Annons

Finska Polaria satsar på hållbar expansion i Sverige

Stockholm, 16 september 2020; Polaria, den marknadsledande tillverkaren av spegelförsedda och helt fuktsäkra badrumsskåp i plåt på sin hemmamarknad Finland, satsar på internationell expansion hösten 2020 med start i Sverige, Norge och Baltikum. I takt med ökade krav på hållbarhet och återvinning av material i en cirkulär ekonomi har Polarias tillväxt ökat. I Sverige finns stora återförsäljare av badrumsinteriörer, till exempel Dahl, Fresk, Ahlsell, Beijer med flera. Polaria verkar intensivt för att arbeta upp kanaler till dessa samt till kommuner och regioner.

Sedan starten av tillverkning av badrumsskåp i plåt på 1980-talet har Polaria fram till hösten 2020 producerat över två miljoner skåp. Företaget är idag en eftersökt leverantör till större producenter av hela badrumsinteriörer. Planen för expansionen är att en betydande del av företagets produktion i framtiden ska gå till svenska kunder. Siktet är inställt på grossister, byggbolag, privata och offentliga upphandlingsorganisationer på den svenska marknaden för hyresfastigheter som omfattar miljontals boenden.

–Plåtskåp i badrum och andra våtutrymmen har en lång tradition i Sverige, säger Timo Karhula, Vd, Polaria. Det underlättar vår etablering liksom att den svenska marknaden liknar den finska. Även vårt bredare sortiment har en elegant nordisk design som uppskattas över hela världen. Hållbarhet och kostnadseffektivitet förenad med design, hög kvalitet och ett modernt uttryck.  

I Sverige är intresset för hållbarhet och återvinningsbara produkter i en cirkulär ekonomi lika stort som i Finland. Den svenska miljöministern har uttryckt regeringens generella ståndpunkt: ”Återvinning och återanvändning är centrala delar i omställningen till en cirkulär ekonomi och är högt prioriterade frågor för regeringen". Polarias skåp tillverkas av pulverlackerat stål med nanokeramisk ytbehandling med utmärkt vatten- och fuktbeständighet och går fria från korrosion. Plåt kan återvinnas till 100 procent utan att förlora sina unika egenskaper. 

–Vi ser stora möjligheter i Sverige, säger Timo Karhula. Sverige är ett framträdande land inom plåtprodukter. Förutom en etablerad badrumsdemo i Showrooms by MAKAJO i Stockholm kommer vi också, när läget tillåter, att intensifiera besöken med vår specialutrustade lastbil. Den har en toppmodern högkvalitativ badrumsutställning med skåp samt handfat och även andra detaljer i elegant designad plåt. Att se är att tro, när man får känna på kvaliteten och ser utrustningen på nära håll så växer övertygelsen sig stark att hållbarhet och kvalitet också kan vara estetiskt tilltalande.

Intresset för Polarias plåtskåp är stort redan efter en kort tid i Sverige. Sveriges ledande handelsbolag inom VVS, Dahl Sverige AB, har vid sin filial i Borlänge gjort flera affärer med bland annat kommunalt ägda fastigheter inom allmännyttan.

–Vi möter genomgående positiva reaktioner. Kabinetten är snygga, gedigna och med väl integrerade detaljer som kommer att hålla länge. Eftersom det ofta är dyrt att byta ut trasiga delar i badrum är hållbarheten över tid en viktig framgångsfaktor, säger Pär-Olof Långberg, säljare affärsområde Fastighet, Dahl Sverige AB. Man ska också veta att många köpare i Sverige har preferenser för oorganiska material som till exempel plåt vilka är mer beständiga än organiska material som till exempel kemiskt impregnerat trä.                

Plåt är hundra procent hållbart och till hundra procent återvinningsbart utan att förlora i kvalitet i en lång tradition. Det finns idag alternativa material som också är fukttåliga, till exempel kemiskt impregnerat trä och plast. Gemensamt för dessa sistnämnda material är att de innebär låg och ibland ingen grad av återvinning, utan bidrar till slit- och slängsamhället med ökad förbrukning av jordens resurser. Därför står Polarias metallkabinett väl rustade att möta framtidens krav på en både säker, tilltalande och hållbar livs- och boendemiljö.

För mer information vänligen kontakta

Annamari Salo, Kommunikation                                  Hermine Bond, presskontakt
T: +358 40 541 1194                                                      T: +46 70 720 09 71
E: annamari.salo@polaria.fi                                          E: hermine.bond@coast.se

Timo Karhula, Vd
T: +358 40 751 1492
E: timo.karhula@polaria.fi  

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från MagnussonAnnons

Engagemang och samarbete skapar tillgänglig och trygg juridisk rådgivning

Marknaden för investeringar och etableringar är stabil trots rådande pandemi. Men samtidigt ställs många företag inför helt nya juridiska utmaningar. Med en verksamhet som är kunnig, trygg och modern skapar Magnusson goda förutsättningar för sina klienter att uppnå förväntningar och krav.

Covid-19 har skapat en skakig världsbild och nya regler införs kontinuerligt för att lindra de ekonomiska konsekvenserna. För många företag kan den nya situationen vara svår att greppa och därför har Magnusson satt samman ett dedikerat team som hjälper klienterna med de nya utmaningar de ställs inför. 

– Trots rådande världsläge har Sverige ett stabilt investeringsklimat med en starkt IT- och Tech kultur. Under våren 2020 har vi hanterat flera internationella etableringar och i vissa fall omförhandlat avtalsklausuler för att ta höjd för den osäkra situationen. Vi har känt en vilja från alla parter att hitta lösningar så att etableringar, förvärv och investeringar kan fortskrida, säger Anders Bäckman, Head of Corporate and M&A.

Digitalisering som skapar mervärde

Bland annat görs nu signering och closing elektroniskt av många byråer. Det inte bara effektiviserar arbetet utan innebär även en ny kostnadsbild och minskad miljöpåverkan. Utöver elektronisk signering och closing blev även videokonferenser verklighet för de flesta, så även för Magnusson. 

– Vi gör effektivare möten nu vilket innebär att både våra klienter och vi som byrå slipper många kostnader, förknippade med det gamla arbetssättet med fysiska möten, säger Magdalena Berg, Head of Dispute Resolution.

Långsiktig och strategisk affärspartner

Med fokusområden inom M&A, tvistelösning, fastighets- och miljörätt, offentlig upphandling, bank & finans, försäkring, skatt och IP/IT har man en stabil och trygg bas. Utöver det läggs stor vikt vid att förstå kunden och dennes bransch för att kunna agera rådgivare på bästa sätt. 

– En grundförutsättning för att kunna skapa mervärde är att förstå klientens fundamentala affärsverksamhet. Vi jobbar långsiktigt och bygger relationer med våra klienter för att bli en långsiktig strategisk affärspartner för dem, säger Anders Bäckman.

Investerar i klient och medarbetare

Det som utmärker Magnusson är att det är högt i tak och att delägarkollektivet i stort är yngre än branschens snitt. Man vill vara med att utveckla branschen, låta kompetens växa internt och uppdatera det egna erbjudandet med hjälp av ny teknik och innovation. 

– Ett exempel är att vi varit med och utvecklat LEX247, en programvara för modern juridisk dokument- och tidshantering, som nu lanserats stort på marknaden, berättar Anders Bäckman.

Magdalena Berg flikar in med att öppenheten genomsyrar allt och att medarbetarna ses som den främsta tillgången. 

– De juridiska verktygen hjälper oss men det är kompetensen hos varje individ som gör vårt klienterbjudande unikt. Vi tillhandahåller professionell juridisk rådgivning på ett enkelt sätt och vi är måna om att vara exceptionellt duktiga på vårt klientarbete och att ta hand om våra medarbetare, avslutar Magdalena Berg. 

Om Magnusson

Magnusson är en internationell och topprankad affärsjuridisk advokatbyrå och är en av de ledande affärsjuridiska byråerna i Sverige med kontor i Stockholm och Göteborg.  Magnussons advokater är specialister inom utvalda fokusområden som M&A, tvistelösning, fastighets- och miljörätt, offentlig upphandling, bank & finans, försäkring, skatt och IP/IT.

Genom vår unika geografiska täckning i Norden och Baltikum och specialisering inom utvalda fokusområden har vi ett mycket starkt klienterbjudande. Vi är en byrå som också förstår vikten av att bry sig om våra medarbetares välmående och satsar på en sund företagskultur med högt i tak som kopplas till kreativitet, kvalitet och produktivitet.

www.magnussonlaw.com 

 

Mer från Magnusson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Magnusson och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?