1515

Hemmajobb och frilans: Det kommer karaktärisera framtidens arbetsmarknad

De senaste åren har arbetsmarknaden förändrats i hög takt. Ord som coworking och giggare har blivit en del av modernt språkbruk. Men hur ser det ut om tio år? Enligt Bluestep-rapporten 2020 spår majoriteten av svenskarna att ännu fler kommer att jobba hemifrån. Samtidigt spår en av tre svenskar att minst hälften av den arbetsföra befolkningen har en annan anställningsform än en tillsvidareanställning år 2030. Något som i dag innebär hårdare krav vid bolåneansökningar, vilket i sin tur kan förklara varför en majoritet nu efterfrågar en ökad flexibilitet hos banker.

Arbetsmarknaden har förändrats det senaste decenniet och inte minst under det gångna året. Bluestep-rapporten 2020, som baseras på en riksrepresentativ Sifo-undersökning, visar att svenskarna spår att framtidens arbetsmarknad kommer karaktäriseras av att ännu fler arbetar mobilt om tio år. Bland annat spår hela 74 procent av svenskarna att fler kommer att jobba hemifrån i framtiden och närmare varannan person tror att fler kommer att jobba under andra former än en tillsvidareanställning. En av tre svenskar spår dessutom att minst halva arbetsmarknaden kommer att ha en modern anställningsform om tio år.

– Förra året frågade vi svenskarna hur stor andel av befolkningen de trodde skulle ha en modern anställningsform om tio år. Det visade sig att den absoluta majoriteten, 81 procent, spådde att en fjärdedel av befolkningen kommer att ha andra arbetsformer än en tillsvidareanställning i framtiden. I år ställde vi samma fråga igen, och även om undersökningen gjordes mitt under en rådande pandemi blev resultatet detsamma. Det är en tydlig indikation på att moderna anställningsformer är här för att stanna, något som i sin tur kräver en mer flexibel kreditbedömning hos oss banker, säger Tomas Netz, Bolånechef på Bluestep Bank.

Krav på ökad flexibilitet hos bankerna

När det kommer till bolåneansökningar visar Bluestep-rapporten 2020 dessutom att svenskarna efterfrågar en ökad flexibilitet hos banker. Nästan nio av tio anser nämligen att banker bör titta mindre på anställningsform och mer på individens samlade ekonomiska möjligheter att betala av bolånet.

– Som specialistbank har vi sedan start jobbat mycket mer flexibelt än våra branschkollegor. Vi ser alltid till varje enskild persons unika situation och möjligheter. Genom att vara experter på riskbedömning har vi kunnat hjälpa tusentals människor att skaffa en bostad och den trygghet det innebär även om de har valt en annan väg i arbetslivet än en traditionell tillsvidareanställning. Vi anser helt enkelt att om du har råd med lånet bör du ha samma möjlighet till att köpa en bostad – oavsett anställningsform, avslutar Tomas Netz.

För mer information, vänligen kontakta:

Henrik Boström, Head of Brand & Communication, Bluestep Bank

Tel: +46 709 95 05 90

E-post: henrik.bostrom@bluestep.se

Om undersökningen
Bluestep-rapporten 2020: Svenskarna om jobbet, boendet och pengarna är gjord av Bluestep Bank, undersökningen är genomförd av Kantar Sifo i juni 2020 och är riksrepresentativ och statistiskt säkerställd på länsnivå. Totalt har 2 515 personer i Sverige mellan 18–79 år deltagit i undersökningen.

Om Bluestep Bank

Bluestep är en marknadsledande och lösningsorienterad bank med kunder i Sverige, Norge och Finland. Sedan starten 2005 har vi skapat en tryggare ekonomi för tusentals låntagare och sparare. Vi vill vara förstahandsvalet för de människor som av olika anledningar inte kan få lån hos sin befintliga bank. Vi lägger stor vikt vid personliga lösningar och vår vision är att ge våra kunder en stabil ekonomisk situation – oavsett bakgrund och ursprung. Bluestep Bank AB (publ) är ett bankaktiebolag som står under Finansinspektionens tillsyn. Mer information om Bluestep och bolagsstyrningen finns på vår koncerns webbplats.

Bilaga

Vad tror du kommer att karaktärisera arbetsmarknaden år 2030? (flervalsfråga)

Total
Fler kommer att arbeta hemifrån 74 %
Fler kommer att ha en annan anställningsform än tillsvidareanställning (exempelvis frilansare, projektanställning) 46 %
Fler kommer att byta yrkesbana 40 %
Färre kommer att arbeta på traditionella kontor 23 %
Fler kommer att arbeta på coworking-kontor 17 %
Färre kommer att ha en annan anställningsform än tillsvidareanställning (exempelvis frilansare, projektanställning) 5 %
Färre kommer att arbeta hemifrån 2 %
Färre kommer att arbeta på coworking-kontor 2 %
Fler kommer att arbeta på traditionella kontor 2 %
Färre kommer att byta yrkesbana 2 %
Annat 3 %
Vet ej 10 %

Hur stor andel av svenska arbetare tror du har en annan arbetsform än tillsvidareanställning om 10 år (2030)?

2019 2020
Upp till 25 procent 39 % 47 %
Upp till 50 procent 34 % 27 %
Upp till 75 procent 7 % 5 %
Fler än 75 procent 1 % 1 %
Vet ej 19 % 19 %

Vid bolåneansökningar, tycker du att banker bör titta mindre på anställningsform och mer på en persons samlade ekonomiska möjligheter att betala av bolånet?

Total
Ja, helt och hållet 39 %
Ja, till viss del 49 %
Nej 4 %
Vet ej 7 %

Följande bilagor finns för nedladdning:
PRM_Bluestep Bank_201210

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SJAnnons

Så reser du smartare – nya X 2000 ännu en anledning att stanna på marken

Sitt bekvämt, surfa tryggt med 5G-baserat wifi och se fram emot ännu mer driftsäkra tågresor.

I dagarna är det världspremiär för X 2000 – ett supermodernt, men återvunnet och återanvänt tåg som redan erövrat priser.

Nyfiken på nya X 2000? Läs mer här

Skulle Sveriges krokiga järnväg rätas ut? Eller var det kanske dags att bygga en ny typ av tåg som kunde köra snabbt även i kurvorna? På sent åttiotal var frågan högaktuell. 

Svaret blev X 2000 – och i medierna skapades genast svallvågor i samband med premiärturen. Expressen rapporterade att vagnarna följer med i kurvorna och att det inte var några ”krängningar att tala om”.

Sedan X 2000:s lansering 1990 har det gjorts cirka 200 miljoner unika resor, och tekniken har stadigt gått framåt – på alla fronter.

Nya prisbelönta X 2000 är ett supermodernt men återvunnet tåg där SJ sparat mer än 5 000 ton rostfritt stål genom att återanvända hela stålskalet från det befintliga tåget. 

– Vi har helt enkelt byggt ett helt nytt tåg inuti ett befintligt. Det visar att det går att skapa nytt, samtidigt som vi tar tillvara och återanvänder värdefullt material, säger Andrea Persson, ansvarig för förvaltningen av SJ:s X 2000-flotta.

Nya X 2000 får 110 datorer för att styra och övervaka tåget, att jämföra med 24 dessförinnan. 

– Tåget har ett avancerat system för självdiagnostik, vilket bland annat betyder att vi från distans har möjlighet att i realtid ta emot och övervaka en mängd signaler från tågets olika tekniska system och kan på så sätt agera förebyggande. Tågresan blir mer driftsäker tack vare alla nya tekniska system, säger Andrea Persson och tillägger:

– Ny styrning av innerdörrarna gör att det blir lättare att ta sig mellan vagnar och tydligare märkning av vagn och plats sparar tid vid av- och påstigningar.

Radiotransparenta fönsterglas

1990 kommenterade tidningen Expressen imponerat de tekniska innovationerna: ”X 2000 har telefon, fax, kopieringsapparat. Vid varje fåtölj kan man via freestylelurar lyssna på P3 och två interna kanaler.”

2021 har det skapats helt andra förutsättningar.

– En ny modern bistrokassa har installerats som ska göra betalningar snabbare och smidigare. Ett nytt 5G-baserat wifi-system gör det dessutom enklare att arbeta och koppla av under resan.

Nya X 2000 har radiotransparenta fönsterglas, en teknik som är helt ny i Sverige men som finns på de allra modernaste snabbtågen i Europa. 

– Det innebär att mobilsignaler från alla mobiloperatörer längs med spåren kommer in i tåget och dessutom kan metoder som snabbar på dataöverföring användas fullt ut. 

Även övrig teknik har fått en rejäl uppdatering. När de 12 996 nya stolarna monterats in har det krävts totalt 28 mil nya kablar. 

– De nya stolarna får en smart utformning. Stolarna ger bra svankstöd, har ett stort ryggbord, dubbla eluttag, avställningsytor och möjlighet till bra lutning på ryggstödet.

Uppgraderingen av X 2000 är ett enormt projekt som har tagit flera år. Att byta ut alla väsentliga delar i ett modernt tåg kan liknas vid en avancerad transplantation av hjärna, hjärta och centrala nervsystemet samtidigt. 

– Mycket arbete har lagts ner på att få de olika systemen att kommunicera och en rad tester har gjorts. Innan varje tågsätt sätts i trafik kommer det att ha provkörts minst 15 000 kilometer.

Testa nya X 2000. Här kan du köpa biljetter. 

 

Mer från SJ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SJ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?