Annons

Unik tvättboll tas fram i Luleå: Kan ersätta tvättmedel

En helt ny teknik för att tvätta kläder tas fram i Luleå.  Genom att kombinera ozon och ultraljud får den nya tvättbollen ”superkrafter” som gör tvätten extra ren på ett miljövänligt sätt. Forskningsprojektet är ett samarbete mellan Luleå tekniska universitet och Luleåföretaget Ozoneair.

– Visionen är en effektiv tvättmetod som både minskar energiförbrukningen och behovet av tvättmedel. Tekniken kan bli en världsnyhet, säger Örjan Johansson, professor i teknisk akustik vid Luleå tekniska universitet.

Ozon skyddar oss mot farlig UV-strålning men har också en renande kraft. Ozonmolekylen (som består av tre syreatomer) är en stark oxidant som bland annat används för att rena dricksvatten och sanera textilier i vården. 

Även ultraljud (högfrekventa ljudvågor) används för tvätt av till exempel instrument i vården i så kallade ultraljudstvättar. 

Två beprövade tekniker i unik kombination 
– Var för sig är ozon och ultraljud beprövade tekniker för effektiv rengöring. Men kombinationen är helt ny och kan bli en världsnyhet, säger Örjan Johansson, professor i teknisk akustik vid Luleå tekniska universitet. 

Förhoppningen är att den nya kombon ska tvätta våra kläder både mer effektivt och skonsamt än vanliga tvättmedel. 

– Med de här teknikerna finns potentialen att tvätta extremt rent på mikronivå med ett minimum av tvättmedel. 

”Ser ut som en pokémonboll” 
Hur tvättbollen fungerar tekniskt är än så länge en hemlighet, men Örjan Johansson kan avslöja att ultraljudet kommer att skickas ut från bollens skal via högfrekventa vibrationer medan mikrometersmå ozonbubblor sänds ut via en ampull.

– Prototypen ser ut som en ”pokémonboll” och laddas i en batteriladdare.

 Bollen stoppas i tvättmaskinen, sedan kör man ett vanligt tvättprogram i förhållandevis låg temperatur. Tekniken ska nu testas, först i en tvättbalja och sedan i en tvättmaskin. 

Idén bakom ”tvättbollen” kommer från Johan Lundberg, en 26-årig Luleåbo och tidigare student vid Luleå tekniska universitet som grundat företaget Ozoneair. Ozoneair har utvecklat en unik ozongenerator för hemmabruk som tar bort svåra lukter med ozon. Produkten lanserades 2018 och har blivit en succé. Den har sålt i över 37 000 exemplar och förra året omsatte företaget runt 100 miljoner kronor, varav 60 miljoner på den svenska marknaden. 

– Vi har nyligen startat forskningsprojektet med Luleå tekniska universitet – men målet är att lansera en helt ny produkt, säger Johan Lundberg på Ozoneair som ser flera fördelar med tvättbollen för konsumenten:

  • Miljövänligt: Energiåtgången minskar liksom behovet av tvättmedel som kan innehålla kemikalier. 
  • Effektivt och skonsamt: Tvättekniken rengör på mikronivå och eliminerar lukter, smuts, virus samt bakterier utan att tvättemperaturen behöver överskrida 30 grader.  
  • Kostnadseffektivt: Man behöver köpa minimalt med tvättmedel, om ens något. 

– Jag ser mycket positivt på samarbetet. Vår kompetens inom ozon tillsammans med universitets inom ultraljud kommer att vara en vinnande kombination för att realisera projektet till kommersiellt gångbar produkt, säger Kalle Frindberg, teknikchef på Ozoneair

Johan Lundberg


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från EKNAnnons

Så gör du en perfekt låneansökan – enligt banken

Fredrik Josefsson är Head of Entrepreneurs & High Growth på SEB.
Fredrik Josefsson är Head of Entrepreneurs & High Growth på SEB.

I tuffa tider behöver företag ofta extra finansiering – samtidigt kan det vara svårare att få lån. Men du kan förbättra dina chanser att få finansieringen som ditt företag behöver. Här ger Fredrik Josefsson från SEB sina fyra tips för hur du ska förbereda din låneansökan och ditt möte med banken.

Läs mer om hur du kan säkra finansiering för din exportaffär

Fredrik Josefsson är Head of Entrepreneurs & High Growth på SEB. Som initiativtagare till SEB:s tillväxthub Greenhouse har han sett 5 000 svenska företag växa och han vet därför vilken roll extern finansiering spelar i företagens utveckling. Men hur säkrar man som företagare den så viktiga finansieringen från banken? Fredrik Josefsson säger att den enskilt viktigaste faktorn för huruvida ett lån beviljas – oavsett marknadsklimat – är återbetalningsförmågan.

– Att vi ser att lånet kan betalas tillbaka är det som fäller avgörandet. Det gäller oavsett det allmänna marknadsläget, men i oroliga tider som dessa är det ännu viktigare.

För att visa på god återbetalningsförmåga gäller det att noga förbereda er låneansökan och mötet med banken. Här är Fredrik Josefssons fyra tips för hur du får banken att säga ja.

1. Räkna, resonera och prognosticera

Att visa på starka finanser är viktigt i mötet med banken. I det ingår att kunna resonera kring frågor som hur stabil er bransch eller verksamhet är i oroliga tider, hur trygg företagets kundbas är och hur kundernas köpbeteende kan påverkas av stigande priser. Visa detta i olika prognoser.

– Kassaflöden, balansräkning, orderingång, tillväxt – det finns en rad prognoser som banken vill se när vi tittar på en låneansökan. Vill du imponera på oss är mitt tips att ta höjd för olika händelseutvecklingar. Visa upp både en konservativ och en realistisk prognos, säger Fredrik Josefsson.

2. Visa på kostnadskontroll

Enligt Fredrik Josefsson är det viktigt att kommunicera att företaget förstår det nuvarande marknadsläget. Just nu är det synonymt med att visa på god kostnadskontroll.

– Vi vill gärna se att det finns flexibilitet och att ni har möjlighet att snabbt skala ned vid behov. Även här är det bra att presentera olika scenarier. Vad händer till exempel med era marginaler om en leverantör höjer sina priser och vilka alternativa lösningar har ni då? Kan ni till exempel outsourca vissa tjänster om det behövs och därmed sänka era fasta kostnader så är det bra att lyfta.

3. Minska finansieringsbehovet och bankens risk

Genom olika metoder kan företag minska både sina finansieringsbehov och den risk som banken tar på sig när den lånar ut pengar till företaget. Båda åtgärderna gör det lättare att få finansieringen i hamn.

För att minska ert finansieringsbehov kan ni exempelvis försöka sänka era kostnader eller öka användningen av förskottsbetalningar inom verksamheten. För att minska bankens risk kan ni ta in en aktör som Exportkreditnämnden, EKN, i en affär som har koppling till export.

– Eftersom EKN kan dela risk med oss på banken så gör deras medverkan det lättare för oss att säga ja. Dessutom är ett samarbete med EKN ännu ett tecken på att företaget verkligen tänker till och har kontroll på situationen, säger Fredrik Josefsson.

4. Låt företagsrådgivaren vara rådgivare

Inte alla företag ser bankens företagsrådgivare som en faktisk rådgivare, och det kan vara en miss i sig. Bankens rådgivning innebär en fördjupad kontakt som ger företaget värdefulla insikter om banken och vice versa.

– Vi uppmuntrar till dialog, särskilt nu. Dialogen är viktig för att vi ska förstå alla mjuka värden som finns i bolaget och det kan verkligen göra skillnad. I vår rådgivning kan vi också hantera saker som vi själva vet är viktiga för banken när det kommer till finansiering, säger Fredrik Josefsson.

Läs mer om hur EKN:s garantier kan hjälpa banken att finansiera nya exportsatsningar

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera