Annons

Möjlighet att investera i ett säkerhetsbolag som med stora referenskunder står i startgroparna för stark tillväxt under lönsamhet

Vindico Group har som affärsidé att utveckla, marknadsföra och sälja säkerhetslösningar för ökad trygghet och nytta, vilket idag görs genom två affärsområden, Home & Family och Professional där man framförallt säljer Bolagets produkter under varumärkena Vindico Safe’n’Sound och SelectaDNA, både mot den privata marknaden samt mot professionella användare inom privat- och offentlig sektor.
  
Vindico har idag starka referenskunder
såsom Wallenstam, Familjebostäder, ICA, Axfood, H&M och Göteborgs stad vilket bör underlätta nykundsbearbetning och bidra till ytterligare tillväxt. Bolaget har idag fem fokusområden där bolaget har bevisad framgång och där man nu identifierat ytterligare två.
 
Vindicos VD Martin Nyberg ger i en intervju med Analyst Group tre anledningar till varför bolaget är en bra investering idag:
 
1. Vindico är väl positionerade på en marknad som är i tillväxt. Tillväxten skall ske organiskt genom bland annat rekrytering av marknads- och teknikerpersonal samt genom förvärv för geografisk expansion i Sverige.
 
2. Vindico har ett brett produktutbud av säkerhetsprodukter vad beträffar kameraövervakning, laddskåp, stöldskyddsmärkning och smarta säkerhetsprodukter på en växande privatmarknad.
 
3. Säkerhet är en allt mer angelägen sak i samhället, både för privatpersoner, företag och den offentliga sektorn. Vindico har idag starka referenskunder inom både offentlig- och privat sektor vilka kan underlätta nykundsbearbetning.
 





Vindico genomför nu en fullt garanterad företrädesemission om 4,5 MSEK, med möjlig övertilldelningsoption om 1,5 MSEK, för att finansiera de första stegen i den strategiplan som Bolaget nyligen tagit fram för perioden 2020-2024. Huvudmålet är att Vindico skall omsätta 100 MSEK år 2024 och visa lönsamhet.
 
Läs mer om Vindico och emissionen
Se intervju med VD








Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från TelenorAnnons

Därför är 5G viktigt – för ditt företag

Martin Whitlock är teknikchef hos Telenor IoT.
Martin Whitlock är teknikchef hos Telenor IoT.

Inte bara en bättre teknik – utan avgörande för framtidens affär.

Här avslöjar experten hur 5G kan hjälpa ditt företag.

– Om det kommer någon i din bransch med den här tekniken och du inte är med på tåget, då finns det stor risk att du blir ifrånkörd, säger Martin Whitlock, teknikchef hos Telenor IoT.

Så kan 5G påverka dina IoT-planer – läs mer 

Högre kapacitet, snabbare datahastigheter och mer avancerade möjligheter – men är det nödvändigt? När femte generationens mobilnät, 5G, gör sitt intåg ställer säkerligen många företag och organisationer frågan.

– Faktum är att 5G redan tidigt var efterfrågat av marknaden. I takt med att digitaliseringen sprungit i väg senaste åren har marknaden också större krav på vilken teknik som kan uppfylla de nya behoven för uppkoppling. 5G är en effekt av det, tekniken där är redan i grunden anpassad för IoT-produkter, säger Martin Whitlock och pekar på att 5G skapar nya möjligheter inom flera områden:

– Hemma har du sannolikt en elmätare som utnyttjar tekniken redan nu. Elmätaren i sig är ingen revolution men den svarar mot behovet att snabbt kunna läsa av elförbrukningen. Tittar man visionärt kommer 5G möjliggöra de extrema användningsområdena, som självkörande bilar. Men vi har även avancerad robotteknik inom industrin eller möjligheten att kunna genomföra remote surgery på ett sjukhus på andra sidan jorden eftersom uppkopplingen via 5G är tillräckligt snabb för det.

”4G och 5G kommer att leva parallellt länge”

Samtidigt är Whitlock tydlig med att 5G inte kommer rullas ut över en natt. Han målar upp en tidslinje över tio år med tre större faser: Övergång, utveckling och förvandling.

– Vi tar de första stegen i första fasen nu. Inom EU har vi många saker som är uppkopplade via 2G-nätet, som exempelvis alarmknappar i nyproducerade bilar. Där är en 4G-lösning på gång att ersätta, men det kommer ta tid. Det är svårt att bara släcka ner saker. Men ja, de äldsta näten kommer att fasas ut över tid, säger Whitlock.

När han träffar kunder eller föreläser dyker ofta frågan om även 4G-nätet kommer släckas:

– 4G och 5G kommer att leva parallellt länge, längre än tio år. Med det sagt, ska du designa en produkt idag rekommenderar jag att du ser till att den klarar att kopplas upp både via 4G och 5G- nätet.

Hur ska man som företag då ta sig an utvecklingen? Oavsett bransch gäller det att ha några saker i bakhuvudet, råder Whitlock:

– Det som kan kopplas upp kommer att kopplas upp. Jag vågar påstå att vi är på väg i den riktningen, alla trender pekar dit, säger han och fortsätter:

– Varje gång det kommer en ny generation mobilnät hamnar vi till slut i ett läge där teknologin kommer till stor användning. Ofta kommer marknaden på fler användningsområden än vi operatörer förutspått, och så förväntar jag mig blir fallet även med 5G.

Rekommenderar ett 5G-tänk redan idag

Något av det kanske viktigaste för företag är dock att man inte fastnar i tekniken. 5G är inte ett tekniskt projekt för företaget, utan det handlar om att ta tillvara de möjligheter 5G ger och basera sin affärsutveckling på det. Det borde vara top of mind.

Hur hanterar Telenor IoT:s kunder omställningen?

– Det är en pågående planering hos majoriteten. Man ska komma ihåg att mycket av IoT idag bygger på äldre teknik som fungerar väldigt bra. Några kunder är naturligt mer intresserade av 2G än 5G just nu, men det är naturligtvis så att vi har en dialog om hur övergången ska se ut. Vår starka rekommendation är att du har ett 5G-tänk redan idag och att man förstår hur man kan dra nytta av det. Annars är risken att du blir ifrånkörd.

Därför borde Telenor vara ditt förstaval vid IoT-satsningen  

 

Mer från Telenor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telenor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera