Annons

Nytt samarbete kring bakgrundskontroller skapar trygghet för rekryteringsbranschen

Efterfrågan på säkerhetsrelaterade tjänster i rekryteringsprocesser ökar som en direkt följd av ett oroligt omvärldsläge. Nu presenterar företagen Ponty och SRI ett nytt samarbete som möjliggör för svenska bolag inom rekrytering, executive search och interim att få tillgång till trygghetsskapande bakgrundskontroller baserade på underrättelsemetodik direkt via sitt rekryteringsverktyg.

Samarbetet möjliggörs genom en teknisk integration mellan rekryterings- och CRM-verktyget Ponty, som är speciellt utvecklat med fokus på rekryteringsföretag, executive search och interim, samt SRI:s högkrypterade plattform för bakgrundskontroller, digital referenstagning och personalsäkerhet.

”På SRI är vårt uppdrag att bidra till ett säkrare Sverige. Genom samarbetet med Ponty, som i sin tur fått förtroendet att hjälpa väldigt många svenska bolag i rekryteringsbranschen, kan vi tillsammans bidra till ökad säkerhet i stor skala. Bakgrundskontroller i rekryteringsprocesser är ett viktigt komplement och hjälper rekryteraren att ytterligare kvalitetssäkra och riskminimera sin leverans till slutkund,” säger Johan Hasslert, Partner på SRI.

Enligt en rapport som Stockholms handelskammare publicerade under 2019 uppgav 35% av de tillfrågade arbetsgivarna och rekryterings- och bemanningsföretagen att behovet av bakgrundskontroller har ökat under det gångna året. 76% av respondenterna inom rekrytering och bemanning uppgav även att de, med hjälp av bakgrundskontroller, kunnat påvisa så pass grovt felaktiga uppgifter i en kandidats utsago att de valt att inte gå vidare med kandidaten.

”SRI har en viktig roll på den svenska marknaden, inte minst med tanke på hur omvärlden ser ut. Att kunna erbjuda våra kunder bakgrundskontroller via vårt verktyg från en ledande aktör är för oss självklart och ligger helt rätt i tiden. Jag är övertygad om att våra kunder kommer att uppskatta det nya samarbetet och möjligheten att snabbt, enkelt och GDPR-säkert kunna beställa och hantera bakgrundskontroller i sina rekryteringsprocesser,” säger Pontus Claesson, CEO på Ponty.

”Vi imponeras av Pontys knivskarpa fokus på rekryteringsbranschen och att vara bäst inom sin nisch. Deras långa erfarenhet av att hjälpa företag inom rekrytering, executive search och interim i kombination med vår erfarenhet inom bakgrundskontroller och personalsäkerhet känns som en perfekt kombination,” avslutar Johan Hasslert, SRI.

Den nya integrationen lanseras innan årsskiftet.

För mer information:

Johan Hasslert, Partner, SRI
Tel: 070-480 35 48
E-post: johan@sri.se

Pontus Claesson, CEO, Ponty
Tel: 070-532 06 92
E-post: pontus@ponty.se

Om SRI (Scandinavian Recruitment Intelligence)
Sedan 2016 har vi på SRI, Scandinavian Recruitment Intelligence, hjälpt arbetsgivare att rekrytera tryggt, säkert och effektivt med hjälp av bakgrundskontrollerdigital referenstagning, säkerhetsprövningsintervjuer och andra konsulttjänster grundade i många års erfarenhet från Försvarsmakten, Polisen och rekryteringsbranschen.

Om Ponty
Ponty tillhandahåller ett systemstöd för rekryteringsbolag, executive search och interim. Verktyget omfattar både kandidathantering och ett anpassat CRM- och säljstöd. Idag samarbetar vi med några av Sveriges bästa rekryterare och detta har givit oss erfarenhet av hur olika rekryteringsprocesser kan se ut och hur vi på bästa sätt underlättar det arbete som till slut leder till en rekrytering. Ponty har kontor i Stockholm och Göteborg. För mer information kontakta oss gärna på https://ponty.se/kontakt.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från EPOSAnnons

Studie: Så påverkas du av dåligt ljud på jobbet

Strulande teknik och störande bakgrundsljud är inte bara kostsamma tidstjuvar i arbetet. Det kan också leda till stress och minskat välmående. 

– Har du upplevt en dag fylld med avbrutna och ineffektiva samtal kan det kännas utmattande. Det beror på att hjärnan slösar bort onödig energi och kognitiv förmåga för att kunna fokusera på det relevanta och önskade ljudet, säger Jesper Kock, Vice President of Research and Development på EPOS.

Ställ om företaget mot en hybrid arbetsplats med EPOS ljudlösningar 

I samma stund som jobben flyttade ut från kontorslandskapen och in i våra hem uppstod många nya problem och utmaningar – och buller är en växande smärtpunkt när arbetsplatsen blir hybrid. Vi utsätts för nya typer av bakgrundsljud och plötsliga avbrott som uppstår när vi samsas med andra familjemedlemmar på hemmakontoret. Dessutom har i princip all kontakt med kollegor och samarbetspartners förlagts till digitala rum som ställer ökade krav på utrustning och verktyg.

Dåligt ljud skapar mikrofrustrationer

Att ljudbortfall, bakgrundsbrus och teknikstrul under en videokonferens kan vara både störande och tidskrävande känner nog många igen sig i – och visste du att varje anställd förlorar nästan en halvtimme i veckan bara på dåligt ljud? 

I en internationell undersökning genomförd av IPSOS på uppdrag av EPOS framgår dessutom sambandet mellan dåligt ljud och vårt välmående. Att utsättas för avbrott och brus under arbetsdagen skapar återkommande mikrofrustrationer som kan leda till trötthet och stress över tid. 

Studien visar att hela 95 procent medger att deras koncentration och effektivitet på jobbet har påverkats på grund av dåligt ljud. Var tredje slutanvändare uppger också att de känt frustration och irritation över ljudproblem, och var fjärde att de har upplevt stress. Dessutom påverkar det vår självkänsla och 15 procent uppger också att dessa problem har känts pinsamma eller bidragit till sämre självförtroende.

Därför reagerar kroppen med stress

Att vi reagerar så omedelbart på ljud beror på att hörselsinnet är ett viktigt varningssystem. Det är direkt sammankopplat med kroppens stressreglerande system och kan utlösa en reaktion där stresshormon som kortisol eller adrenalin frigörs i kroppen. 

Att minska och få bort ljudkällorna som aktiverar den här stressresponsen i kroppen blir därför en prioriterad fråga som sätter teknikutvecklingen i fokus.

– När denna ansträngning är konstant under en period av dagar, veckor och månader kan det ha en överraskande skadlig inverkan på ditt välbefinnande. Det är av dessa skäl viktigt att utnyttja en enhet som har en högtalare och mikrofon av hög kvalitet som är utformad för att hantera och avbryta störande ljud har blivit så viktig, säger Jesper Kock.

Omställningen ställer nya krav på företagen

Ljudproblematiken kan på sikt leda till mer än förlorad effektivitet och att hitta en balans mellan privat och arbete har aldrig varit så viktigt som nu.

– De senaste månaderna har det visat sig att bullriga miljöer som inte är avsedda för arbete skapar mer stressande situationer, särskilt i kombination med högre förväntningar. Med anställda som jobbar på distans och är uppkopplade till kollegor via flera enheter som mobiltelefoner, e-post och kommunikations- och samarbetsplattformar, har efterfrågan på att leverera resultat nästan omedelbart ökat, säger Sir Cary Cooper, Professor of Organizational Psychology and Health at Manchester Business School och fortsätter: 

– Detta arbetssätt är dock inte hållbart och arbetsgivaren har en tydlig skyldighet att samarbeta med sina anställda för att hitta rätt lösningar för dem. Genom att arbeta tillsammans kan företag skapa de bästa lösningar som ökar teamets moral, skapar harmoni och optimerar arbetsproduktivitet och effektivitet.

Ställ om företaget mot en hybrid arbetsplats med EPOS ljudlösningar 

TIPS: Så minskar du ljudstressen på jobbet

• Alltid uppkopplad och tillgänglig. När gränsen mellan arbete och privat suddas ut är det viktigt att bygga upp en positiv kultur inom företaget. Innan du bokar in ännu ett virtuellt möte eller videosamtal: ställ dig frågan om detta inte skulle kunna vara ett email i stället?

• Se upp för möteströttheten. Varje anställd förlorar i snitt en halvtimme i veckan av sin produktiva arbetstid på grund av teknikstrul. EPOS undersökning visar också att alla mikrofrustrationer som uppstår kan leda till både minskat välmående och dålig självkänsla. En viktig uppgift som företagsledare blir därför att hitta metoder för att minska de dagliga stressfaktorerna.

• Att jobba på distans betyder inte att vi inte kan jobba tillsammans och tekniska lösningar blir allt viktigare när en stor del av kommunikationen sker digitalt. Enligt studien är 79 procent av beslutsfattarna överens om att bra ljudutrustning som headset, hörlurar och högtalartelefoner kan minska problematiken både i och utanför samtalen. Ljudupplevelser och robusta ljudkommunikationsverktyg blir högsta prioritet för att säkerställa produktivitet och kontinuitet i arbetsflödet.

Mer från EPOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EPOS och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?