Annons

Aros Bostads rapport för tredje kvartalet 2020 redovisar över 100 sålda bostäder och nettotillskott av drygt 1 000 byggrätter

Aros Bostadsutveckling AB publ (”Aros Bostad”) släpper under fredagen delårsrapport för perioden januari – september 2020. Rapporten visar på fortsatt tillväxt med två nya projektförvärv och 103 sålda bostäder under årets tredje kvartal.

Ken Wendelin, vice VD/CFO Aros Bostad:
“Rapporten för tredje kvartalet markerar en milstolpe för Aros Bostad. Vi levererar vårt bästa kvartalsresultat hittills och kan rapportera över 100 sålda bostäder under ett enskilt kvartal. Dessutom adderar vi drygt 1 000 byggrätter till landbanken, som därmed uppgår till cirka 4 300 kvalitativa byggrätter.”

Bostadspriserna i Storstockholmsregionen fortsatte att utvecklas positivt under det tredje kvartalet och är tillbaka på samma nivåer som före utbrottet av Coronapandemin. Aros Bostad noterade en stor efterfrågan under kvartalet, vilket resulterade i 103 sålda bostäder under kvartalet och totalt 168 sålda bostäder under årets första nio månader.

Magnus Andersson, VD Aros Bostad:
”Vi kan konstatera att årets tredje kvartal utvecklats starkare än vad vi räknade med i samband med Coronapandemins utbrott. En god efterfrågan, minskat utbud av bostäder och stigande bostadspriser gör att vi kan lägga ett kvartal med väldigt stark försäljning bakom oss. Vår bedömning är att bostadsmarknaden har goda förutsättningar att fortsätta utvecklas positivt.”

Aros Bostad har fortsatt att utöka byggrättsportföljen under det tredje kvartalet. I juli skrevs avtal med HSB avseende Pampas-Ekelund i Solna, vilket innebär cirka 550 byggrätter för Aros Bostads del vid färdig detaljplan. Under september genomfördes ett förvärv av utvecklingsfastigheter i Vallentuna motsvarande 650 bostäder. Samtidigt meddelades att Aros Bostad avbryter projektutvecklingen av 125 bostäder i Tyresö för att undvika tids- och planrisk när detaljplaneprocessen förlängdes. Totalt uppgår Aros Bostads byggrättsportfölj till cirka 4 300 byggrätter och vid kvartalets slut hade bolaget sju bostadsprojekt med totalt 579 lägenheter i pågående produktion.

Perioden januari – september 2020 (motsvarande period 2019)

  • Aros Bostad har ändrat redovisningsprincip avseende bostadsrättsföreningar. Nya redovisningsprincipen tillämpas från 1 januari 2020 och hänförliga poster från tidigare perioder har räknats om. Segmentsredovisningen speglar tidigare tillämpad redovisning med successiv vinstavräkning.
  • Enligt segmentredovisningen uppgick nettoomsättningen till 37 442 TSEK (121 931) och resultat från andelar i intresseföretag till 32 172 TSEK (14 143). Totala rörelseintäkter uppgick till 72 029 TSEK (138 512).
  • Enligt segmentsredovisningen uppgick rörelseresultatet till 27 240 TSEK (6 521) och rörelsemarginalen var 72,8 procent (5,3). Periodens resultat enligt segmentsredovisningen uppgick till 25 445 TSEK (3 892).
  • Antal sålda bostäder under perioden uppgick till 168 (113), antal bokade bostäder uppgick till 76 (26).
  • Antal projekt inklusive projekt i intresseföretag uppgick till 27 (25), varav 7 (5) är under produktion.
  • Totalt är 53 procent (74) av bostäder i pågående produktion sålda eller bokade.
  • Enligt IFRS uppgick totala rörelseintäkter till 12 778 TSEK (61 102) och periodens resultat före skatt till –43 961 TSEK (20 866). Rörelsemarginalen enligt IFRS var negativ (139,9) och resultat per aktie uppgick till –1,36 SEK (0,75).

Väsentliga händelser under kvartalet

  • Aros Bostad har rekryterat personer inom projektutveckling, eftermarknad och transaktion. Fredrik Hjortzén tar plats i ledningsgruppen som ansvarig för bolagets projektutveckling, med särskilt fokus på kostnadseffektiva och industriellt tillverkade bostäder.
  • Aros Bostad har förvärvat cirka 550 byggrätter i området Pampas - Ekelund i Solna av HSB Bostad. Affären innebär att HSB Bostad och Aros Bostad ska utveckla den helt nya stadsdelen tillsammans, via ett gemensamt exploateringsbolag.
  • Aros Bostad har gjort förändringar i byggrättsportföljen genom att förvärva 650 byggrätter för bostäder i Vallentuna samt avbryta utvecklingen av 125 byggrätter i Bäverbäcken, Tyresö.

Väsentliga händelser efter perioden

  • Aros Bostad avser att genomföra ett garanterat utbyteserbjudande av preferensaktier och en riktad nyemission av preferensaktierom om totalt 552 MSEK.
  • Aros Bostad har sålt slut samtliga bostäder i projektet Nockebyn, Bromma före färdigställande. Nockebyn består av fem flerfamiljshus om totalt 49 bostadsrättslägenheter samt ett parhus i äganderättsform. Byggnationen startades i maj 2019 och färdigställande beräknas till våren 2021. Det är Aros Bostads tredje projekt under 2020 där bostäderna sålt slut före färdigställande.
     

Delårsrapporten kommer att presenteras digitalt av VD Magnus Andersson och vice VD/CFO Ken Wendelin den 3 december kl 09.00. Anslutning sker genom länken: https://financialhearings.com/event/13402

Denna information är sådan information som Aros Bostadsutveckling AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom vidstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 20 november 2020 klockan 07:00 (CET). Bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Erik Penser Bank. Finansiell information återfinns på www.arosbostad.se/investerare

Mer information

För ytterligare information, vänligen besök www.arosbostad.se eller kontakta:

Magnus Andersson, VD, magnus.andersson@arosbostad.se, +46 8 400 230 50
Ken Wendelin, CFO/Vice VD, ken.wendelin@arosbostad.se, +46 73 518 02 70
Anna Åkerlund, Kommunikations- /IR-chef, anna.akerlund@arosbostad.se, +46 70 778 28 97
Certified Adviser, certifiedadviser@penser.se, +46 8 463 83 00


 

Följande bilagor finns för nedladdning:
Aros Bostads Delårsrapport januari - september 2020
Aros Bostad Delårsrapport januari - september 2020 prm


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från NexansAnnons

Nexans - en lokal kabelleverantör med globala 5G-lösningar

Behovet av stabila kommunikationslösningar ökar kontinuerligt, inte minst under den rådande pandemin. När nu 5G börjar ta mer plats på marknaden ställs allt större krav på en pålitlig, underliggande infrastruktur som är anpassad för att klara de ändrade förutsättningarna. 

– Eftersom vi är en komplett leverantör av infrastrukturlösningar inom både telekom och energiförsörjning kan vi tillgodose alla behov av kabelsystem till 5G. Vi ser det som en intressant och spännande utmaning, säger Peter Elisson, Technical Manager, Telecom Systems vid Nexans. 

Globala Nexans har varit en ledande aktör inom kabellösningar i över 120 år. Idag är företaget noterat på Parisbörsen och har nära 26 000 anställda. I Grimsås, söder om Borås, där Nexans har sin tillverkning finns även lokala produktchefer, teknikexperter, eget logistikcentrum samt testning i eget laboratorium.

– I Grimsås producerar vi allt från installationskablar och kraftkablar till telekopparkablar, optiska fiberkablar och lösningar till fordonsindustrin, såväl som olika komponenter, på ett sätt som passar våra nordiska förhållanden. Att ha allt samlat på samma ställe gynnar produktutvecklingen. Vi är alltså lokala på marknaden, men har styrkan i att vara en internationell koncern – en global expert, nära, fortsätter Peter.

Enkel hantering och högsta driftsäkerhet

För Nexans är steget mot 5G en naturlig utveckling, men Jean-Jacques Sage, Product Marketing & Innovation Director, Telecom Systems, berättar att övergången inte är lika självklar inom alla branscher. Utrullningen av 5G är fortfarande i ett tidigt stadie i Europa, vilket också stämmer i Sverige. Det vi vet är kraven på stabilitet och pålitlighet i nätverket kommer att vara väldigt viktigt, vilket är tydligt i den standard som finns framtagen för 5G. 

– Detta är ett nätverk med enormt många applikationer, såväl för konsumenter som inom industrin och för nya innovationer. Utan ett driftsäkert nätverk ökar risken för störningar och avbrott. Därför arbetar vi dels med att göra våra kabelsystem robusta nog att klara det nordiska klimatet, och dels med att utforma våra produkter på ett så enkelt och användarvänligt sätt som möjligt; det ska vara lätt att göra rätt även första gången. Därutöver utvecklar vi IoT-lösningar som hjälper operatörerna att bättre hantera den fysiska infrastrukturen, genom att övervaka och förvalta nätverket.

Tre marknadssegment

Ännu är det dock mycket som måste hamna på plats innan 5G kan rullas ut på allvar. Upplägget kan delas upp i tre huvudsakliga marknadssegment, var och ett med sin egen dynamik. 

– Makrocell-segmentet inkluderar framförallt mobilnätverket och kräver traditionella antenner med stora täckningsområden. Mikrocell omfattar istället mindre millimetervågantenner som installeras och nyttjas inom exempelvis en stad. Det tredje segmentet är ”inomhustäckning” – det är svårt att penetrera nyare hus med nätverkssignaler och därför kommer det att krävas nya innovationer inom området. Allt tyder på att det är Makrocell-segmentet som kommer att expandera först, fortsätter Jean-Jacques. 

Kontinuerlig utveckling och innovation

5G är i förlängningen en samling av lösningar inom datacenter, energi, fiber, koppar och IP. Oerhört få företag har kompetensen att hantera alla dessa aspekter, men Nexans har redan utvecklat produkter som passar de system som dessa nya applikationer bygger på. 

– Som en av Sveriges största kabeltillverkare har vi en lokal bredd likt få andra i branschen, men vi vill alltid utvecklas och bli bättre, inte minst gällande vårt arbete inom 5G. Nästan dagligen hittar vi nya tillämpningar och innovationer som vi testar både internt och i samverkan med våra distributörer och slutkunder. Sedan modifierar och skräddarsyr vi lösningarna baserat på erfarenheter och feedback, för att till sist kunna inkludera dem i vårt erbjudande, säger Oliver Orre Imgård, KAM Sales, Telecom Systems.

Hållbarhet – snarare mindset än enstaka mål

Nexans inställning till sitt hållbarhetsarbete är att det ska vara mer än bara ett affärsmål: Det ska fungera som ett mindset för alla som arbetar med och inom företaget. Med tanke på Nexans framstående marknadsposition har man höga krav på sitt eget hållbarhetsarbete och värnar stort om sina fyra hållbarhetsområden: Products, Partners, People och Planet.

– Några exempel är att vi optimerar våra transporter, kontinuerligt utvecklar leverantörskedjan och att vi tillverkar våra produkter med en livslängd som ofta överlever både byggnader och tjänster. Vi har också en egen återvinningsanläggning och strävar kontinuerligt mot att hitta än mer hållbara lösningar när vi utvecklar både produkter och processer. Det är en väldigt spännande utveckling, avslutar Peter. 

Kontakta Nexans här

Mer från Nexans

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nexans och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?