Annons

INVEST TALKS: INTIMVÅRDSBOLAGET ELLEN RUSTAR FÖR YTTERLIGARE EXPANSION OCH UTÖKAD GLOBAL LANSERING

Det svenska bioteknikbolaget Ellen, som bland annat utvecklar och marknadsför världsunika probiotiska intimvårdsprodukter, befinner sig på tröskeln till en intensiv och spännande framtid full av möjligheter. Ett led i bolagets offensiva satsning är den företrädesemission som genomförs under hösten. Det berättar Charlotta Nilsson, vd på Ellen.

Berätta om Ellen och er affärsidé!

–Ellen är ett svenskt bioteknikbolag med drygt tjugo års erfarenhet och unik kunskap inom probiotika och kvinnlig intimhälsa. Vi utvecklar högkvalitativa intimvårdsprodukter som bland annat baseras på mångårig forskning. Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme baserat på de mest vanligast förekommande mjölksyrabakteriestammar du normalt hittar i en frisk fertil kvinnas underliv. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort. 

Ni är ett globalt tillväxtbolag med en bred och etablerad produktportfölj. Vilka är de främsta drivkrafterna bakom er tillväxt?

–Intresset för egenvård i allmänhet och intimvård i synnerhet ökar globalt. Vi ser ett förändrat konsumentbeteende där allt fler kvinnor månar om sin intimhälsa och inkluderar intimvård i sin dagliga rutin. Samtidigt blir problem med intimhälsa allt vanligare, bland annat till följd av ändrade levnadsvanor. Vi ser en fin tillväxt på ett antal av våra marknader, inte minst Sverige som är vår egen hemmamarknad och en viktig strategisk marknad för Ellen. 

Här har vi under senaste året etablerat ny utökad distribution som driver tillväxt. Med våra till stora delar unika och pH-balanserade egenvårdsprodukter har vi en särställning på marknaden som öppnar upp många spännande kommersiella möjligheter framöver. 

 Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort.” Charlotta Nilsson

Vilka faktorer bidrar till att ni är verksamma på en växande internationell marknad med stor potential?

–Vi har en relativt bred produktportfölj och ser stora möjligheter att fortsätta utveckla fler relevanta produkter som bidrar till en god intimhälsa. Förutom våra probiotiska produkter så har vi även en vegansk intimvårdsserie som rönt stort intresse. Vi har på senare tid fokuserat mycket på att stärka vår position på den svenska marknaden, men kontaktas varje vecka av distributörer som vill lansera våra produkter i fler länder. I vår framtidsplan ingår definitivt lansering i fler länder. 

Vad är bakgrunden till att ni ska genomföra en fullt ut säkerställd företrädesemission på cirka 14,9 mkr?

–Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt. Vi planerar en satsning på utökad distribution med fokus på de strategiskt viktiga marknaderna Sverige/Norden, Tyskland, Frankrike och Belgien. Ryssland är också en intressant marknad att fortsatt utvärdera för framtiden. 

Vi ska även utveckla ett bredare, mer relevant och attraktivt produktsortiment för framtiden samt harmonisera våra varumärken. Vi investerar parallellt fortsatt på att öka kännedomen om oss och våra produkter och utvecklar nya affärsmöjligheter på befintliga och nya marknader. 

Berätta om er satsning Ellens Intimvårdsskola!

– I undersökningar vi gjort ser vi att det finns ett stort kunskapsgap inom området intimhälsa och även en avsaknad av en plattform där man som konsument kan hitta värdefull information. 

Ellens vision är bland annat att öka kvinnors kunskap om intimhälsa och till exempel upplysa om vikten av en sund PH-balans i underlivet för att upprätthålla en god intimhälsa. Ellens Intimvårdsskola lanserades i Sverige hösten 2019 och har under 2020 även lanserats i Tyskland med stor framgång. Syftet är att upplysa, utbilda, inspirera och göra intimvård till en daglig rutin.

 Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt.”

Varför är Ellen ett intressant bolag att investera i?

–Vi befinner oss i ett positivt momentum på en växande och högaktuell internationell marknad. Intimhälsa är dessutom ett ämne som berör alla kvinnor i alla åldrar. Vi har en bred portfölj av beprövade intimvårdsprodukter som baseras på en vetenskapligt utvecklad probiotisk bakteriekultur. Vi ser stora utvecklingsmöjligheter på såväl den svenska som den globala marknaden framöver. 

Teckningsperiod mellan: 26 oktober – 9 november 2020


Fakta:

 Det svenska Bioteknikföretaget Ellen erbjuder sedan tjugo år tillbaka bland annat patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Ellen är noterat på Nasdaq First North Growth Market, kortnamn ELN. 

För investor relations besök: ellen.se
 

Intervjun publicerades i Invest Talks med Dagens Industri 29 oktober: https://dagens.di.se & på investtalks.se
 

Friskrivning från ansvar: Denna intervju är information från Talks Studios kund med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel.  Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde.
 


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från TamtronAnnons

Smart fordonsvåg revolutionerar viktig del av logistikflödet

Ett överlastat lastbilsekipage kan bli en dyr historia. Här gäller det att väga fordonet på ett tillförlitligt sätt för att garantera att lasten ligger inom lagens ramar, men också för att lasta så kostnadseffektivt och hållbart som möjligt. Nyckeln till framgång skulle kunna vara smartare vågsystem. 

Alla företag som på ett eller annat sätt arbetar med transport kan nog enas om att vägning av last är en central del av verksamheten. Här handlar det om att lasta så effektivt som möjligt och därmed minska antalet transporter – och samtidigt undvika överlastning. 

Tamtron är ett av få företag i Sverige som riktat in sig på vägning, och besitter första plats när det gäller vägning och vågsystem för hjulburna fordon. Sedan 1989 har företaget hjälpt sina kunder att effektivisera sitt arbete och levererat träffsäkra lösningar. Nu väljer Tamtron att utöka sitt erbjudande inom affärssegmentet Transport & Logistik, där man räknar med att göra enorm skillnad med sina vågsystem. Här handlar det framför allt om uppkopplade markförlagda fordonsvågar.

– Vi levererar en våg från Motus Weighings som kan väga en långtradares vikt och samla in träffsäkra mätdata på bara några sekunder, utan att ekipaget behöver stanna. Detta innebär att vi kan effektivisera vägningsprocessen, undvika tomgångskörning och spara in på 1000-tals liter bränsle. Tillsammans med detta vågsystem kan vi även leverera axelvikter, säger Thomas Larsson, vd på Tamtron i Sverige.

Den dynamiska vågen kan förbättra logistikflödet på ett väldigt konkret sätt. Traditionella markförlagda vågar ockuperar en stor yta på ett logistikområde då de behöver vara runt 24 meter, medan vågen som Tamtron levererar enbart är sex meter lång. Här frigörs en stor yta som kan användas för kärnverksamheten.

Tamtron tillhandahåller också ett molnsystem som automatiskt samlar in vägningsdata. Systemet identifierar vilket fordon som kör över vågen och slår fast aktuell vikt, tid och plats. Här ges möjligheten för alla berörda att få realtidsuppdaterad information direkt i mobiltelefonen, och underlaget kan användas för att göra rapporter och fakturaunderlag. 

– Behovet av att mäta och samla in data ökar hela tiden inom den här branschen, och utvecklingen går otroligt snabbt. På bara sju år har företagen gått från att skriva ner vägningsresultat på papper, till att vilja få in detta i digitala system direkt, säger Thomas Larsson och tillägger:

–  Möjligheterna med dynamiska och uppkopplade fordonsvågar är väldigt många, och vi vet att det här kommer bli en game changer för företag inom transport- och logistikbranschen. 

Fakta om Tamtron 

Tamtron är en internationell tillverkare av intelligenta vågar och informationshanteringsystem för vägningstransaktioner. Företaget utvecklar och säljer vågsystem för mobila maskiner som hjullastare, gaffeltruckar och timmerhanterare samt vågsystem för tung vägning av exempelvis lastbilar och tåg. Tamtron är dessutom ackrediterat kontrollorgan och utför verifiering av olika vågsystem.

Är du nyfiken på hur du kan effektivisera dina transporter med ett smartare vågsystem? Läs mer här. 

 

Mer från Tamtron

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tamtron och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?