1515

Xpecunia etablerar ny stor produktionssite Zincum

Xpecunia har tecknat kontrakt på en ny stor produktionssite för kryptovaluta som benämns Zincum. Etableringen sker i en fd industrifastighet som tidigare fungerat som zinkverk med stora ytor tillgängliga för solcellsfält och stora säkra lokaler. Drift påbörjas redan under Q4:2020.

Detta är verkligen en optimal site för oss, här kan vi expandera verksamheten snabbt och omfattande. Det är ett drömscenario för Xpecunia”

”Den snabba utvecklingen för kryptovalutor med nu senast PayPals besked och Norwegian Banks planer gynnar bolaget och påvisar att kryptovalutor tar allt större plats i samhället.” säger VD Daniel Moström

Siten är redo att driftsättas omedelbart och ligger i mellersta Sverige i geografisk närhet till tidigare siter. Xpecunia kan drifta 35 gånger nuvarande volymer.  Projektering för serverhallen och även solcellsinstallationerna har påbörjats.


Xpecunia Nordic AB (publ) (”Xpecunia”, eller ”Bolaget”) är ett bolag som i Sverige utvinner kryptovalutor med hjälp av egna solcellsfält. Bolagets affärsmodell är både lönsam och skalbar. I syfte att accelerera expansionen och tillgodose ytterligare ägarspridning inför den planerade noteringen i Q2-2021, pågår en Pre-IPO spridningsemission på 10 mkr under perioden 12-30 oktober. Nyligen genomfördes en kontant emission om 8,4 MSEK till en investerargrupp med Örjan Berglund i spetsen.

Teckningsförbindelser i den aktuella nyemissionen uppgår till 4 MSEK.

Teckningstid: 12 oktober till 30 oktober, 2020
Emissionskurs: 4 kr per unit. En unit består av en aktie och en Teckningsoption.
Emissionsvolym: 2 500 000 Units
Värdering (pre-money): 92,6 MSEK
Befintligt antal aktier: 23 159 450 st.
Teckningsförbindelser: 4 MSEK, eller 40% av grundemissionen
Villkor teckningsoption: En teckningsoption ger rätten att under oktober månad 2023 teckna en aktie till lösenpris 5,50 SEK.
Minsta teckningspost: 8 000 kr, motsvarande 2 000 Units.

Teckning av Units sker via anmälningssedel, alternativt digitalt via www.aqurat.se.

Noteringsplaner
Xpecunia har för avsikt att ansöka om notering på marknadsplatsen NGM Nordic SME under Q2 2021. Utöver expansionskapital avser Bolaget att förestående nyemission bidra med ytterligare spridning i ägarbasen vilket på sikt bidrar till goda förutsättningar för en notering. Aktieboken förs av EuroClear. Tidigare börserfarenhet återfinns både inom styrelse och ledning. Bolaget ser därför inga hinder eller flaskhalsar som skulle kunna försvåra en notering.

 Xpecunia Nordic AB (publ) org: 559152-3013

 VD: Daniel Moström – 070-7446901

Adress: Taptogatan 6, 115 27  STOCKHOLM

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från BillogramAnnons

Hur kunder betalar har stor inverkan på företags kundförluster

För Telenors uppstickare – Vimla inom telekom och Ownit inom bredband – har användarvänligheten alltid varit ett viktigt fokus och därför bytte båda företagen till en ny helhetslösning för fakturering och betalningar via Billogram. Förhoppningen innan bytet var att få till smidigare processer och förbättra kundupplevelsen, men efteråt blev flytten av kunder till automatiska betalsätt ett minst lika uppskattat resultat.

Läs mer om lösningen

Förutom det kostsamma manuella arbetet med att skicka tiotusentals fakturor i tid, drogs både Vimla och Ownit med en hel del tekniska utmaningar rörande betalprocessen. Därtill kom hanteringen av stora mängder betalningsrelaterade kundtjänstärenden.

Med bytet till en digital betallösning kunde många faktorer, som tidigare orsakat missnöje och missförstånd för kunderna, designas bort. När olika processer automatiserades och slutkunden fick tillgång till fler och enklare betalsätt lyckades Vimla reducera sina kundtjänstärenden med över 40 procent de första 6 månaderna. Antalet kunder som betalar i tid har också ökat med 14 procent sedan övergången till Billogram.

Andra, viktiga effekter återfanns i kundernas vilja att anamma automatiska betalningssätt, såsom autogiro och direktbetalningar. Här erbjuder Billogram enkla verktyg för effektiv konvertering som lett till att båda företagen upplevt markanta ökningar på 100 procent (Vimla på 2 år) respektive 53 procent (Ownit efter 1 år) från bytet till ny fakturalösning och fram till idag. De automatiska betalsätten innebär stora fördelar – förbättrat kassaflöde och reducerad risk för felbetalningar och kundtapp.

Läs mer om Vimla och Ownits val av Billogram som partner

Genom att närmare studera Vimlas resultat kunde Billogram konstatera att risken för kundtapp är hälften så stor vid automatiska betalningar. Samtidigt kunde man se att risken för kundtapp är nästan tre gånger så stor för kunder som missar sin betalning än för dem som betalar i tid. För kunder som får en påminnelse är risken för kundtapp hela sex gånger så hög.

Datainsikterna baseras på AI-teknologi och ligger till grund för hur Billogram utvecklar sin produkt. Tekniken används för att skapa en bättre betalningsupplevelse för slutkunden. Ett viktigt fokus då betalningen i många fall är den mest förekommande och viktigaste interaktionen mellan kund och företag.

– Det finns en enorm potential i att omvandla betalningstillfället från transaktion till något som kan stärka och bygga långsiktiga kundrelationer. Samtidigt effektiviseras processer och kunden får en smidigare upplevelse, säger Fredrik Runéus, kundansvarig på Billogram.

Genom tydliga sammanställningar av resultatet får Billograms kunder en konkret bild av fördelarna med att använda plattformen – något som ofta innebär att de ångrar att de inte tog steget tidigare. Särskilt med tanke på hur snabbt det går att genomföra.

– Vår integrationsprocess skiljer oss från mer tungrodda lösningar. Vi har sett exempel där det totalt sett bara krävts 45 projekttimmar för kunden att implementera lösningen. På ett snabbt och smidigt sätt kan vi hjälpa våra kunder att addera modern och avancerad funktionalitet som ger slutkunderna ökad valfrihet och en bättre kundupplevelse. Det blir en win-win för båda parter, avslutar Fredrik.

Kontakta Billogram för att ta reda på mer om deras lösning

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?