1515
Annons

Förnyat samarbete mellan Upsales & Fortnox

Det affärsmässiga samarbetet mellan Upsales och Fortnox utvecklas till en ny modell. 

Modellen innebär att kunden får tillgång till ett ännu bättre CRM system än tidigare - detta ger kunden en bättre upplevelse och större möjlighet att utveckla deras Företag. Den nya modellen innebär att Upsales får en direkt affärsrelation till de cirka 2000 befintliga kunder som idag nyttjar Upsales genom Fortnox. Den gemensamma produkten Fortnox CRM kommer gradvis att fasas ut i takt med att kunderna övergår till Upsales CRM.

Avtalet kommer ha en långsiktig positiv påverkan för Upsales, genom möjlighet att erbjuda fler smarta tjänster till kunderna som gör att de kan få en ännu bättre upplevelse av sitt CRM. Upsales CRM kommer fortsättningsvis kunna köpas via Fortnox App market som är en plattform för kunden att kunna addera saker till sitt Fortnox konto. Upsales resultat påverkas inte i det korta perspektivet, då det nya avtalet fortsatt har en intäktsfördelning avseende befintliga licenser.

Kommentar från Upsales VD Daniel Wikberg:
“Vi är supernöjda med vårt samarbete med Fortnox och med denna överenskommelse. Fortnox är ledande i sitt segment och har skapat en kvalitetsprodukt och lösningar som har en särställning på marknaden. Att vara samarbetspartner med dem, är helt rätt för oss. Den nya överenskommelsen bevarar styrkan i vårt samarbete med Fortnox, samtidigt som vi kan jobba direkt med dessa kunder och erbjuda dem möjlighet att ta del av hela värdet i Upsales plattform.”
 

Daniel Wikberg

CEO
dwikberg@upsales.com

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från EKNAnnons

Så ska svenska RFID-bolaget mångdubbla omsättningen

RFID-bolaget 4E Antenna är i början av sin exportresa. Just nu gör de sin första stora leverans till Italien, och går allt som det ska kommer omsättningen att mångdubblas nästa år. Men det kostar att växa – därför har de vänt sig till EKN, Exportkreditnämnden.

Läs mer om hur du kan säkra finansiering för din fortsatta tillväxt

RFID-taggar är radiobaserade streckkoder som kan ersätta vanliga streckkoder. Taggarna är väldigt lätta att läsa av – det kan göras från cirka tio meters avstånd – och detta har öppnat för en mängd nya möjligheter inom lika många branscher.

– Tänk bara vad det gör för butiksinventeringar. Med RFID-taggar som prislappar i en butik kan du göra en hel inventering bara genom att gå in på lagret och svepa i luften med en läsare, säger Lars Granbom, vd på bolaget 4E Antenna som tillverkar en av RFID-taggarnas huvudkomponenter, antennerna.

Från giftigt till giftfritt

RFID är en växande bransch. Enligt Lars Granbom tillverkades det cirka 20 miljarder RFID-taggar 2021, och den siffran stiger med drygt 20 procent per år. Men det finns hållbarhetsproblem i den konventionella produktionen.

– Ser vi till antennerna så är de gjorda av plast- och aluminiumlager som lamineras ihop. I den konventionella tillverkningen etsas aluminium sedan bort från antennen. Det är ett slöseri med aluminium och det skapar en giftig avfallssörja som måste tas om hand.

4E Antenna har patenterat en tillverkningsprocess där antennerna görs av papper i stället för plast. Dessutom behöver man inte etsa bort aluminium i tillverkningen.

– I vår process används 70–80 procent mindre aluminium än vanligt. Vi blir helt av med plasten, vi använder inga giftiga etsningskemikalier och vi skapar inget giftigt avfall. Dessutom innebär vår process ett 60 procent lägre koldioxidavtryck än dagens konventionella tillverkning, säger Lars Granbom.

”Affärskritiskt stöd”

Affärsidén är att bygga och sälja de maskiner som producerar dessa miljövänliga RFID-antenner. 4E Antenna är mitt i sin första leverans; en maskin har beställts av ett italienskt dotterbolag till ett av världens största etikett-tillverkare. Varje maskin är dock en stor beställning för 4E Antenna, och under tillverkningsprocessen har det varit mycket viktigt att ha ordentligt med rörelsekapital genom banklån.

– Vår bank ansökte då om en rörelsekreditgaranti från EKN – och den garantin gjorde att EKN täckte en stor del av bankens risk. Det gjorde det så klart lättare för banken att säga ja, förklarar Lars Granbom.

Går allt som planerat så kommer den italienska kunden också att beställa fler enheter under året, och det kommer att ställa ännu högre krav på kassaflödet.

– Det är otroligt spännande men lika kostsamt att växa så snabbt. Stödet vi har fått från vår bank och EKN har varit affärskritiskt för oss. Förhoppningsvis kommer vi att ha skäl att vända oss till EKN igen redan i vår, säger Lars Granbom.

Läs mer om hur du kan få hjälp med att finansiera din exportsatsning

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?