1515
Annons

Fler företagare oroar sig för sjukskrivning

En tredjedel av landets företagare oroar sig för att medarbetare ska sjukskriva sig, enligt en ny undersökning av Novus gjord på uppdrag av Länsförsäkringar.

Rådande pandemi och en osäker framtid för företaget kan vara bidragande faktorer. Vi ser också att andelen som oroar sig har ökat med nio procentenheter sedan 2017, säger Kristina Ström Olsson hälsostrateg på Länsförsäkringar.

För de allra minsta företagen är det extra kännbart om en kollega är sjukfrånvarande. Förutom lidandet för den drabbade är det svårt att hålla igång verksamheten och medför höga kostnader för arbetsgivaren. Var femte företag uppger att de måste dra ned på verksamheten om företaget drabbas av långtidssjukskrivning och så mycket som 40 procent av företagarna saknar kunskap om vilket rehabiliteringsansvar man har för sina anställda.

– Generellt ser vi att det är dyrare med många korttidssjukskrivna men värre för verksamheten om någon är borta en längre tid. Utöver den stora kostnad som sjukfrånvaro medför, kan risken att tvingas dra ned på verksamheten och känslan av att sakna kompetens att hantera medarbetares ohälsa spä på oron hos många företagare, säger Kristina Ström Olsson.

Den 1 juli 2018 skärptes dessutom reglerna för arbetsgivarnas rehabiliteringsansvar. Det betyder att arbetsgivaren måste ta fram en arbetsanpassnings- och rehabiliteringsplan senast på den 30:e sjukskrivningsdagen om sjukskrivningsperioden bedöms bli 60 dagar eller längre.

– Egenföretagare eller ett företag med att fåtal anställda kan ha svårt att tackla en sjukskrivning som varar i mer än 14 dagar. Att lägga över uppgifter på andra anställda kan orsaka ökad stress, medan att ta in vikarie eller konsult kan kosta för mycket. Här är det viktigt att arbeta proaktivt med arbetsmiljön och att förebygga ohälsa och eventuell sjukskrivning i den mån det går, säger Kristina Ström Olsson.

Kristina Ström Olssons råd för att undvika höga kostnader för sjukfrånvaro:

  1. Jobba förebyggande med psykisk och fysisk hälsa

Det är inget nytt att vi mår betydligt bättre om vi är fysiskt aktiva och här kan man peppa varandra, och minst lika viktigt är psykisk hälsa för att kunna prestera. Genom ett öppet samtalsklimat på arbetsplatsen kan man dryfta tankar och funderingar, även de som inte rör jobbet.

  1. Var uppmärksam på tidiga tecken på ohälsa

Jobba med ett främjande ledarskap genom att ge tydliga mål och förväntningar, låta alla vara delaktiga och ge varandra uppmuntran. Erbjud samtalsstöd för de som önskar, det ingår i många sjukvårdsförsäkringar. Var uppmärksam på om du själv eller någon medarbetare har återkommande sjukfrånvaro eller visar tecken på till exempel irritation, bristande fokus eller att hen drar sig undan.
Våga se, fråga och agera.

  1. Ta hjälp

Om du eller någon medarbetare blir sjukskriven, dra er inte för att ta hjälp. Använd oberoende expertstöd som finns att tillgå och sätt upp en plan för att lösa problemen innan de blir för stora. Tidiga insatser gör stor skillnad och minskar risken för lång sjukskrivning. Arbetslivsinriktad rehabilitering är ofta framgångsrik och mer effektiv ju tidigare insatserna sätts in med fokus på att komma tillbaka i arbete.

Om undersökningen:

Undersökningen gjordes bland företagare med 1–10 anställda i Sverige under augusti och september 2020 av Novus på uppdrag Länsförsäkringar. Syftet med undersökningarna är att undersöka företagares inställning till hälsa. Frågorna som ställdes: Hur orolig är du för att dina medarbetare ska sjukskriva sig inom de kommande 12 månaderna? Hur hanterar du långtidssjukskrivningar på din arbetsplats, alltså sjukskrivningar längre än 14 dagar? Har du tillräckligt med kunskap om vilket ansvar du som arbetsgivare har för dina anställda och/eller dig själv vid sjukdom?

Länk till Länsförsäkringars pressrum
Länk till Länsförsäkringar på Twitter eller @forsakringar

För ytterligare information kontakta:

Kristina Ström Olsson, hälsostrateg Länsförsäkringar, 072-141 12 41, kristina.stromolsson@lansforsakringar.se

Presskontakt, telefon 08-58841850

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från EKNAnnons

Så försäkrar Kiruna-bolaget jätteaffärerna i utlandet

Kiruna Wagon tillverkar godsvagnar, och hittills har kunderna mest varit svenska gruvjättar. Men med affärer i Egypten och kanske Zambia – större än de senaste 15 årens sammanlagda omsättning – har de tagit hjälp på flera sätt av Exportkreditnämnden, EKN.

Läs mer om hur du kan minska betalningsrisken i dina exportaffärer. 

Historien om Kiruna Wagon tog sin början under tidigt 2000-tal. LKAB behövde nya och bättre malmvagnar och uppdraget föll på ett konsortium av norrländska företag och verkstäder. Ur det konsortiet växte Kiruna Wagon fram, i dag ägt av tre norrländska familjer.

– Vi fick sedan kunder som Boliden och Kaunis Iron och hade till slut 100 procent av den svenska marknaden i vår lilla nisch. Då insåg vi att vi var tvungna att titta på export, säger Fredrik Kangas som är vd på Kiruna Wagon.

Så fort export kom på tal tog Kiruna-bolaget kontakt med EKN, som har i uppdrag att hjälpa svenska exportföretag. I en rad offerter till kunder i utlandet använde de sig av EKN:s garanti för kundfordringar – garantin innebär att Kiruna Wagon får betalt även om kunden till slut inte kan betala.

”Nödvändigt för att ens våga offerera”

– Den här garantin var absolut nödvändig för att vi ens skulle våga offerera på en stor affär om 300 vagnar till Egypten. När vi vet att vi får betalt är det dessutom lättare att erbjuda kunder bättre och längre kreditvillkor, vilket ofta är en förutsättning för att få kontraktet.

Just nu planerar Kiruna Wagon för en ännu större affär tillsammans med Alstom, före detta Bombardier, gällande 1 500 vagnar till Zambia. Det är nästan lika många som företaget levererat sedan det grundades i början av 2000-talet.  Och här har en annan garanti från EKN varit nyckeln i offertarbetet.

EKN garanterade förskottsgarantin

– Affären är så stor att vi behövde få ett förskott på 50 miljoner kronor för att ens kunna börja tillverka. Alstom behövde då en garanti från vår bank för det förskottet, men banken behövde i sin tur säkerhet för att våga ställa ut garantin. Och det löste EKN, förklarar Fredrik Kangas.

EKN gick in och garanterade bankens kreditrisk i förskottet, och på så sätt kunde Alstom säga ja till förskottsbetalningen. Enligt Fredrik Kangas var det avgörande.

– Hela affären bygger på den här förskottsgarantin, och det hade verkligen inte gått att lösa på något annat sätt. De här garantierna från EKN har varit absolut avgörande för vår export och vår tillväxtresa.

Vill du veta mer om hur du kan stärka din globala konkurrenskraft, klicka här.

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?