1515

Apotea bäst på kundupplevelse när KPMG rankar svenska företag

”Lever upp till sitt löfte och levererar beställningar snabbt och i tid”. Av de kundanalyser som KPMG genomfört i Sverige under 2020 rankas Apotea högst bland konsumenterna.

– Kundupplevelsen är något vi fokuserar mycket på och vi värderar väldigt högt hur våra kunder upplever vår service. Det är därför extra kul att vi rankas etta i KPMG:s Customer Experience-rapport. Det här är ett kvitto på att vi lyssnat på våra kunder, säger Pär Svärdson, vd Apotea.
 

Varje år genomför KPMG sin Customer Experience Excellence-rapport, en global undersökning som tar tempen på hur bra företag lyckats med kundupplevelsen. Listan baseras på hur företag rankas i sex kategorier: integritet, problemlösning, förväntningar, tid och ansträngning, personalisering och empati.

Årets topplista speglar vår samtid och "det nya normala" som coronapandemin har medfört. I undersökningen är det apoteken som lyckats bäst. Apotea toppar listan, tätt följt av Apoteket. IKEA hamnar på en tredje plats. 

– Hälsa är idag ”top-of-mind” hos många slutkonsumenter och topplistan visar hur enkelt och flexibelt de kunnat interagera med olika varumärken. Utöver hälsa ser vi att konsumenter prioriterar säkerhet högt i det nya normala. Kundupplevelse som förut ansågs vara mycket bra, måste nu utvärderas och omdefinieras för att möta kundernas nya förväntningar och behov, säger Helena Granborg, Head of Customer experience, KPMG Sverige.

Rapporten bygger på 2500 kundanalyser som KPMG genomfört i Sverige under 2020. Analyserna visar att det är livsmedelsbutiker och detaljhandeln som tar de ledande positionerna, följt av underhållning och fritid och finansiella tjänster. Den offentliga sektorn rankas lägst och är i stort behov av snabbare digitalisering.

– Kunder premierar företag som förstått att fysiska touchpoints inte är i huvudsak första interaktionen utan de digitala. Konsumenter vill också känna att det finns en flexibilitet i kundmötet, vare sig det gäller hemleverans, möten med personlig bankman eller shopping. T ex har live-shopping tagit fart på allvar i Sverige under 2020. Utvecklingen går mot att de digitala kanalerna stöttas av de fysiska, istället för tvärtom, säger Helena Granborg.

För mer information, vänligen kontakta:

Lina Lindahl

Presskontakt
lina.lindahl@kpmg.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Alcatel LucentAnnons

Innovativa tekniska lösningar förbättrar operativa arbetsflöden och skapar en säkrare vård.

Ny innovativ teknik möjliggör för sjukhus att kunna spåra utrustning och människor i realtid. Med hjälp av Alcatel-Lucent Enterprise lösning OmniAccess Stellar Asset Tracking kan sjukhusen skapa ökad säkerhet för patienter, tidsbesparingar och bättre utnyttjande av befintlig utrustning.

En studie visar att många sjukhus har en utnyttjandegrad av utrustning på mindre än 50 procent, att jämföra med branschacceptabel användningsgrad på 70–80 procent. 

– Den trend vi ser med större sjukhus leder samtidigt till att sjukvårdspersonalen har svårare att manuellt överblicka utrustning som delas mellan vårdenheter. Vi vet från studier i England att en sjuksköterska idag spenderar i genomsnitt 72 minuter per skift bara på att leta efter utrustning. Om den utrustningen istället kopplas ihop med digitala sensorer i ett automatiserat flöde som gör dem enkla att hitta kan det ge stora tids- och kostnadsbesparingar för vården, säger Johan Rågmo, Director Business Development Network Infrastructure Europe West.

Med Alcatel-Lucent Enterprise systemlösning OmniAccess Stellar Asset Tracking kan sjukhus, kliniker och vårdboenden få hjälp att spåra både utrustning och människor i realtid. Systemet bygger på BLE-tekniktaggar som sätts direkt på specifik utrustning, eller exempelvis på patienternas plastarmband, och som sänder ut en signal om var de är. Det gör det både enklare för personal att hitta det man letar efter och leder till högre nyttjandegrad. 

– Vården har idag stor belastning som går att minska genom automatiserade processer och IoT. Det gör att personalen kan lägga mer tid på själva vården. Vårt system gör det även säkrare för patienter på sjukhus då personalen kan få larm så fort en patient lämnar en specifik enhet, exempelvis något som skapar ökad säkerhet på demensavdelningar. Det kan också larma när viktig utrustning, som exempelvis en hjärt- eller blodtrycksmaskin, är klaranvänd och behöver laddas så att den snabbt kan återställas för nästa patient, berättar Johan.

Det går att använda Alcatel-Lucent Enterprise lösning för att underlätta för patienterna att hitta till rätt avdelning eller för vårdpersonalen att hitta patienten om de inte sitter i rätt väntrum.

– Du kan också styra patientflöden för att säkerställa att det inte är fler människor på en viss specifik yta än det får vara. Den kvalitativa data du kan få ut av systemet underlättar också för ledningsgrupp och chefer att bättre prioritera både personal och utrustning efter behov, förklarar Joakim Ahrens, Channel Sales Manager.

OmniAccess Stellar Asset Tracking är enkel att använda och administreras via exempelvis mobil eller platta. 

– Vår lösning är lätt att implementera med befintliga sjukhussystem, och skala upp eller ner efter behov. Den säkerställer hela tiden rätt prioritering i bandbredd så att larm alltid har företräde, avslutar Joakim.

Om Alcatel-Lucent Enterprise
Sedan 1919 och fram till idag har Alcatel-Lucent Enterprise levererat tekniska lösningar i framkant av tekniken. Vårt uppdrag är att skräddarsy och anpassa teknikupplevelsen efter vad våra kunder faktiskt behöver. Vi levererar nätverk och kommunikationsplattformar.

Tillsammans med våra partners levererar vi skräddarsydda lösningar och kommunikationsplattformar till företag. Dessa lösningar hjälper dem att konkurrera i en digital värld.

Läs mer om vad Alcatel-Lucent kan göra för vården

Läs gärna Alcatel-Lucents White Paper 

Mer från Alcatel Lucent

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Alcatel Lucent och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?