1515

Självrengörande kontorsstolar säkrar arbetsplatsen

(Översatt pressmeddelande från Itoki)

Itoki co., Ltd. (huvudkontor: Chuo-ku, Tokyo VD: Yoshiro Hirai) släpper fem nya modeller av kontorsstolar med ViralOff®, den senaste antivirala behandlingsteknologin från Polygiene AB. (Huvudkontor: Malmö, Sverige VD: Ulrika Björk), från december 2020.

”Vår långvariga partner Itoki var pionjär inom kontorsmöbler när de började använda vår Stays Fresh-lösning för ett antal år sedan. De tar nu nästa steg genom att vara de första i världen som använder Polygiene ViralOff i ett antal av sina kontorsstolar, ett logiskt steg för detta innovativa varumärke. Vi är övertygade om att denna typ av kontorsprodukter kommer att ha en central roll när kontor och andra arbetsplatser öppnas igen post-Corona”, säger Peter Sjösten, VP Commercial Operations APAC Polygiene.

Eftersom åtgärder för att förhindra smittspridning på kontoret har blivit en brådskande fråga har Itoki publicerat Post Corona Workplace Guide Book Vol. 1, som beskriver arbetsregler och hur man skapar en säkrare arbetsmiljö. De har utvecklat produkter och skapat utrymmen som uppfyller standarder för att en arbetsplats ska vara fungerande även efter pandemin.

Itoki har lagt till en ny serie med fem typer av kontorsstolar i sitt sortiment. Dessa har tyger behandlade med den senaste antivirala behandlingstekniken ViralOff från Polygiene. Det är första gången i världen som ViralOff används i kontorsmöbler.

För mer information: https://www.itoki.jp/solution/infection-control/viraloff/
 

Om ViralOff:

ViralOff-behandling är en silverjonbaserad behandling som minskar specifika virus på textilier med över 99% inom två timmar*. ViralOff-behandlingen hjälper till att minska risken för textilburna infektioner. ViralOff skyddar behandlade tyger från mikrobiell kontaminering, men skyddar inte mot infektion eller sjukdom.
 

*Testmetod: ISO 18184: 2019 (SARS-CoV-2, H3N2, H1N1)

Hur testades det:

Det antivirala testet (ISO 18184: 2019) bekräftar i vilken grad en infekterad titer (antalet cytotoxiska viruspartiklar) av viruset på textil reduceras. Prover med med viruslösningen (bearbetade antivirala produkter och standarddukar) får stå vid 25°C i 2 timmar innan man jämför graden av virusreduktion.

Presskontakt: Ulrika Björk, ubj@polygiene.com, +46 70 921 12 75

För pressbilder besök https://news.cision.com/se/?n=polygiene-ab

Anmäl dig här för att prenumerera på rapporter, pressmeddelanden och News:
http://ir.polygiene.com/sv/press/prenumerera/

Om Polygiene

Som världsledande inom luktkontroll och stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på kläder – från förbrukningsvaror till hållbara produkter. Vi behandlar kläder, produkter för hemmet och textilier så att du ska kunna känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 140 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke med sina produkter. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com. Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Adviser, telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Polygiene Itoki PM SWE

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Ikano BostadAnnons

Kunddriven innovation leder bostadsutvecklingen

Flexibla eluttag, flyttbara väggar och hem som räcker bortom den egna lägenheten. Nya sätt att leva gör att vi söker nya sätt att bo – frågan är bara om fastighetsbolagen hänger med?

Läs mer om Ikano Bostads innovationsprogram BoLabb 

Innovation kan skapas på många sätt. Den kan vara teknikdriven, det vill säga ny teknik uppfinns först och därefter undersöks hur den kan implementeras i människors vardag. Eller så kan den vara behovsdriven, det vill säga att människors behov är det som styr vilka lösningar som tas fram. På Ikano Bostads BoLabb jobbar man efter det senare alternativet. 

– Vårt innovations- och utvecklingsarbete är väldigt kunddrivet. Vi lyssnar in vilka problem kunderna brottas med och försöker lösa dem, säger Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad. 

BoLabb är egentligen inte ett fysiskt labb utan namnet på den metodik som används. 

– VI arbetar i tre faser. Den första är utforskande, den andra är skapande och i den tredje implementerar vi. 

Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad.
Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad.

I den första fasen är det viktigt att vara öppen och framförallt försöka detektera kundernas behov, inte deras önskemål om lösningar, säger Lotta.  

– Henry Ford sa en gång att om han hade lyssnat på sina kunder så hade de önskat sig en snabbare häst. Och det är ju det som är skillnaden mellan att lyssna på behov och på önskemål om lösningar. Behovet var att förflytta sig snabbare, inget annat. Men börjar man prata om lösningar för tidigt så målar man lätt i sig i ett hörn. 

FlexEl och FlexRum

För Ikano Bostad har det kunddrivna arbetssättet lett till flera innovationer som kommit till användning i kundernas vardag. Ett strategiskt samarbete med IKEA mynnade till exempel ut i flyttbara eluttag och dito väggar. 

– Många människor bor i dag lite mindre än vad de egentligen skulle vilja. Det gör att behovet av flexibilitet ökar. Ibland behöver man kanske ett extra rum att sova i, ibland ett extra rum att jobba i. 

Smart FlexEl
Smart FlexEl

De flyttbara eluttagen bottnade i att många av kunderna berättade om den dagliga kampen mot sladdhärvor och uttag som aldrig satt där de borde. 

– Båda de här lösningarna används i dag i praktiken. Vi jobbade tidigt med prototyper i skala 1:1 som kunderna fick prova, blanda annat genom att flytta in i testlägenheter. Och efter att vi implementerat lösningarna i riktiga hem så gör vi också uppföljningsbesök, för att se hur de fungerar i verkligheten, säger Lotta. 

Delad boyta

Just nu jobbar BoLabb med ett projekt som undersöker hur våra bostäder kan anpassas för att delas med flera. Tanken är att alla har sitt eget space, som kanske är lite mindre än vanligt, men att det i gengäld finns gemensamhetsytor, som vardagsrum och kök. 

– Många människor upplever i dag att de känner sig isolerade och saknar en större gemenskap. Samtidigt står städerna för en stor del av vår resursförbrukning och kan vi använda dem mer effektivt kan det ha en stor klimatpåverkan. 

Kontor på dagen och sovrum på natten.
Kontor på dagen och sovrum på natten.

Projektet riktar sig i ett första steg till ensamhushåll eller familjer med upp till två personer. Och tanken är inte att skapa nya 70-talskollektiv – utan att anpassa boendet efter vad dagens kunder behöver. 

– Det vi har sett hittills är att människor har ett behov av gemenskap, men man vill inte att den ska kännas påtvingad. Vi ska snart börja bygga bostäder i Malmö där vi kommer att utforska exakt hur det här ska göras. Just att vara inlyssnande genom hela processen är jätteviktigt för att det ska bli bra, säger Lotta. 

Här finns allt du vill veta om Ikano Bostad 

Mer från Ikano Bostad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ikano Bostad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?