1515
Annons

Kvartalsrapport januari - september 2020

Tydlig återhämtning, men osäkerheten består.

Koncernen

Tredje kvartalet präglades av en stegvis återhämtning från föregående kvartals svaga efterfrågan, allteftersom samhällen öppnades upp och världsekonomin kom igång. För Beijer Almas del har detta inneburit en förbättrad orderingång och försäljning, om än inte på föregående års nivåer. Tack vare ett fortsatt fokus på kostnader och en gynnsam produktmix var dock rörelsemarginalen högre än i fjol. Kassaflödet var fortsatt bra, trots ökande aktivitet under kvartalet. Det finns fortfarande en betydande osäkerhet, dels i styrkan av återhämtningen i olika branscher, dels i utvecklingen av själva covid-19 pandemin framgent.

Dotterbolagen

För Lesjöfors återhämtade sig efterfrågan på chassifjädrar starkt under kvartalet till följd av ett uppdämt behov på eftermarknaden efter vårens stängningar av verkstäder i Europa. Orderingången var högre än föregående år och produktionen ställdes snabbt om för att möta den ökade efterfrågan. Inom Industri ökade orderingången månad för månad men var ännu inte tillbaka på föregående års nivåer.

Habia Cable upplevde fortsatt svag efterfrågan under kvartalet, kombinerat med lägre orderingång och minskade projektleveranser inom offshore, kärnkraft och försvar. Personalminskningar har genomförts.

För Beijer Tech, som har nordiska industribolag som kunder, ökade efterfrågan gradvis under kvartalet. Bilden var blandad där en tydlig återhämtning noterades inom Flödesteknik, som har en bred kundbas med både mindre och större kunder. Inom Industriprodukter var efterfrågan från svenska och norska kunder fortsatt svag medan efterfrågan från danska och finska kunder i stort sett låg på fjolårets nivåer.

Förvärv

Osäkerheten på marknaden har generellt medfört färre företagsförvärv. Beijer Almas ambition är att fortsätta driva lönsam tillväxt även via förvärv, vilket möjliggörs av vår finansiella styrka.

Under kvartalet slutfördes förvärvet av INU-gruppen, ett framgångsrikt bolag inom fastighetsautomation, som utgör ett spännande nytt område för Beijer Tech.

Ytterligare upplysningar:
Henrik Perbeck, vd och koncernchef, telefon 018-15 71 60, henrik.perbeck@beijeralma.se
Erika Ståhl, ekonomichef, telefon 018-15 71 60, erika.stahl@beijeralma.se

Denna information är sådan information som Beijer Alma AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 oktober 2020 kl. 10:15.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?