1515

Cartana förvärvas av 10x Genomics för 425 miljoner kronor

Det amerikanska bioteknikföretaget 10x Genomics förvärvar det svenska bolaget Cartana, som för två år sedan finansierades av Sciety-nätverket.

Tre år efter start blir det svenska bioteknikbolaget Cartana en del av det Nasdaqnoterade amerikanska 10x Genomics, som är marknadsledande inom single cell analysis-teknologi. Köpeskillingen inkluderar ett initialt belopp om 360 miljoner kronor samt en tilläggsköpeskilling om 65 miljoner kronor, förutsatt att överenskomna milstolpar uppfylls. 

Cartana som i dag finns på Karolinska Institutet kommer även fortsättningsvis att vara baserade i Stockholm.

– Vi är oerhört glada att vi nu blir en del av 10x Genomics, som enligt oss är den mest framgångsrika och snabbast accelererande leverantören av life science-verktyg i världen. Detta kan påskynda utvecklingen och spridningen av vår teknologi med mycket större bredd än vad som skulle ha varit möjligt om vi hade gjort det själva, säger Malte Kühnemund, grundare och Vice VD för Cartana. 

– Med sin innovativa och vetenskapsdrivna entreprenörsprofil är 10x Genomics rätt partner för oss och rätt hem för Cartana. För teamet betyder det en fantastisk möjlighet att få utvecklas och växa i ett stort globalt företag, säger han. 

Efter nyemissionen som genomfördes med Sciety 2018 lanserade bolaget sin första produkt inom neurologi och kunde samtidigt öka takten i sin produktutveckling. Under 2020 lanserade de sin andra produkt inom onkologi. 

– Det här är en mycket glädjande nyhet och ett rättvist erkännande av Cartanas teknologi. Vi gratulerar Cartana och dess aktieägare till affären. Det är också glädjande att bolaget stannar i Stockholm och att 10x Genomics på detta sätt ökar sin närvaro här. Det är betydelsefullt för svensk life science, säger Andreas Lindblom, VD för Sciety.

Cartanas reagenser för gensekvensering direkt i hela vävnadsprover är ett resultat av över tio års forskning. Teknologin ger forskare information både om enskilda hjärncellers typ och funktion och om deras lokalisering i förhållande till varandra. Detta är värdefullt vid forskning för att förstå samspelet mellan celler och hur den omkringliggande miljön påverkas och bidrar till olika sjukdomstillstånd. 

Sciety

www.sciety.se

Presskontakt

Andreas Lindblom, VD för Sciety: andreas.lindblom@sciety.se, tfn. 0703 75 73 73.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från QlikAnnons

Qlik: Därför trumfar Active Intelligence traditionell BI-teknologi

Varje nytt årtionde innebär en ytterligare uppdelning mellan vinnare och förlorare bland bolag i takt med att tekniken utvecklas och konkurrensen ökar. Dataanalysföretaget Qlik menar att digital transformation kräver Active Intelligence vilket innebär att uppdaterad data i realtid triggar händelser som skapar affärsvärde – istället för den traditionella teknologin som i huvudsak ger oss information. 

Företag har digitaliserats under 25 år, ända sedan födelsen av internet år 1990. Men, det nya året tar digital transformation till en helt ny nivå, inte minst på grund av Covid-19-krisen. Data och analytics är acceleratorer för företags digitala ambitioner och traditionell Business Intelligence-teknologi kan inte längre erbjuda den snabbhet till insikter och handling som behövs i den här digitala tidsåldern, menar Elif Tutuk, Vice President, R&D på Qlik

– Vi vill belysa de behov analytics-konsumenter har idag, de problem som finns i många BI-verktyg och som inte motsvarar de behoven, och hur Active Intelligence kan bidra till att stänga den klyftan. 

”Kräver ett skifte”

Digital transformation leder till förbättring och utveckling av nya tjänster hos företag. Men information och analys i realtid behövs för att man ska kunna ta datadrivna beslut och optimera alla delar av ens affär. 

– Detta kräver ett skifte till en data analytics pipeline som använder automatisering inom Change Data Capture (CDC). Ett exempel är företaget Experian som implementerade Qlik Data Integration vilket visade sig vara en kritisk del för att kunna säkerställa att miljarder rader med konstant förändrad data fångades korrekt. På så vis baseras deras kreditupplysningar alltid på den senaste informationen. 

Analytics-konsumenter behöver också hjälp med att få insikter i komplexa relationer mellan olika typer av data. Där kan intelligent analytics förstå indirekta relationer mellan olika datapunkter. 

– För att boosta ett företags effektivitet bör vissa beslut vara helt automatiserade. Mer komplexa, strategiska beslut bör dock fortfarande tas av människor som blir informerade om insikter i realtid. Kraften här ligger i kombinationen av människa och teknologi som jobbar tillsammans. 

Hämta Qliks e-bok om Active Intelligence här. 

Traditionella verktyg vs. Active Intelligence

Den nuvarande generationen av BI-verktyg kan inte leverera gentemot kraven som ställs av den digitala ekonomin, menar Elif Tutuk. 

– De flesta BI-teknologierna använder förkonfigurerad data och stödjer i huvudsak batch analys. De är utformade att besvara ”kända” frågor med batch reloads. Detta skapar dock en flaskhals för att hitta dolda insikter och gör det svårt att besvara nya frågor i realtid, vilket dagens marknadsvillkor kräver. 

Den traditionella typen av verktyg levererar inte en end-to-end analytics data pipeline utan de flesta samtida teknologier består av en serie av lösningar för exempelvis integration, leverans, analytics och samarbete som inte är enade i en enda pipeline. När man istället för samman dessa funktioner, i till exempel Qliks data analytics-plattform, kan information integreras snabbare och insikter kan nås på rekordtid. 

– Vi har sett exempel där analytiker gått från att lägga 90 procent av sin tid på rapportering till att istället kunna lägga den tiden på att lösa affärsproblem. Samtidigt har utvecklare kunnat öka sin produktivitet femfaldigt. 

Accelerera er digitala transformation

Den stora skillnaden mellan traditionell Business Intelligence och Active Intelligence är att den tidigare är designad att informera människan så att denne kan ta action. Active Intelligence kan istället trigga handlingar autonomt, i realtid. 

– Active Intelligence bör vara något att fundera över och ha högt på agendan om man vill accelerera sin digitala transformation, avslutar Elif Tutuk. 

Qlik är stolta över sin 15-åriga historia och ranking som ledare det senaste årtiondet i Gartner BI Magic Quadrant. Hämta din kopia av den fullständiga rapporten här: Gartner BI Magic Quadrant 2021. 

 

 

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?