Annons

Var tredje person oroar sig över sin privatekonomi

Nästan var tredje person oroar sig över sin privatekonomi nu under den rådande Coronakrisen. För de personer som förlorat sina jobb eller tvingats stanna hemma från jobbet kan inkomstbortfallet göra det svårt att betala tillbaka skulder i tid.

Svenska hushåll är högre belånade än någonsin tidigare och skuldkvoten har närapå fördubblats sedan 90-talet. De senaste åren har skuldsättningen ökat med cirka 7 procent varje år och det är just snabblån och andra konsumtionslån som ökar allra mest. Den ökade skuldsättningen i Sverige har inte varit något större problem när vi levt i en högkonjunktur. Men nu när hushållen förlorar stora delar av sin inkomst på grund av coronapandemin riskerar många att få svårt att betala tillbaka sina skulder.

De som har möjlighet bör därför göra vad de kan för att sänka sin skuldkvot. Ska du låna pengar är det exempelvis viktigt att du jämför långivarna åt för att hitta det billigaste lånet. Hos oss på Lånakuten kan du jämföra snabblån och lån utan UC. Dessa lån är i regel dyra och därför är det av största vikt att du väljer det billigaste. På Lånakuten kan du jämföra snabblånen med varandra så du kan vara säker på att du hittar den billigaste långivaren. Därmed kan du spara pengar på ditt lån och inte betala mer än nödvändigt.

Om du redan har flera smålån kan du välja att samla dessa i ett större lån och på så vis få lägre ränta och sänka dina rörliga utgifter.

Drygt 30 procent av svenskarna oroar sig

I takt med att många förlorar sina jobb eller tvingas gå ned i tid ökar oron över den egna privatekonomin. Fastighetsbyrån har låtit Novus genomföra en undersökning som visar att drygt 30 procent av svenskarna oroar sig över sin egen privatekonomi. Bland gruppen unga är oron ännu högre med omkring 40 procent. Ett eventuellt inkomstbortfall skulle drabba många väldigt hårt, särskilt personer med en hög skuldkvot, det vill säga där utgifterna utgör en stor del av den disponibla inkomsten.

Lugnande besked från Riksbanken

Samtidigt som ett inkomstbortfall skapar oro kom ett lugnande besked från Riksbanken nyligen. Man har i dagsläget inga planer på att höja styrräntan utan lämnar den oförändrad på 0 procent. Hushållen behöver därför inte vara alltför oroliga att räntan på lånen ska höjas. Det finns fortsatt goda möjligheter till en låg ränta.

I och med att styrräntan lämnas oförändrad kommer långivarna med stor sannolikhet inte göra några räntejusteringar. Långivarna har redan nu svårt att locka till sig nya kunder och högre räntor skulle inte vara rätt väg att gå.

 

Dieter Wallmark-Kalisch

Produktansvarig
dieter@speqta.com

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera