Annons

Kobolt och nickel av hög kvalitet i Hautalampi-projektet i Finland

Eurobattery Minerals AB (Nordic Growth Market: "BAT"; "företaget"), ett tillväxtföretag inom gruv- och prospekteringsindustrin med visionen att hjälpa Europa att bli självförsörjande inom etiska batterimineraler, meddelar idag att FinnCobalt Oyj (tidigare Vulcan Hautalampi Oy) har informerat företaget om att fas 1-borrningen har slutförts vid Hautalampi Ni-Co-Cu-projektet ("Hautalampi"; "projektet") i östra Finland. Borrningskampanjen har bekräftat en utökad resurspotential mellan 800 och 1400 meter med en ihållande Ni-Co-Cu-mineralisering utmed utsträckningen från tidigare beräknad mineralresurs. Eurobattery Minerals har möjlighet att stegvis förvärva 100% av FinnCobalt Oyj.

Sammanfattning:

  • Fas 1-borrningen är genomförd vid Hautalampi-projektet i centrala Finland. Totalt 29 borrhål färdigställdes omfattande sammanlagt 3769 meter. Mer än 1000 prover har lämnats in för geokemisk analys vid ALS Geochemistry i Outokumpu och slutliga analysresultat förväntas inom 6-8 veckor.
  • Borrningen inriktade sig på att undersöka utbredningen av mineralresursen i fyndigheten Blue Sky-zonen som ligger längs utsträckningen av tidigare konstaterad mineralresurs.
  • Borrningen har bekräftat en utökning av resurspotentialen på mellan 800 meter och 1400 meter omfattande en ihållande Ni-Co-Cu mineralisering längs utsträckningen från tidigare mineralresursberäkningar. Höjdpunkter i analyserna är:
    • 2.0m @ 0.45% Co, 0.63% Ni, 0.29% Cu (1.85% NiEq)[1] från 51m (HA20-018)
      • inkluderande 0.5m @ 1.59% Co, 1.40% Ni och 0.26% Cu (5.32% NiEq) från 52.5m
    • 4.5m @ 0.31% Ni, 0.01% Co (0.35% NiEq) från 75.5m (HA20-017), och
    • 4.0m @ 0.26% Ni, 0.02% Co (0.33% NiEq) från 138m (HA20-017)
    • 1.0m @ 0.37% Ni, 0.19% Co och 0.29% Cu (0.96% NiEq) från 59m (HA20-016), och
    • 6.3m @ 0.25% Ni, 0.05% Co, 0.1% Cu (0.41% NiEq) från 71m (HA20-016)
    • 2.4m @ 0.47% Ni och 0.03% Co (0.55% NiEq) från 74m (HA20-005)
    • 4.75m @ 0.30% Ni och 0.03% Co (0.33% NiEq) från 84.25m (HA20-001)

”Vi är imponerade av projektets framsteg hittills där borrningarna har slutförts långt före tidplanen. Det är även uppmuntrande att se vad FinnCobalt har sett i borrningarna och att de första analysresultaten bekräftar våra förväntningar. Den högkvalitativa sektionen med 1,59% kobolt och 1,40% nickel är särskilt intressant och bekräftar projektets potential. Vi ser fram emot att få de återstående analysresultaten under de kommande veckorna”, säger Roberto García Martínez, VD för Eurobattery Minerals

FinnCobalt har meddelat företaget att fas 1-borrningen har slutförts vid Hautalampi-projektet. Alla borrhål slutfördes inom den gällande gruvkoncessionen för Hautalampi. Borrningsprogrammet fas-1 är det första som slutförts sedan företaget tillkännagav möjligheten att förvärva projektet i maj 2020[1]. Borrningarna var inriktade på att bestämma utbredningen av mineralresursen längs med utsträckningen från den tidigare mineralresursberäkningen NI43-101, som omfattade 3,15Mt @ 0,43% Ni, 0,35% Cu och 0,12% Co (fig. 1). Totalt 29 borrhål färdigställdes om totalt 3769 m (fig. 1).

Mer än 1000 prover har hittills lämnats in för geokemisk analys vid ALS Geochemistry i Outokumpu. Borrningarna har bekräftat förekomsten av Ni-Co-Cu-sulfider och utvidgningen av resurspotential är mellan 800 meter och 1400 meter längs med utsträckningen av den tidigare fastställda mineralresursen. En oavbruten mineraliseringszon innehållande Ni-Co-Cu-sulfider har påträffats innefattande även högkvalitativ Co-Ni-mineralisering (fig. 2).

Höjdpunkter i analyserna är:

Borrhål_ID Från (m) Till (m) Int. (m) Ni (%) Co (%) Cu (%) NiEq (%)
HA20-018 51.00 53.00 2.00 0.63 0.45 0.29 1.85
inkl. 52.20 52.70 0.50 1.40 1.59 0.26 5.32
89.40 91.00 1.60 0.28 0.08 0.17 0.55
HA20-017 62.50 64.00 1.50 0.36 0.02 0.00 0.40
75.50 80.00 4.50 0.31 0.01 0.01 0.35
inkl. 75.50 77.00 1.50 0.39 0.02 0.01 0.44
91.00 92.00 1.00 0.30 0.03 0.03 0.39
138.00 142.00 4.00 0.26 0.02 0.02 0.33
inkl. 138.00 139.00 1.00 0.37 0.05 0.08 0.52
149.00 150.00 1.00 0.25 0.02 0.25 0.41
HA20-016 59.00 60.00 1.00 0.37 0.19 0.29 0.96
71.00 77.30 6.30 0.25 0.05 0.10 0.41
inkl. 75.00 76.00 1.00 0.29 0.05 0.09 0.44
HA20-005 74.00 76.40 2.40 0.47 0.03 0.01 0.55
inkl. 75.70 76.40 0.70 0.88 0.08 0.04 1.08
HA20-001 84.25 89.00 4.75 0.30 0.01 0.00 0.33
inkl. 88.00 89.00 1.00 0.65 0.03 0.00 0.73

Eurobattery Minerals är mycket inspirerande av de första analysresultaten som bekräftar potentialen av ekonomiska nivåer av den Ni-Co-Cu-mineralisering som finns utanför det tidigare kända mineralresursområdet. Den högvärdiga sektionen av kobolt och nickel är av särskilt intresse som ett tillägg till den högkvalitativa mineralresursen.

FinnCobalt har informerat Eurobattery Minerals att efter geologisk loggning och kärnkartering så kommer alla återstående analyser att erhållas under kommande 6-8 veckor. Efter att de slutliga analyserna inkommit, så kommer FinnCobalt och Eurobattery Minerals att utvärdera alla borrningsresultat och planera nästa steg i den utvidgade borrningen för att undersöka resursens utbredning samt att utföra inledande genomförbarhetsstudier.

Fig.1. Borrhålsplan för Hautalampi-projektet. Nyligen färdigborrade hål är markerade med röda punkter.

Fig.2. Borrhål HA20-018 med en massiv sulfidzon från 51.4 till 52.4m. Analysintervall 2m @ 0.45% Co, 0.63% Ni, 0.29% Cu (1.85% NiEq) från 51m, inkluderande 0.5m @ 1.59% Co, 1.4% Ni, 0.26% Cu (5.32% NiEq) från 52.2m.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Roberto García Martínez, VD

roberto@eurobatteryminerals.com

https://eurobatteryminerals.com/en/

Denna information är sådan information som bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 oktober 2020 kl. 8:00 CEST.

Kort om Eurobattery Minerals

Eurobattery Minerals är ett gruv- och prospekteringsföretag som fokuserar på batterimineral såsom nickel, kobolt, koppar och sällsynta jordartsmetaller. Verksamhet bedrivs uteslutande i Europa med fokus på Finland, Spanien och norra Sverige. Bolaget har två bearbetningskoncessioner (gruvlicenser) och åtta undersökningstillstånd för prospektering. Huvudkontoret ligger i Stockholm.

Augment Partners AB, tel. +46 8 505 651 72, e-post: info@augment.se är Eurobattery Minerals Mentor.

[1] Se pressmeddelande från den 11 maj, 2020 ” Eurobattery Minerals tecknar investeringsavtal med option att förvärva Hautalampi nickel-kobolt-koppargruva”

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Region Örebro LänAnnons

Örebroregionen satsar på hållbara godstransporter

E20 mellan Hallsberg och Örebro är en potentiell sträcka för elväg, deltar i utredningen gör bland annat Ahmed Alaeddine, projektledare, Karin Wallin, enhetschef, Dino Keljalic, transportstrateg och Simon Jäderberg, infrastrukturstrateg, från Region Örebro Län.
E20 mellan Hallsberg och Örebro är en potentiell sträcka för elväg, deltar i utredningen gör bland annat Ahmed Alaeddine, projektledare, Karin Wallin, enhetschef, Dino Keljalic, transportstrateg och Simon Jäderberg, infrastrukturstrateg, från Region Örebro Län.

Region Örebro län arbetar aktivt för att möjliggöra hållbara och innovativa godstransportlösningar till, från, inom och genom Örebroregionen.

Örebro har blivit allmänt känt som en stark transportregion i Sverige. Här finns sedan några år tillbaka ett särskilt fokus på att i nära samarbete med näringslivet utveckla hållbara transportsystem och infrastrukturer. Som i två av länets projekt: en pilot för elväg och COMBINE, ett europeiskt samverkansprojekt för effektivare godstransporter. 

Örebro län har över tid blivit en viktig transportnav med välutvecklad infrastruktur. Här finns de nationella stamvägarna E18, E20 och riksväg 50, Hallsbergsterminalen med omfattande järnvägsoperationer och Örebro flygplats som är en av landets största godstransportflygplatser. 

– Vi är allmänt kända som en stark transportregion med alla kombinationer av transportslag. Vi har också en stor näringsverksamhet i länet inom transport- och logistikbranschen. Det har gjort att det har blivit naturligt för oss att rikta flera av våra projekt mot hållbara transporter för att minska klimatpåverkan, och samtidigt skapa ökade möjligheter för vårt näringsliv att stå konkurrenskraftiga i framtiden, säger Karin Wallin, enhetschef. 

Idag driver Region Örebro län ett av två svenska pilotprojekt om en framtida elväg i samverkan med Trafikverket. Den sträcka som utreds är en del av E20, mellan Hallsberg och Örebro.

– Vi tror absolut att elväg kan vara en del, ihop med andra hållbara alternativ, för att nå ett fossilfritt transportsystem i framtiden. Vi ser också att en potential med elväg framåt är att kombinera den med andra tekniska lösningar, som exempelvis längre, tyngre eller helt autonoma fordon, då kommer vi att få en ännu större utväxling för miljön, berättar Simon Jäderberg, infrastrukturstrateg.

Region Örebro län jobbar på många olika nivåer, i olika nätverk, med fokus på att utveckla hållbara transporter och infrastruktur. I lokala nätverk som ”Forum för Logistik”, storregionalt genom ”En bättre sits” och nationellt inom ”CLOSER”.

– Det internationella samarbetet drivs bland annat genom våra EU projekt, som COMBINE. Det är ett europeiskt samverkansprojekt av aktörer i Östersjöregionen med syfte att öka andelen multimodala transporter. Vår uppgift här i Örebro är att utreda om godsflöden har potential att bli mer effektiva och miljövänliga om de flyttas till längre fordon, 34,5 meter, eller tyngre fordon, 74 ton, berättar Dino Keljalic, transportstrateg.

I projektet tittar man bland annat på hur infrastrukturen måste förändras samt hur fordonen passar regionens specifika företag. Som exempelvis vilken kombination av fordon är bäst och vilka besparingar det enskilda företaget kan uppnå, både när det kommer till ekonomiska och miljömässiga aspekter. 

– Det finns en stor fördel för oss och för näringslivet i regionen att vi är involverade i EU-projekt. Det ger oss en god möjlighet att få ihop de lokala behoven med den långsiktiga politiska viljan inom EU. Vi får en guidning i vårt arbete för framtiden när vi kan förhålla oss till EU:s riktlinjer, berättar Karin Wallin. 

En Supermodal region

I Örebroregionen finns Sveriges demografiska mittpunkt vilket ger en unik möjlighet att nå mer än 70 % av Sveriges invånare samt Oslo inom en radie av 30 mil. Det fördelaktiga geografiska läget möjliggör för näringslivet i regionen att erbjuda sina kunder en hög leveransservice över hela Norden. Här finns ett starkt logistikkluster som hålls samman av Business Region Örebro och samlar näringslivet, akademin och den offentliga sektorn för att stärka och utveckla Örebroregionens multimodala koncept kallat – Supermodalitet.

Läs mer om Combine project 

Läs mer om Regional utveckling 

 

 

Mer från Region Örebro Län

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Region Örebro Län och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?