Annons

Delårsrapport januari-september 2020

Tredje kvartalet 2020

  • Nettoomsättningen uppgick till 355,4 Mkr (321,9), en ökning med 10,4 procent jämfört med tredje kvartalet 2019. Den organiska tillväxten uppgick till 12,2 procent för perioden.
  • Rörelseresultatet uppgick till 45,7 Mkr (31,4) motsvarande en rörelsemarginal om 12,9 procent (9,8).
  • Resultat per aktie uppgick till 2,45 kr (1,77).
  • Kassaflöde efter investeringar uppgick till 74,6 Mkr (54,0).

Januari-september 2020

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 140,2 Mkr (969,4), en ökning med 17,6 procent jämfört med samma period 2019. Den organiska tillväxten uppgick till 7,4 procent för perioden.
  • Rörelseresultatet ökade till 137,0 Mkr (103,1). Rörelseresultatet motsvarade en rörelsemarginal om 12,0 procent (10,6). Perioden belastades med kostnader av engångskaraktär om 0 Mkr (4,6).
  • Resultat per aktie var 5,54 kr (5,67).
  • Rensat för förändringen av tilläggsköpeskillingen för Hotbath uppgick resultatet per aktie till 7,41 kr (5,67).
  • Kassaflöde efter investeringar uppgick till 115,2 Mkr (-61,1).

Väsentliga händelser under och efter kvartalet

Vid extra bolagsstämma den 29 september beslutades om en utdelning med 3,50 kr per aktie. Utdelning har skett i oktober. 

Vd kommenterar

Ett kvartal med många framsteg
Vi summerar återigen ett kvartal med mycket goda resultat som gör detta till vårt bästa tredje kvartal någonsin. Försäljningen ökade med 10 procent och uppgick totalt till 355 Mkr och vi hade en positiv utveckling i alla våra regioner och varumärken. Rörelsemarginalen uppgick till 13 procent som ett resultat av fortsatt arbete med att utveckla produktmixen. Som en följd av detta uppvisar vi även ett mycket starkt kassaflöde från verksamheten.

Covid-19 har naturligtvis varit högt på agendan även under detta kvartal. Rutiner och arbetssätt har fungerat mycket väl i verksamheten, samtidigt som vi har haft en relativt hög frisknärvaro. Det har också varit mycket positivt med en hög aktivitet och efterfrågan från våra kunder under kvartalet. I den osäkra situation som Covid-19 fortsatt innebär så känns det mycket bra att vi har en väl fungerande organisation med duktiga medarbetare, som arbetar nära både kunder och leverantörer för att snabbt kunna anpassa sig efter förändringar i vår omvärld. Efterfrågan under det tredje kvartalet har varit god i alla våra marknader och vi tycker att det finns en positiv förväntan hos våra kunder för nästa år, även om det självfallet finns en stor portion osäkerhet på grund av Covid-19.

Vi ser positivt på framtiden och vår fortsatta utveckling. Vår höga närvaro inom renovering och ombyggnad utgör en bra balans till en eventuellt lägre nivå inom nybyggnation. Den senaste tidens produktlanseringar och nära samarbete med våra kunder är också mycket viktiga pusselbitar i vår fortsatta utveckling. I september lanserade vi vår nya designserie Mora INXX och beröringsfria produkter inom Damixa Silhouet, vilka har mottagits mycket väl av kunderna. Det är två viktiga lanseringar i vår strategi att erbjuda våra kunder smarta och hållbara produkter med attraktiv design.

Vi kan som många andra företag och branscher se en kraftig förändring mot allt mer digitala beslut och köp av våra produkter, vilket gör att vi arbetar för en än mer digital närvaro hos våra kunder. En viktig och spännande utmaning som omfattar många olika situationer där kunderna möter oss. Allt från digitala kundmöten, sociala media och produktdata, men även rent konkret i våra produkter. Vi upplever också ett ökat intresse kring hållbarhet och vad vi som verksamhet kan erbjuda.

Ett spännande samarbete på nämnda teman är från Alvesta kommuns bostadsbolag, Allbohus, som under sommaren valde att installera FM Mattssons uppkopplade blandare med vattenreningsfunktionen Watersprint på flera skolor. Den senaste UV-LED-tekniken desinficerar eventuell förekomst av virus och bakterier i vattnet. Samtidigt möjliggör uppkopplingen en digital överblick över användningsmönster och förbrukning, som gör att servicen kan anpassas. Om något fel skulle uppstå så larmar självklart blandarna automatiskt via sms! Ett smart och hållbart koncept som vi vill ta ut till fler fastigheter och som tillsammans med våra beröringsfria produkter kan göra extra stor nytta i dessa tider.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Fredrik Skarp, verkställande direktör, telefon: +46 (0)250-596405.
Martin Gallacher, ekonomi- och finansdirektör, telefon: +46 (0)250-596225.

Denna information är sådan information som FM Mattsson Mora Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg, för offentliggörande den 30 oktober 2020 kl. 08.00.

FM Mattsson Mora Group bedriver försäljning, tillverkning samt produktutveckling av vattenkranar under de starka och väletablerade varumärkena FM Mattsson, Mora Armatur, Damixa och Hotbath. Koncernens vision är att vara kundens första val för blandare i badrum och kök. Verksamheten omsatte 2019 över 1,4 miljard kronor genom sina bolag i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Benelux, Tyskland och Italien och hade över 500 anställda (siffrorna har justerats i och med förvärvet av Hotbath i maj 2019). FM Mattsson Mora Group är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Delårsrapport januari-september 2020
Pressmeddelande


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från AdnavemAnnons

Adnavem flyttar makten från transportsäljaren till transportköparen

Att importera containrar fulla med gods skall vara smidigt och göras så miljövänligt som möjligt, enligt Andreas Wramsmyr, grundare av Adnavem.
Att importera containrar fulla med gods skall vara smidigt och göras så miljövänligt som möjligt, enligt Andreas Wramsmyr, grundare av Adnavem.

Den multimodala transportkedjan består av ett otal olika aktörer och lager på lager med mellanhänder som köper och säljer tjänster. Det är ofta en krånglig process där det är svårt att välja rätt lösning. Adnavem tillhandahåller en marknadsplats där transportköpare objektivt kan jämföra tusentals olika alternativ på transportkedjor. För att ge bättre insikt i hur logistikkedjan kan anpassas för bästa möjliga resultat erbjuder  Adnavem kostnadsfria webbinar som granskar rådande förutsättningar och möjligheter. 

Logistikbranschen är en konservativ bransch som nu tvingas genomgå en väldigt snabb förändring. I takt med digitaliseringens utbredning ändras nämligen transportköparnas beteende; yngre beslutsfattare förväntar sig en datadriven och transparent process, med direkt tillgång till scheman, priser och tilläggstjänster. Det öppnar också upp för att välja logistiklösningar baserat på exempelvis miljövänlighet, best service, tidsplan, kostnader och mycket annat.

– Att godset levereras helt, rent och i tid är överlag en hygienfaktor, men nu finns också utökade förväntningar på track-and-trace, att bli aviserad vid störningar, att kunna analysera och utnyttja data för ökad effektivitet, hastighet och miljövänlighet och mycket mer, konstaterar Andreas Wramsmyr, vd och grundare av Adnavem.

Data öppnar för automationslösningar

För att detta ska bli verklighet krävs en symbios mellan rätt teknologi och automation, vilket i sin tur kräver stora mängder data. Med komplexa algoritmer, GPS-spårning och AI samlar Adnavem därför allt från scheman över anlöp, avgångar och rutter till prisläge och avvikelserapporter i sin objektiva, digitala marknadsplats. På så vis får kunden direktkontakt med lokala leverantörer och slipper alla mellanhänder; istället kan man snabbt och enkelt jämföra tusentals olika transportkedjor och aktörer, såväl vad gäller pris och hastighet som punktlighet och miljövänlighet.

– Digitalisering och automation har lett till nya möjligheter, som i sin tur påverkar våra alternativ som transportköpare. Det digitala ersätter det manuella och repetitiva, med automatiserade interna och externa processer, vilka i sin tur ger en förbättrad kundupplevelse samt lägger grunden för att genomföra omfattande förändringar av sättet vi handlar med logistik. Den automatiskt insamlade datan hjälper transportköparen att styra processen i realtid genom att möjliggöra kartläggning av godsprocesser digitalt, omedelbar leveransspårning, hantering av godsdokument, fakturering och betalning.

I korthet innebär det möjlighet till att optimera varje enskild transport för att bättre kunna planera sin produktionsverksamhet och sina leveranser till slutkunden. 

Informativa webbinar utan kostnad

Andreas betonar att det många gånger handlar om att kunderna vill ta tillbaka en kontroll de aldrig ens haft, eller visste att de kunde få. Möjligheten uppstår att fatta både enklare, snabbare och bättre beslut och arbeta mer effektivt. 

– Digital samverkan mellan inköp, försäljning, logistik och lager, både i Sverige och Asien, sparar mycket tid för importörer samtidigt som de får kontroll. Varje part har helt enkelt alltid tillgång till information i realtid och gör sin del av jobbet en gång – vid rätt tillfälle. Alla tusentals transportalternativ finns ju där för att du har köpt eller sålt något. 

Mot denna bakgrund belyser Adnavem hela logistikflödet i sina webbinar och visar hur man kan uppnå ökad verksamhetsnytta genom att ta kontrollen över det.

– Vi är övertygade om att det kommer att resultera i en mer levande bransch och ökad tillväxt, vilket gynnar alla parter, avslutar Andreas.

OM ADNAVEM

Genom transparens och effektivitet kommer vi att sänka kostnaden för företag med transportbehov och möjliggöra global tillväxt för stora transport- och logistikleverantörer. 

Se vårt webbinar om Hur digitaliseringen påverkar dig som transportköpare  

Se vårt webbinar på temat Går det att importera hållbart från Asien? 

Läs mer om Adnavems lösningar här: Adnavems webbsida 

Mer från Adnavem

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Adnavem och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?