Annons

INVEST TALKS: INTIMVÅRDSBOLAGET ELLEN RUSTAR FÖR YTTERLIGARE EXPANSION OCH UTÖKAD GLOBAL LANSERING

Det svenska bioteknikbolaget Ellen, som bland annat utvecklar och marknadsför världsunika probiotiska intimvårdsprodukter, befinner sig på tröskeln till en intensiv och spännande framtid full av möjligheter. Ett led i bolagets offensiva satsning är den företrädesemission som genomförs under hösten. Det berättar Charlotta Nilsson, vd på Ellen.

Berätta om Ellen och er affärsidé!

–Ellen är ett svenskt bioteknikbolag med drygt tjugo års erfarenhet och unik kunskap inom probiotika och kvinnlig intimhälsa. Vi utvecklar högkvalitativa intimvårdsprodukter som bland annat baseras på mångårig forskning. Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme baserat på de mest vanligast förekommande mjölksyrabakteriestammar du normalt hittar i en frisk fertil kvinnas underliv. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort. 

Ni är ett globalt tillväxtbolag med en bred och etablerad produktportfölj. Vilka är de främsta drivkrafterna bakom er tillväxt?

–Intresset för egenvård i allmänhet och intimvård i synnerhet ökar globalt. Vi ser ett förändrat konsumentbeteende där allt fler kvinnor månar om sin intimhälsa och inkluderar intimvård i sin dagliga rutin. Samtidigt blir problem med intimhälsa allt vanligare, bland annat till följd av ändrade levnadsvanor. Vi ser en fin tillväxt på ett antal av våra marknader, inte minst Sverige som är vår egen hemmamarknad och en viktig strategisk marknad för Ellen. 

Här har vi under senaste året etablerat ny utökad distribution som driver tillväxt. Med våra till stora delar unika och pH-balanserade egenvårdsprodukter har vi en särställning på marknaden som öppnar upp många spännande kommersiella möjligheter framöver. 

 Vi är vad vi vet ännu idag ensamma i världen om att utveckla probiotiska tamponger och en probiotisk intimcreme. Våra produkter säljs för närvarande i arton länder och intresset för etablering på fler marknader är stort.” Charlotta Nilsson

Vilka faktorer bidrar till att ni är verksamma på en växande internationell marknad med stor potential?

–Vi har en relativt bred produktportfölj och ser stora möjligheter att fortsätta utveckla fler relevanta produkter som bidrar till en god intimhälsa. Förutom våra probiotiska produkter så har vi även en vegansk intimvårdsserie som rönt stort intresse. Vi har på senare tid fokuserat mycket på att stärka vår position på den svenska marknaden, men kontaktas varje vecka av distributörer som vill lansera våra produkter i fler länder. I vår framtidsplan ingår definitivt lansering i fler länder. 

Vad är bakgrunden till att ni ska genomföra en fullt ut säkerställd företrädesemission på cirka 14,9 mkr?

–Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt. Vi planerar en satsning på utökad distribution med fokus på de strategiskt viktiga marknaderna Sverige/Norden, Tyskland, Frankrike och Belgien. Ryssland är också en intressant marknad att fortsatt utvärdera för framtiden. 

Vi ska även utveckla ett bredare, mer relevant och attraktivt produktsortiment för framtiden samt harmonisera våra varumärken. Vi investerar parallellt fortsatt på att öka kännedomen om oss och våra produkter och utvecklar nya affärsmöjligheter på befintliga och nya marknader. 

Berätta om er satsning Ellens Intimvårdsskola!

– I undersökningar vi gjort ser vi att det finns ett stort kunskapsgap inom området intimhälsa och även en avsaknad av en plattform där man som konsument kan hitta värdefull information. 

Ellens vision är bland annat att öka kvinnors kunskap om intimhälsa och till exempel upplysa om vikten av en sund PH-balans i underlivet för att upprätthålla en god intimhälsa. Ellens Intimvårdsskola lanserades i Sverige hösten 2019 och har under 2020 även lanserats i Tyskland med stor framgång. Syftet är att upplysa, utbilda, inspirera och göra intimvård till en daglig rutin.

 Vi befinner oss i en otroligt spännande utvecklingsfas som kräver en fortsatt hög investeringstakt.”

Varför är Ellen ett intressant bolag att investera i?

–Vi befinner oss i ett positivt momentum på en växande och högaktuell internationell marknad. Intimhälsa är dessutom ett ämne som berör alla kvinnor i alla åldrar. Vi har en bred portfölj av beprövade intimvårdsprodukter som baseras på en vetenskapligt utvecklad probiotisk bakteriekultur. Vi ser stora utvecklingsmöjligheter på såväl den svenska som den globala marknaden framöver. 

Teckningsperiod mellan: 26 oktober – 9 november 2020


Fakta:

 Det svenska Bioteknikföretaget Ellen erbjuder sedan tjugo år tillbaka bland annat patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Ellen är noterat på Nasdaq First North Growth Market, kortnamn ELN. 

För investor relations besök: ellen.se
 

Intervjun publicerades i Invest Talks med Dagens Industri 29 oktober: https://dagens.di.se & på investtalks.se
 

Friskrivning från ansvar: Denna intervju är information från Talks Studios kund med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel.  Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde.
 


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från RiksbyggenAnnons

Brf bygger om flera hus – väntas spara miljoner

Ingemarie Ekblad och Lars Aronsson.
Ingemarie Ekblad och Lars Aronsson.

Femtio år gamla fönster skulle bytas men bostadsrättsföreningen i Värnamo hade inte råd. Då presenterade Riksbyggen i stället flera omfattande energiåtgärder som långsiktigt ska minska både kostnader och klimatpåverkan.

– Till en början kändes det överväldigande men i dag klappar vi oss själva på axeln, säger Ingemarie Ekblad, ordförande i Brf Rörestorpshus 2. 

Dags att bygga om eller renovera? Läs mer här.

Just nu står byggställningar runt flera av de tolv huskropparna som ingår i bostadsrättsföreningen i Värnamo. Sedan arbetet drog i gång i våras har 180 av de 201 lägenheterna fått nya fönster.

– Det har länge klagats på att de gamla fönstren släpper ut värme. Men vi som hunnit få nya fönster märker redan en stor skillnad. Nu är det varmt och gott, säger Lars Aronsson, ledamot i styrelsen som bott i föreningen sedan 1973.

”Tändes en gnista”

Fönsterbyten är bara en av de åtgärder som pågår. I vinter börjar arbetet med en stor takrenovering och i samband med detta kommer Brf Rörestorpshus 2 även få solceller på plats. Dessutom kommer ett nytt fläktsystem göra att värme återvinns och går tillbaka in i husen. Men det här är bara början på föreningens storsatsning som görs tillsammans med Riksbyggen.

– När projektchefen Daniel Nylund från Riksbyggen första gången berättade om allt vi kunde göra kändes det överväldigande. ”Vad är det han står och pratar om?”. Vi tänkte att det här kommer kosta en massa pengar och att medlemmarna lär bli oroliga. Men ganska snart tändes en gnista, vi såg att vi skulle spara mycket pengar, både på lång och kort sikt, berättar Ingemarie.

Sedan dess har Riksbyggen, som sköter förvaltningen, byggt upp ett stort förtroende hos bostadsrättsföreningen. När beslutet klubbades i april drog arbetet i gång omgående och sedan dess har medlemmarna erbjudits en stor insyn – och fått möjlighet att ställa frågor – i varje steg som tas.

– När vi blickar framåt känns det otroligt bra att vi gör denna investering. Trots allt vi får för pengarna så handlar det bara om en ”vanlig” årlig avgiftshöjning på 1,5 procent, säger Ingemarie.

Statligt stöd bidrar till grön satsning

Totalt sett handlar investeringen om 80 miljoner kronor. Men då är 30 miljoner ett statligt stöd för energieffektivisering som baseras på föreningens storlek och de besparingsåtgärder Brf Rörestorpshus 2 valt att göra. Förutom ovan nämnda åtgärder handlar det även om Riksbyggens tjänst Energiförvaltning som innebär att energiingenjörer med hjälp av bland annat AI-teknik analyserar och optimerar fastigheter.

– Det är mycket glädjande att vårt rikstäckande erbjudande Energiförvaltning resulterar i projekt som ombyggnaden av Brf Rörestorpshus 2. I tjänsten ingår att vi gör en energiutredning där vi föreslår och hjälper kunden att genomföra energiinvesteringar. Det är kombinationen av olika åtgärder och kontinuerlig analys och optimering som ger maximal effekt, säger Göran Danling, affärsutvecklare energitjänster på Riksbyggen.

Minskar Co2-utsläppen

För bostadsrättsföreningen i Värnamo håller tidsplanen och allt beräknas vara klart om ungefär ett år. Ingemarie och Lars säger att de känner en stor stolthet, inte minst med tanke på att deras förening minskar klimatavtrycket. Förutom att åtgärderna väntas minska föreningens årliga kostnader med cirka 1,1 miljoner kronor minskas även koldioxidutsläppen med 129 ton per år.

– Vi skulle verkligen rekommendera andra bostadsrättsföreningar att göra liknande satsningar och att söka det statliga bidraget. De är välkomna att besöka oss när allt är på plats, säger Lars.

Läs mer om Riksbyggens energitjänster

 

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera