1515

Hållbar finsk design gör entré i svenska badrum

”Ännu vet ingen hur gammalt ett badrumsskåp från Polaria kan bli”

Stockholm, 8 oktober 2020; Om du besöker ett badrum i Finland är chansen stor att där sitter ett badrumsskåp från Polaria på väggen. I femtio år har familjeföretaget Polaria tillverkat slitstarka plåtskåp i fabriken i Mäntyharju. Nu satsar man på en internationell expansion med start i Sverige.

Timo Karhula är vd på företaget som blivit en del av det moderna finska folkhemmet. Han menar att framgången vilar i den finska kulturen och industritraditionen. 

–Vår lands historia har gjort oss medvetna om hur viktigt det är att ta vara på sina resurser. Slit och släng-kulturen har inte fått samma fäste här som i många andra länder. Vi gör saker som håller, det är den kanske viktigaste aspekten i vårt hållbarhetstänk, förklarar Timo Karhula.

Polarias badrumsskåp är tillverkade i pulverlackerat elförzinkat stål med en nanokeramisk ytbehandling. För att möta de hårda kvalitetskraven har man sökt leverantörer i hela Östersjöområdet och även Sverige, där Motalaföretaget Greiff Industrimiljö utvecklat den miljövänliga pulvermålningslinjen. 

Det är förstås en slitsam uppgift även för en lackad stålmöbel att dagligen tjänstgöra för en hel familj, ofta i nära anslutning till en ångande bastu. Men efter femtio år gör skåpen från Polaria fortfarande jobbet i många finska hem. 

–Ännu vet ingen hur gamla våra badrumsskåp kan bli, skrattar Timo Karhula, som nu har siktet inställt på internationell expansion.

Sverige är första målet på resan och siktet är inställt på grossister, byggbolag, privata och offentliga upphandlingsorganisationer på den svenska marknaden för hyresfastigheter. Timo Karhula menar att det ökade fokuset på miljö och hållbarhet passar bra in på företagets produkter ur ett livscykelperspektiv.

–Plåt är inte bara ett slitstarkt material, det kan även återvinnas till hundra procent utan att förlora sina unika egenskaper. Polaria har etablerat ett showroom i Showrooms by MAKAJO i Stockholm. Skåpen, kommoderna och tillbehören kommer även, när läget tillåter, att visas upp i en specialutrustad lastbil på utvalda platser i Sverige.

För mer information vänligen kontakta
 

Annamari Salo, Kommunikation                                  Hermine Bond, presskontakt
T: +358 40 541 1194                                                      T: +46 70 720 09 71
E: annamari.salo@polaria.fi                                          E: hermine.bond@coast.se

Timo Karhula, Vd
T: +358 40 751 1492
E: timo.karhula@polaria.fi  

Om oss

Polaria är ett familjeföretag och finsk tillverkare av badrumsprodukter förlagd i Mäntyharju. Företaget etablerades på 1970-talet under annat namn och omsatte år 2019 cirka 100 MSEK. All produktion sker vid anläggningen i Mäntyharju i östra Finland. Från och med 2018 fick de populära badrumsskåpen Polaria också ge namn åt företaget.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från RiksbyggenAnnons

Så accelererar Riksbyggen digitaliseringen inom fastighetsbranschen

Sofia Enberg, vd för Rafino.
Sofia Enberg, vd för Rafino.

Bygg- och fastighetsbranschen ligger efter när det gäller digitalisering. Nu tar Riksbyggen täten för att snabba på utvecklingen genom ett nystartat dotterbolag som erbjuder digitala tjänster som hjälper till med allt från lägenhetsförsäljning till kattmatning.

Digitalisering är en självklarhet i samhället i dag. Trots det har fastighetsbranschen generellt sett legat efter övriga branscher. För att driva utvecklingen snabbare framåt har Riksbyggens dotterbolag, Rafino, fått i uppdrag att jobba med de frågorna.

– Med bildandet av bolaget vill vi öka tempot i digitaliseringen genom att erbjuda digitala tjänster både till oss själva men också till andra aktörer på fastighetsmarknaden Vi vill inte bara att Riksbyggen ska bli mer digitalt utan driva på hela branschen, säger Sofia Enberg, vd för Rafino.

Läs mer om Riksbyggens förvaltningserbjudande  

Och det är inte lite som är på gång. Riksbyggen har kommit en bra bit på sin digitaliseringsresa och har redan tillsammans med sitt dotterbolag lanserat flera nya digitala tjänster, till exempel automatisering av hyresavtal med digital signering samt en helt digital process för överlåtelser vid försäljning av lägenheter införts. Något som har ökat hastigheten på handläggningen avsevärt och som ersätter runt 50 000 pappersbrev inom Riksbyggens förvaltning – varje år.

– När någon i dag köper en lägenhet i en bostadsrättsförening har den personen hela tiden kontakt med mäklaren som i sin tur sköter kontakten med fastighetsförvaltaren, styrelsen och så vidare. I den här processen är det en himla massa dokument som skickas runt för att godkännas av olika parter. Vår tjänst ”Digital överlåtelse” tar hand om detta helt digitalt, och nu erbjuder vi den även till andra aktörer på marknaden såsom förvaltare, mäklare och bostadsrättsföreningar för att nyttja.

Läs mer om Riksbyggens dotterbolag Rafino

Men även i vardagen behövs digitalisering, något som Riksbyggen har tagit fasta på genom att i ett pilotprojekt låta boende styra såväl värme som belysning via en app i mobilen. Rafino har även tagit fram en annan app - Hemshare - vars syfte är att förenkla vardagslivet genom att man som boende i ett flerbostadshus kan nyttja hemnära tjänster och öka grannsamverkan.

– Om du vill ha en tjänst, till exempel städning, så får du erbjudande om det i appen och kan där även sköta all tidsbokning, kommunikation och betalning. Dessutom kan du öka grannsamverkan genom allt ifrån att köpa, sälja och låna saker av varandra, till att även hjälpa varandra med att handla, passa katten eller be om hjälp och tips om saker i närområdet. Allt för att främja delningsekonomi och cirkulärt tänkande.

Än så länge är appen på pilotstadiet, men testerna visar en stor nyfikenhet och hög användningsgrad från de boende som fått tillgång till appen. Nu är planen att rulla ut Hemshare i full skala över vintern.

– Det här är riktigt bra tjänster som både främjar hållbarhet och ökar effektivitet och kundnytta.

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?