Annons

EcoDataCenter enters into a multi-year agreement with the H&M Group regarding data center services

The outsourcing enables safer IT operations and an important step towards an increased level of climate-smart data management for the H&M Group.

“To gain trust from such a large and sustainability-focused player as the H&M Group is fantastic and also an important step for us. We are dedicated and proud to facilitate their digitalization, by fulfilling high set demands on accessibility, as well as to contribute to the H&M Group’s strong focus on sustainability", says Magnus Angermund Chief Marketing Officer at EcoDataCenter.

EcoDataCenter has expert knowledge in data centers and is specialized in various combinations of services. Hereby the company can guarantee a large-scale operation with an extremely high level of availability. EcoDataCenter has achieved a strong position within sustainability and security, and the company is primarily known for the climate-positive data centers in Falun.

The H&M Group has well established and high set sustainability goals, and by choosing EcoDataCenter as a supplier, an important step is taken towards a more circular and sustainable business. The agreement covers the clothing company's data center needs for Northern Europe, which in addition to large-scale operations also requires an IT solution with the highest possible security. This is something that fits very well with EcoDataCenter's offer.“We see a clear trend in that more and more companies and organizations start to realize the extent of the environmental impact that IT actually has. This knowledge makes them value real and proven sustainability in the choice of data center services. This agreement is a really good example. We are very proud to have won the H&M Group's trust", Lars Schedin, CEO of EcoDataCenter concludes.

Contact for further information

Magnus Angermund, CMO, EcoDataCenter,
+46(0)73 231 96 30, magnus.angermund@ecodatacenter.se

About the H&M Group
The H&M Group is one of the world's largest clothing chains and offers quality at the best price in a sustainable way. The focus of the company's sustainability work is to become climate positive and reach a fully circular cycle. More information about the company's sustainability work can be read here: https://hmgroup.com/sustainability.html
 

Följande bilagor finns för nedladdning:
EcoDataCenter enters into a multi-year agreement with the H&M Group regarding data center services

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från LinnéuniversitetetAnnons

Spännande forskning med internationell lyskraft bygger kunskap för framtiden

Hur kan vi greppa utmaningarna inom digitaliseringen av samhället? Hur använder vi AI och ny teknik för att utveckla hållbara lösningar?  På Linnéuniversitet arbetar man tvärvetenskapligt, med särskilt fokus på tillämpad artificiell intelligens. ”Hur vi hanterar dessa utmaningar är avgörande för framtiden”, säger professor Marcelo Milrad.

Att möta de utmaningar vårt samhälle står inför med kunskap och i kreativa miljöer som integrerar utbildning, forskning och samverkan genomsyrar Linnéuniversitetets arbete. Tvärvetenskaplig, högkvalitativ och spännande forskning bedrivs bland annat inom e-hälsa, smart industri, digitalt lärande, digital humaniora samt digital affärsutveckling, med såväl nationell som internationell lyskraft. 

Spetsforskning och industridoktorander till nytta för företag

Vid Linnéuniversitetet finns en spetsforskningsmiljö med tillhörande forskarskola som fokuserar på tillämpad forskning inriktad mot digitaliseringsutmaningar inom industrin.  Forskarskolan delfinansieras av KK-stiftelsen och industriföretag som vill stärka sin utveckling inom data och AI.  

– Vi formulerar vad forskningen ska handla om tillsammans - det ska ligga i linje med företagens interna utveckling, men också ha en koppling till dataintensiva tillämpningar och vara långsiktigt så att det blir en röd tråd för doktoranden, förklarar professor Welf Löwe. 

Innovativa pedagogiska och tekniska lösningar i skolan

Digitalt lärande ligger i fokus i ett flertal projekt vid Linnéuniversitetet. Ett av dessa, Extending Design Thinking with Emerging Digital Technologies, var ett av endast fem projekt av de mer än 75 som sökte till EUs stora forskningsprogram Horizon Europe som fick bidrag sommaren 2022. Linnéuniversitetet är koordinator och leder detta projekt där 6 europeiska länder deltar i.  

– Målet med projektet är att designa och utveckla innovativa pedagogiska och tekniska lösningar som ska användas i skolor i Europa. Lösningarna skapas med hjälp av tekniker som artificiell intelligens, augmented reality, 3D Printing och virtuella robotar, säger Marcelo Milrad.

E-hälsolösningar förstärker vård och omsorg

Vid Linnéuniversitetet finns även en unik samling av kunskap och kompetenser inom området e-hälsa. Tillsammans med Region Kalmar län satsar nu Linnéuniversitetet flera hundra miljoner kronor under de närmaste tio åren inom e-hälsa. En vital del av forskningen inom e-hälsa rör nya metoder för systematisk datainsamling, övervakning och visualisering av hälsodata. Universitetet är därför en del av Health Data Sweden, en av fyra Europeiska Digitala Innovationshubbar (EDIH) i Sverige som startades i januari i år. 

– Digital transformation inom sjukvården innebär bland annat nya sätt att möta och interagera med patienten. Vi kan ta hjälp av patienten för att fånga den typ av hälsodata vi inte haft tillgång till tidigare. Med analyser som använder olika AI lösningar kan vi göra prediktioner och skapa vassa medicinska beslutsstöd, förklarar docent Evalill Nilsson.

Fakta:
-
Marcelo Milrad leder Kunskapsmiljö Digitala transformationer: forskning, utbildning och samverkan med externa aktörer.
- Welf Löwe leder spetsforskningscentrum DISA: insamling, analys och nyttogörande av stora datamängder.
- Evalill Nilsson leder eHälsoinstitutet: forskning och utbildning inom e-hälsa.

Lnu.se 

Mer från Linnéuniversitetet

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Linnéuniversitetet och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera