Annons

Oddway lanserar nytt affärsområde inom digital content-produktion och distribution – nyanställer fyra

Oddway Film startar nytt affärsområde, nyanställer fyra och har, som tidigare kommunicerats, även vunnit ett stort, globalt techföretag som kund till det nya affärsområdet. Innehåll för nya kunden kommer att produceras i minst ett halvår, med option på ett löpande avtal efter det.

Oddway Film startar nytt affärsområde med fokus på digital content-produktion och distribution. Det innebär att löpande fylla kundernas digitala och sociala medier med skräddarsytt innehåll, samt även att hjälpa till med spridning av innehåll och analyser/mätning. Verksamheten har fått en stark start och bland annat, som kommunicerats 23 oktober, vunnit en global kund.

-  En väldigt fin start för Oddcontent. Vi har under en längre tid fått allt fler förfrågningar om enklare filmproduktioner, men också hjälp med att distribuera, mäta och analysera effekten av materialet för att optimera kundens insatser. Att vi nu också fått förtroendet att jobba med en av världens största digitala plattformar är oerhört inspirerande, säger David Stenberg, VD för Oddway Film.

Oddcontent kommer att verka som en hybrid mellan ett filmproduktionsbolag för enklare material och en SoMe-byrå.

- Vi skapar rörligt content som är anpassat specifikt för kundens plattformar, men vi kan också se till att materialet hamnar på rätt ställe och syns för relevanta personer. Vi hjälper kunden hela vägen från strategi till produktion och mätning av kampanjerna. Tanken är att skapa bäst effekt genom att ligga nära kunden och hela tiden optimera innehållet utifrån resultatet, säger Alexander Svensson, Content-specialist på Oddway.

Oddway har planerat för det nya affärsområdet en längre tid, men startar nu upp på allvar och nyanställer fyra personer. Oddcontent har dessutom sen tidigare flera löpande kundavtal. Genom detta steg breddas bolagets erbjudande och kan nu ge kunderna fullservice, utifrån deras behov. Oavsett om kunden vill ha filmproduktioner som utgår från storytelling och skapar känslor, vilket varit Oddways signum under många år, eller om kunderna behöver enklare innehåll till sina sociala kanaler tillsammans med spetskunskap inom distribution.

Om Oddway Film:

Oddway Film är ett prisbelönt, göteborgsbaserat filmproduktionsbolag som kombinerar kreativitet och strategi, från idé till färdig film. Oddways specialitet ligger i välproducerad reklam-, brand- och imagefilm med stort fokus på storytelling. Detta har nu kompletterats med utökad kompetens kring innehåll för sociala medier, i kombination med spetskompetens inom spridning och mätning. Det är ett av Västsveriges mest framgångsrika filmproduktionsbolag med såväl byrå- som slutkunder, däribland IKEA, Stena-koncernen, Polestar, Essity och Göteborgs Stadsmission.

För ytterligare information vänligen kontakta:

David Stenberg

VD, Oddway Film

david@oddway.se

0735-544 49 01

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från EKNAnnons

Ny EKN-undersökning om exporten: ”Trenden har vänt för små och medelstora företag”

Carl-Johan Karlsson är EKN:s affärsområdeschef för SME och Midcorp.
Carl-Johan Karlsson är EKN:s affärsområdeschef för SME och Midcorp.

Sedan svackan i början av pandemin har små och medelstora företag kraftigt ökat sin export.

Nu visar Exportkreditnämndens senaste undersökning att trenden vänder tillsammans med framtidsförväntningarna.

Läs mer om hur du kan säkra exportfinansiering i tuffa tider

Under tiden som följt efter Covid 19-pandemin har svensk export studsat tillbaka med råge. I EKN:s återkommande Demoskopundersökning om små och medelstora exportföretags utveckling och framtidsförväntningar såg man i februari 2022 att hela 45 procent av bolagen hade ökat sin export jämfört med samma kvartal året innan.

I den senaste undersökningen har trenden dock vänt och motsvarande andel har sjunkit till 34 procent. Samtidigt har 19 procent minskat sin export jämfört med samma period förra år – i februari var motsvarande andel bara nio procent.

– Efter pandemin var exportökningen brant för små och medelstora företag, men nu ser vi en försiktighet från företagen. De här bolagen är enormt duktiga på att känna av marknaden. De har hela tiden örat mot marknaden och kan nästa lukta sig till en marknadsförändring. Nu är de avvaktande, säger Carl-Johan Karlsson, EKN:s affärsområdeschef för SME och Midcorp.

Högre kostnader påverkar

En bidragande faktor till exportbolagens ökade försiktighet är högre kostnader. Priset på insatsvaror har ökat med 20 procent och fyra av tio tillfrågade bolag anser att de höga energipriserna påverkar verksamheten i mycket eller ganska hög grad.

Även bolagens framtidsförväntningar på exporten har vänt nedåt i EKN:s senaste undersökning. 29 procent förväntar sig nu att deras export kommer att öka det närmaste kvartalet och 44 procent väntar sig en ökning de kommande 12 månaderna. Motsvarande andelar i februari var 47 respektive 63 procent.

Trots den nedåtgående kurvan vill dock Carl-Johan Karlsson inte dra på för stora växlar.

– Vi verkar befinna oss i lejonets gap och än vet vi inte om lejonet ska svälja oss hela eller spotta ut oss, säger han och fortsätter:

– Visst kan det gå fort när det väl går nedför, men undersökningen visar tydligt att vi inte är där nu. Som jämförelse kan vi titta på februari 2020 – då var bolagens förväntningar på exportökningar lägre än förväntningarna på exportminskningar. Vi är långt därifrån idag.

Dollarn som stötdämpare

Något annat som blir tydligt i den senaste undersökningen är enligt Carl-Johan Karlsson att små och medelstora exportföretag i större utsträckning har kunnat kompensera för sina ökade kostnader än bolag som inte exporterar.

– Sedan årsskiftet har värdet på dollarn stigit med 25 procent. Med en sådan valutautveckling kan du sälja mindre men ändå öka dina exportintäkter – bara det visar vikten av att finnas på exportmarknaden.

Så här kan EKN stötta din satsning som direkt eller indirekt är kopplad till export 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera