Den 15 oktober 2020 lämnade GPX Medical in en internationell patentansökan till Patent Cooperation Treaty (PCT) för en strategiskt viktig uppfinning. Patentansökan avser en helt ny uppfinning som underlättar för spektroskopiska mätningar genom optiska fibrer och är av betydande värde för GPX Medicals medicintekniska utrustning NEOLA, Neonatal Lung Analyser, för kontinuerlig övervakning av för tidigt födda barns lungor. Ansökan har efter första granskning av PRV under prioritetsåret bedömts ha möjligheten att leda till ett globalt patentskydd som varar 20 år från inlämningsdatumet 2020-10-15.
GPX Medical AB
En viktig komponent i NEOLA är kontinuerlig övervakning av lungorna hos för tidigt födda barn genom att mäta ändringar i lungvolym och syrgaskoncentrationen direkt i lungan. Den nya uppfinningen som avses i PCT-ansökan är kopplad till en fiberlösning som är essentiell för att leda ljuset till patienten och kommer att förbättra NEOLA:s förmåga att mäta viktiga parametrar. NEOLA övervakar patienten kontinuerligt så att komplikationer såsom lungkollaps kan upptäckas i realtid och vårdpersonal kan larmas.
– Den helt nya uppfinningen är ett tydligt bevis på den tekniska höjden hos GPX Medicals utvecklingsteam och kommer att ytterligare förbättra NEOLA. Ett globalt patent är av betydande strategiskt värde och patentansökan är en viktig milstolpe för att skydda vår teknologi och för vår resa mot att revolutionera neonatalvården, säger Hanna Sjöström, vd för GPX Medical.
Patent Cooperation Treaty, PCT, är en internationell överenskommelse som ger ett bolag möjlighet att med en enda ansökan få nyhetsgranskning och preliminär patenterbarhetsbedömning utförd av en myndighet för cirka 150 medlemsländer. PCT administreras av FN-organet World Intellectual Property Organization som har sitt säte i Genève.
Techbolaget Ebbot har utvecklat en GPT-modell för kundsupport
Senaste året har kantats av en AI-hysteri med ChatGPT i spetsen, vilket har gjort att många företag fått upp ögonen för tekniken, inte minst potentialen för kundsupport. Den snabba utvecklingen inom AI är något som techbolaget Ebbot tagit tillvara på, som nu lanserar nu sin egenutvecklade GPT-modell - skräddarsydd för kundsupport.
Att använda AI för att automatisera kundsupport är inte något helt nytt påfund. Tekniken har dock inte alltid levt upp till förväntningarna, vilket gjort att många företag har antagit en avvaktande ställning till AI chatbotar.
Sen kom ChatGPT och förändrade allt.
– Den snabba utvecklingen av AI och framför allt ChatGPT har förändrat både företagens och konsumenternas inställning till- och förväntningar på chatbotar och sättet man kan interagera med dem, säger Oliver Young, Product Manager på Ebbot.
Ebbot är ett svenskt techbolag som har utvecklat chatbots- och AI-teknik sedan 2018. Därmed har de i första hand fått uppleva hur attityden till chatbotar på marknaden snabbt har skiftat från skepticism till entusiasm, med en nu stark tilltro till deras förmåga och potential.
En del företag har redan hoppat på trenden att använda sig av tjänster som är integrerade med generellt tränade GPT-modeller. Det finns dock en hel del nya utmaningar som kommer med detta, förklarar Oliver Young:
– Risken med att använda en chatbotsleverantör som saknar en egen GPT-modell är att man tappar kontrollen över sin datasäkerhet och personuppgiftshantering. Detta på grund av att många tredjepartslösningar lagrar datan utanför EU, där andra regler och lagar om personuppgiftshantering gäller.
Som svar på marknadens efterfrågan har Ebbot utvecklat sin egen GPT-modell, baserad på samma teknologi som ChatGPT, men med en viktig skillnad; Ebbots modell hostad inom EU och anpassad för att endast svara utifrån företagsspecifika data.
– Med EbbotGPT kan vi säkerställa att chatboten endast svarar på företagsspecifika data. Något som är oerhört viktigt inom kundsupport där man absolut inte vill riskera att boten hittar på egna svar, såsom att boten rekommenderar en konkurrerande produkt eller tjänst, säger Oliver Young.
Förutom att EbbotGPT är skräddarsydd för att användas för kundsupport, berättar Oliver Young att den nya modellen även har förändrat sättet för hur chatbotar byggs och administrerats i Ebbot-plattformen:
– Till skillnad från hur chatbotar tidigare byggdes i plattformen, kan man nu bygga en helt ny chatbot på bara några minuter. Till exempel kan en FAQ-fil (vanliga frågor) användas som träningsdata. Efter träningen kan chatboten generera en oändlig mängd unika svar baserat på innehållet i FAQ:n. Den här snabbare processen för att skapa chatbotar innebär också att det blir mer kostnadseffektivt att utveckla och underhålla en chatbot, vilket ger fler företag och organisationer möjlighet att skaffa en.
Den nya GPT-modellen lanseras i början av september vilket gör Ebbot till det första svenska företaget som erbjuder en egen GPT-modell som är skräddarsydd för kundsupport.
Ebbot erbjuder en plattform för att skapa bättre kundupplevelser online med hjälp av AI. Ebbot grundades 2018 och har idag kontor i Stockholm och Göteborg.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
spara 1180kr
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev