Annons

Vicore Pharma rapporterar att ATTRACT-studien för behandling av COVID-19 är fullrekryterad

Göteborg, 1 oktober 2020 – Vicore Pharma Holding AB (publ), som utvecklar innovativa läkemedel mot ovanliga lungsjukdomar, meddelar idag att den sista COVID-19-patienten i ATTRACT-studien har inkluderats.

Den sista patienten i ATTRACT (Angiotensin II Type Two Receptor Agonist Covid-19 Trial)-studien har  nu randomiserats och påbörjat sin behandling. Doseringen kommer att pågå i upp till en vecka och därefter kontrolleras patienten i ytterligare en vecka. Datan ska sedan kvalitetskontrolleras och databasen kommer att låsas innan studien avblindas för analys. Top-line data förväntas vara tillgängligt innan årets slut som tidigare kommunicerats.

”Det är en exeptionell prestation av teamet och vår CRO som, efter att vi direkt stött på svårigheter att rekrytera patienter i Storbritannien, flyttade studien till ett annat land och sedan fick den fullt rekryterad på två månader”, säger Carl-Johan Dalsgaard, VD på Vicore Pharma.

“LifeArcs uppdrag som välgörenhetsorganisation är att bidra till att tidig forskning kommer till nytta för patienten. Det är tillfredsställande att genom vår forskningsfond kunna stödja kliniska studier som syftar till att studera om läkemedel/läkemedelskandidater för andra sjukdomar är effektiva mot COVID-19. Det är mycket glädjande att Vicore uppnått full rekrytering i studien, en viktig milstolpe, och vi ser fram emot att se de första resultaten”, säger Dr Catriona Crombie, associate director, technology transfer på LifeArc.

Studiedesign

ATTRACT är en randomiserad, dubbelblindad och placebokontrollerad studie som genomförts med 106 inlagda COVID-19-patienter med en kraftig inflammation i lungorna vilken kan utvecklas till akut andningskollaps om den fortskrider. Patienterna, som inte kräver respiratorvård vid behandlingsstart, behandlas med 100 mg VP01 eller placebo två gånger per dag under sju dagar. Det primära syftet med studien är att undersöka effekten av VP01 (C21) på inflammation, andningsingsinsufficiens och andra funktionella parametrar.

Vicore har erhållit anslag motsvarande ca 18.5 MSEK från den brittiska välgörenhetsorganisationen LifeArc för genomförandet av ATTRACT studien. Läs mer om deras forskningsfond för att adressera utmaningarna med COVID-19; https://www.lifearc.org/news/2020/lifearc-launches-10-million-research-fund-to-address-the-challenges-of-covid-19/   

Första substansen i sin klass

VP01 (C21), den första substansen i sin klass av typen orala lågmolekylära angiotensin II typ 2 receptor (AT2R)-agonister, aktiverar den skyddande delen av renin-angiotensinsystemet (RAS). Den är under utveckling för idiopatisk lungfibros (IPF), och studeras också i Raynauds fenomen hos patienter med systemisk skleros. Interna prekliniska fynd med VP01 tyder på att VP01 kan vara användbart vid behandlingen av COVID-19.

VP01 kan kringgå de negativa effekterna av COVID-19

RAS antas spela en viktig roll i utvecklingen av COVID-19 eftersom angiotensin II (Ang II) är uppreglerad och bidrar till den inflammatoriska reaktionen i lungorna. Vidare dämpas RAS skyddande del av SARS-CoV-2 som binder till enzymet angiotensin converting enzyme 2 (ACE2) och därmed hämmar omvandlingen av Ang II till kroppsegna skyddande molekyler som stimulerar AT2R. Eftersom VP01 stimulerar AT2R direkt är det möjligt att VP01 kan kringgå de negativa effekterna av virus som SARS-CoV-2 på RAS-systemets skyddande funktioner.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Carl-Johan Dalsgaard, VD, tel: +46 70 975 98 63, carl-johan.dalsgaard@vicorepharma.com  

Informationen lämnades för offentliggörande den 1 oktober 2020 kl. 08:00 CET.

Om LifeArc

LifeArc är en brittisk självständigt finansierad välgörenhetsorganisation inom medicinsk forskning. Deras uppdrag är att främja tillämpning av ny vetenskap för nya behandlings- eller diagnostikmetoder som kan färdigställas och därmed göras tillgängliga för patienter.

LifeArc har gjort 10 miljoner GBP tillgängligt för klinisk COVID-19-forskning som syftar till att studera såväl befintliga läkemedel som läkemedel i sen utvecklingsfas eftersom detta är en av de snabbaste vägarna för att utveckla nya behandlingar mot sjukdomen.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Vicore Pharma rapporterar att ATTRACT-studien för behandling av COVID-19 är fullrekryterad

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från KIAAnnons

Kia lanserar laddbar SUV – med sju sittplatser och fyrhjulsdrift

En helt ny generation av den sjusitsiga suven Kia Sorento lanseras nu.

Och: Inom kort finns den som laddhybrid. 

Redan i början av 2021 kommer de första bilarna att levereras i Sverige.

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och har sedan 2018 varit störst på laddbara modeller på den svenska marknaden. Över hälften – 56 procent – av de bilar som såldes mellan januari och september i år var laddhybrider. Och redan nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

– Om man vill bidra med verklig nytta måste man våga tänka nytt. Vi vill att många – inte bara några få – ska ha möjlighet att ställa om till laddbara bilar. Kia har ambitionen att leda omställningen till en mer hållbar mobilitet, säger Jonas Nilsson, marknadschef Kia. 

Fyrhjulsdrift och automatlåda

Nu kompletterar biltillverkaren sitt laddbara utbud med ännu en viktig modell – den sjusitsiga suven Kia Sorento som först lanseras med en dieselmotor, men som i början av nästa år kommer som laddhybrid.

Nya laddbara Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju sittplatser och stort bagageutrymme

Sorento byggs på en ny suv-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. Det har skapat förutsättningar för en rymlig kupé med sju sittplatser – och ett av klassens största bagageutrymmen. Med den bakre sätesraden nedfälld finns här plats med upp till 809 liter last. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 998 liter. 

Nya Kia Sorento har en högre teknisk standardutrustningsnivå än sina föregångare. Bland annat ingår dubbla digitala skärmar med funktioner och tjänster som är kopplade till telematiksystemet UVO Connect. Ett antal förarassistanssystem, som till exempel Blind-Spot View Monitor (standard från utrustningsnivån Advance Plus) som visar rörlig bild av det som döljer sig i dödavinkeln på displayen framför föraren är en annan nyhet.

Genom att använda både kamera och radar kan nya Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen för att undvika eventuella kollisioner. Systemet, som kallas FCA, kan också förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras.

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?