Annons

Unik tvättboll tas fram i Luleå: Kan ersätta tvättmedel

En helt ny teknik för att tvätta kläder tas fram i Luleå.  Genom att kombinera ozon och ultraljud får den nya tvättbollen ”superkrafter” som gör tvätten extra ren på ett miljövänligt sätt. Forskningsprojektet är ett samarbete mellan Luleå tekniska universitet och Luleåföretaget Ozoneair.

– Visionen är en effektiv tvättmetod som både minskar energiförbrukningen och behovet av tvättmedel. Tekniken kan bli en världsnyhet, säger Örjan Johansson, professor i teknisk akustik vid Luleå tekniska universitet.

Ozon skyddar oss mot farlig UV-strålning men har också en renande kraft. Ozonmolekylen (som består av tre syreatomer) är en stark oxidant som bland annat används för att rena dricksvatten och sanera textilier i vården. 

Även ultraljud (högfrekventa ljudvågor) används för tvätt av till exempel instrument i vården i så kallade ultraljudstvättar. 

Två beprövade tekniker i unik kombination 
– Var för sig är ozon och ultraljud beprövade tekniker för effektiv rengöring. Men kombinationen är helt ny och kan bli en världsnyhet, säger Örjan Johansson, professor i teknisk akustik vid Luleå tekniska universitet. 

Förhoppningen är att den nya kombon ska tvätta våra kläder både mer effektivt och skonsamt än vanliga tvättmedel. 

– Med de här teknikerna finns potentialen att tvätta extremt rent på mikronivå med ett minimum av tvättmedel. 

”Ser ut som en pokémonboll” 
Hur tvättbollen fungerar tekniskt är än så länge en hemlighet, men Örjan Johansson kan avslöja att ultraljudet kommer att skickas ut från bollens skal via högfrekventa vibrationer medan mikrometersmå ozonbubblor sänds ut via en ampull.

– Prototypen ser ut som en ”pokémonboll” och laddas i en batteriladdare.

 Bollen stoppas i tvättmaskinen, sedan kör man ett vanligt tvättprogram i förhållandevis låg temperatur. Tekniken ska nu testas, först i en tvättbalja och sedan i en tvättmaskin. 

Idén bakom ”tvättbollen” kommer från Johan Lundberg, en 26-årig Luleåbo och tidigare student vid Luleå tekniska universitet som grundat företaget Ozoneair. Ozoneair har utvecklat en unik ozongenerator för hemmabruk som tar bort svåra lukter med ozon. Produkten lanserades 2018 och har blivit en succé. Den har sålt i över 37 000 exemplar och förra året omsatte företaget runt 100 miljoner kronor, varav 60 miljoner på den svenska marknaden. 

– Vi har nyligen startat forskningsprojektet med Luleå tekniska universitet – men målet är att lansera en helt ny produkt, säger Johan Lundberg på Ozoneair som ser flera fördelar med tvättbollen för konsumenten:

  • Miljövänligt: Energiåtgången minskar liksom behovet av tvättmedel som kan innehålla kemikalier. 
  • Effektivt och skonsamt: Tvättekniken rengör på mikronivå och eliminerar lukter, smuts, virus samt bakterier utan att tvättemperaturen behöver överskrida 30 grader.  
  • Kostnadseffektivt: Man behöver köpa minimalt med tvättmedel, om ens något. 

– Jag ser mycket positivt på samarbetet. Vår kompetens inom ozon tillsammans med universitets inom ultraljud kommer att vara en vinnande kombination för att realisera projektet till kommersiellt gångbar produkt, säger Kalle Frindberg, teknikchef på Ozoneair

Johan Lundberg


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?