.

Trenden är likadan i Sverige, där en undersökning från Myndigheten för press, radio och tv visar att både tv-tittande minskar och att ens ha tillgång till en tv-apparat blir allt ovanligare.

Yngre personer väljer i allt större utsträckning bort både att titta på linjär tv, samtidigt konsumerar de inte mindre film, serier eller evenemang än äldre generationer som fortfarande är linjär tv trogen (även om också de i allt större utsträckning går över till streaming- och play-tjänster). Idag är det alltså fullt möjligt att konsumera i princip allt tv-innehåll strömmat via nätet, och allt fler väljer att göra just så.

TVabonnemanget.se vill guida konsumenterna till rätt tv-lösning

Som tur är för bredbandsleverantörerna så är svenskarna i hög grad nöjda med sina bredbandsoperatörer, vilket dock inte är fallet med digital-tv-leverantörerna. Streamingtjänsterna får dock i regel högt betyg. I och med streamingtjänsternas låga kostnad och lätthet att byta mellan dem är det kanske inte så konstigt att vi börjar ställa helt andra krav på hur våra tjänster ska fungera. Vårt tålamod till tjänster som inte fungerar har helt enkelt blivit allt mindre i takt med att utbudet av tjänster har ökat. Vi behöver inte nöja oss längre, utan förväntar sig att allt bara ska fungera.  

"Streamingtjänsternas flexibilitet, med gratis prova på-erbjudanden och ingen bindningstid har satt press på digital tv-leverantörerna, men det betyder inte att de har spelat ut sin roll. Det finns många bra lösningar på marknaden, och vi vill hjälpa konsumenterna att hitta till dem", säger Fredrik Andersson på TVabonnemanget.se.

TVabonnemanget.se trendrapport för 2020 pekar på att antalet digitala abonnemang fortsätter att växa, dock i en lägre takt.

”Majoriteten har redan ett eller flera digitala abonnemang” fortsätter Andersson, ”nu handlar det mer om att hitta rätt abonnemang och vad som är bäst för just din familj. Och det är där vi kan komma in och hjälpa”.

Om jämförelsetjänsten TVabonnemanget.se

TVabonnemanget.se är en kostnadsfri konsumenttjänst för TV och kringtjänster. Sedan 2016 har man hjälp mer än tusen konsumenter att hitta rätt lösning för sin TV-konsumtion.

För mer information kontakta: info@tvabonnemanget.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer