Annons

Gapwaves deltar i europeiskt forskningsprojekt för 5G V2X kommunikation

Gapwaves kommer att delta i ett nytt europeiskt forskningsprojekt inom ramen för Horizon 2020, ”Integrated Telematics for Next Generation 5G Vehicular Communications”. Projektets målsättning är att belysa utmaningarna i integrationen av 5G millimetervågsantenner för kommunikation mellan fordon och andra enheter (V2X). Gapwaves har blivit beviljat totalt 282 TEUR i bidrag för att anställa en doktorand som del av projektet.

Behovet av 5G-uppkopplade fordon drivs av ambitionen om autonoma fordon likväl som passagerarnas önskan om underhållning och olika tjänster. För att kunna erbjuda fiberlik prestanda i  uppkopplade fordon krävs 5G-kommunikation på millimetervågsfrekvenser. Forskningsprojektet ”Integrated Telematics for Next Generation 5G Vehicular Communications” syftar till att utreda frågor kopplade till integration av kommunikationsantenner i radar, integration av fasstyrda antenner i bilens kaross samt effektiva protokoll för V2X kommunikation. Med i projektet är deltagare från bl a Volkswagen, Bosch och Gapwaves.

Gapwaves VD Lars-Inge Sjöqvist kommenterar:

”Genom den produktutveckling vi bedrivit inom både 5G-antenner och antenner till fordonsradar har vi skapat kunskap och relationer med kunder inom både fordon- och telekomindustrin. Därför har vi länge eftersökt en möjlighet att närmare utforska hur 5G-kommunikationen på millimetervågsfrekvenser i fordon kan utvecklas. Förhoppningen är att detta forskningsprojekt kan skapa förutsättningar för integration av vågledarbaserade antenner i kommunikationen till och från fordon”.

Läs mer om forskningsprojektet på https://cordis.europa.eu/project/id/955629

För ytterligare information om Gapwaves AB se www.gapwaves.com eller kontakta:

För ytterligare information kontakta:

Lars-Inge Sjöqvist, VD, Gapwaves
Telefon: +46 (0) 736 84 03 56
E-post: lars-inge.sjoqvist@gapwaves.com

Investor Relations

Per Andersson, CFO
Telefon: + 46 (0) 709 39 53 27
E-post: per.andersson@gapwaves.com

Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission AB
Telefon: +46 (0)8 503 000 50
www.gwkapital.se

Om Gapwaves AB
Gapwaves AB (publ) har sitt ursprung i forskning vid Chalmers Tekniska Högskola och etablerades 2011. Bolagets vision är att vara den mest innovativa leverantören av antennsystem för millimetervågor och den utvalda partnern till de som revolutionerar nästa generations trådlösa teknologi. Genom sin disruptiva teknologi ska Gapwaves hjälpa innovatörer inom Telekom och Automotive att skapa effektiva millimetervågssystem som förändrar samhället vi lever i.

Gapwaves aktie (GAPW B) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera