Annons

IR Talks med Fredrik Persson VD Prostatype Genomics inför planerad börsnotering. Prostatype Genomics unika testsystem revolutionerar behandlingsstrategin för prostatacancerpatienter

Prostatype är ett IR-baserat gentest som hjälper läkare att avgöra vilka prostatacancerpatienter som behöver behandlas. Testet, som utvecklats av en forskargrupp på Karolinska Institutet, har redan lanserats och har mötts av stort intresse från såväl prostatacancerpatienter som sjukvården. Den 27 oktober noteras Prostatype på Nasdaq First North Growth Market och förhandsintresset från aktiemarknaden är stort. 

 Det faktum att vi har en lanseringsklar produkt i samband med noteringen skiljer oss från många andra medtechbolag, som befinner sig i betydligt tidigare utvecklingsfaser” Fredrik PerssonGenom att kombinera det genetiska fingeravtrycket med övrig information från diagnosen beräknas en så kallad P-score. P-score ger ett mått på hur aggressiv cancern är, vilket underlättar valet av optimal behandling för patienten. Det reducerar i sin tur risken för över- eller underbehandling. 

Test som kan förändra livsvillkoren för miljontals människor

–Prostatacancer skiljer sig från andra cancerformer eftersom den i allmänhet utvecklas väldigt långsamt. Överbehandling som leder till stora besvär för patienten är ett stort problem eftersom de mätverktyg som hittills varit tillgängliga inte har kunnat ge ett tillräckligt specifikt svar på hur aggressiv cancern är hos varje enskild patient. Prostatype Genomics gör det möjligt att på ett mer träffsäkert vis prognostisera prostatacancern och kategorisera den individuellq patientens tillstånd i olika risktyper, säger Fredrik Persson, vd på Prostatype Genomics.

Under 2019 tog Prostaype Genomics steget från utvecklingsbolag till ett bolag med fokus på försäljning och kommersialisering.

–Vi väljer att notera bolaget för att möjliggöra en accelererad tillväxt och fortsatt expansion. Det faktum att vi har en lanseringsklar produkt i samband med noteringen skiljer oss från många andra medtechbolag, som befinner sig i betydligt tidigare utvecklingsfaser. Med en så pass stark produkt i botten, som kan förändra livsvillkoren för miljontals människor, och som dessutom är skalbar och redo för marknadslansering, ser vi stor potential att växa i vårt segment, säger Fredrik Persson.

Stort kliniskt behov och lanseringsklar produkt

Utöver att minimera risken för felbehandling med besvärliga konsekvenser för patienten kan Prostatype Genomics även bidra till hälsoekonomiska fördelar genom att fördela sjukvårdens resurser till prostatacancerpatienter med störst behandlingsbehov. 

–Vi har nyligen rekryterat nya medarbetare med fokus på försäljning och marknadsföring på den europeiska marknaden. Vi har även börjat analysera marknaden i USA. På sikt är ambitionen att även ta oss an den stora asiatiska marknaden. Det är inte förvånande att aktiemarknadens intresse har varit stort inför vår kommande notering. Det kliniska behovet av vår produkt är stort, produkten är lanseringsklar och marknaden global, säger Fredrik Persson. 

Besök hemsidan för mer information om Prostatype Genomics.

Teckningstid: 17 september 2020 – 1 oktober 2020.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Telia CompanyAnnons

Bli en bättre chef på distans – 8 tips

”Ledarskap på distans har blivit en viktig kompetens”, säger Mille Beckman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia.
”Ledarskap på distans har blivit en viktig kompetens”, säger Mille Beckman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia.

Var fjärde svensk jobbar mer effektivt på distans. Men cheferna tenderar att underskatta hur dåligt många medarbetare mår av isoleringen, visar en ny kompletterande undersökning till Telias digitala index.

Få tekniken att funka, prenumerera på en egen IT-avdelning 

25 procent av de anställda har jobbat mer effektivt på distans under pandemin, och framför allt större företag – med mer än 50 anställda – har sett en ökad produktivitet.

Det visar en uppföljning till den årliga rapporten ”Telias digitala index” där deltagarna svarat på frågor om hur de upplevt distansjobbet under våren.

”Vanligt känna mindre arbetsglädje”

– Missnöjet handlar om minskat engagemang, mindre arbetsglädje och att man saknar det sociala, säger Mille Backman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia, och fortsätter:

– Här är också skillnaden mellan chefer och anställda störst. Många arbetsledare tycks underskatta vad det sociala betyder för deras medarbetare. Den centrala frågan framåt är: Hur får vi in samarbetet och det sociala kittet i den digitala miljön?

Fortsatt distansjobb efter pandemin

Rapporten visar att svenska företag har en positiv inställning till distansjobb efter pandemin. Så många som 79 procent av beslutsfattarna på företag med mer än 50 anställda svarar att medarbetarna kommer att fortsätta att jobba på distans, helt eller delvis.

En ny undersökning från Gartner gav liknande resultat: 74 procent av finanscheferna planerar att göra distansarbete till en permanent lösning långt efter pandemin.

– Att leda på distans kommer att bli en allt viktigare kompetens, konstaterar Mille Beckman.

Hur blir man en bättre chef på distans? Här är 8 tips från Mille Beckman.

1 Bjud in till möten som inte handlar om jobb

Inför rutiner som uppmuntrar till gemenskap online – som ett återkommande morgonmöte på 15 minuter där det är frivilligt att delta och där temat inte är jobb. Du kan kliva in och säga hej, ungefär som du hejar och byter några ord vid kaffeautomaten på kontoret. Linkedin är ett bra socialt verktyg, föreslå en digital lunch eller fika med medarbetare eller andra i ditt kontaktnät, skicka sedan en möteslänk. 

2 Ge individuellt anpassad feedback 

Ta reda på hur de helst kommunicerar. Vissa vill ringa och prata, andra chatta. Vissa behöver mycket kontakt för att klara distansjobbet optimalt, andra föredrar mindre utbyte med chefen.

3 Dela mera av arbetsdagen

Många företag har tekniken på plats, men saknar arbetssätt som skapar energi och delaktighet. Lansera forum och rutiner där det blir naturligt att dela mer av jobbet: Att be om tips, få feedback, utvärdera. Ställ frågan: Vad gillar ni med kontoret? Hur kan ni få in det i den digitala miljön?

4 Tydliga riktlinjer om takt och ton 

Det skrivna ordet kan lätt skapa missförstånd, du kanske skriver något i en chatt som misstolkas av den berörda som sitter vid sitt köksbord. Informera om vilken ton ni ska ha och utvärdera löpande hur ni kommunicerar.

5 Undvik en-tar-över-skärmen-möten

Många digitala möten går till så att alla checkar in, en tar över skärmen och sedan ”försvinner” de andra. Hur skapa mer meningsfulla möten? Ett trick är att noga formulera syftet med mötet, vilka ska vara med och varför, hur långt ska mötet vara? Gör en agenda och en kort beskrivning av mötet i kallelsen, så att de inbjudna känner både engagemang och ansvar.

6 Se upp för digitala klyftor

Gör regelbundna digitala hälsocheckar – hur jobbar medarbetarna digitalt, vad behöver var och en lära sig? Växer kunskapsklyftan mellan medarbetarna är det svårt att flytta företaget framåt.

7 Pauser skapar kreativitet

Ett vanligt misstag vid distansjobb är att vi ”jobbar på” utan pauser. Som ledare är det viktigt att uppmuntra till ett hållbart digitalt arbetsliv. Tipsa medarbetarna om att lägga in promenader, lunchraster och annat som ger energi.

8 Bygg kulturen digitalt

Skapa er företagskultur digitalt, och inte enbart på den fysiska arbetsplatsen. Hur vill ni att medarbetarna ska uppleva er digitala miljö? Hur delar ni information, hur ger ni feedback och så vidare.

Få tekniken att funka, prenumerera på en egen IT-avdelning  

 

 

Mer från Telia Company

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia Company och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?