1515

Adverty uppfinner och lanserar nytt in-game-format för varumärkesannonsering i form av sömlösa In-Menu™-annonser

Adverty AB (publ) har uppfunnit och lanserat ett nytt in-game-format för varumärkesannonsering, som fått namnet In-Menu™. Formatet gör det möjligt att på menyskärmar inuti mobilspel visa displayannonser som är relevanta i det kontextuella sammanhanget. Tillsammans med Advertys In-Play™-format bildar den nya annonsenheten ett paket av sömlösa in-game-annonslösningar, där varumärkeskännedom kombineras med resultatbaserad annonsering.

Adverty, den ledande in-game-plattformen för annonsörer, byråer och spelutvecklare, bjuder idag in en helt ny kategori av annonsörer till spelvärlden genom att lansera ett nytt revolutionerande egenutvecklat format för in-game-varumärkesannonsering, vilket gör det möjligt att mellan spelsessioner visa IAB-displayannonser som är relevanta i det kontextuella sammanhanget.

In-Menu™ är en in-game-annonsenhet som är inbäddad djupt på designnivå i spelet. Den tillför resultatbaserad programmatisk annonsering till Advertys utbud av lösningar för sömlös annonsering. In-Menu™ förstärker en mycket nyskapande produktserie där även Advertys existerande format In-Play™, som låter varumärken ta över annonstavlor och andra virtuella utomhusanläggningar inuti spel, ingår.

”Som den första och ledande leverantören av sömlösa, programmatiska in-game-annonslösningar visar Adverty återigen vägen när det gäller att introducera varumärken i den nya spelvärlden. Vi talar om en massiv underhållningsplattform som engagerar nära tre miljarder spelare – och det är i den vi upprättar framtidens mediekanal”, förklarar Niklas Bakos, Advertys VD och grundare.

Den interaktiva naturen hos Advertys In-Menu™-annonser kombinerar icke-störande varumärkesexponering med en uppmaning till handling, och låter annonsörer leverera de varumärkeskommunikationer och -åtgärder de önskar, inklusive direkta köplänkar. Jämfört med andra lösningar på marknaden är Advertys egenutvecklade, patentsökta annonsteknik helt unik i sin förmåga att hålla kvar användare i spelet hela annonsupplevelsen igenom, vilket är en egenskap som efterfrågas av såväl spelutvecklare som varumärken.

”Fram tills nu har programmatisk annonsering i global skala företrädesvis bestått av resultatbaserade annonskampanjer konstruerade för webben, och medieköpare i det här segmentet förväntar sig att användare ska klicka på annonser för att generera konverteringar och uppfylla KPI:er. Våra In-Menu™-annonser är 100% kompatibla med det traditionella sättet att köpa programmatiska annonsytor – men öppnar samtidigt dörren till den nya och relativt outforskade mediekanal som mobilspel utgör. Tillväxtpotentialen här är enorm, och vi förväntar oss att se mycket snabb tillväxt”, fortsätter Bakos.

Adverty har ett nära samarbete med IAB, IAB Europe, IAB UK, IAB Sweden och IAB Tech Labs i syfte att etablera nya branschstandarder för in-game-annonsering. Företagets starka uppfattning är att programmatiska medieköp i allt högre grad kommer att fokusera på in-app-möjligheterna – där spel är den överlägset största kategorin – vid sidan av det rådande webbfokuset. Det blir allt mer uppenbart att framtiden för programmatisk annonsering troligen kommer att rymma både kännedoms- och resultatbaserade varumärkeskampanjer.

”Programmatisk annonsering är oundgängligt för att driva digital annonseringsverksamhet i större skala. När vi nu börjar se varumärken och byråer göra sina första satsningar på in-game-kampanjer för varumärkeskännedom med våra traditionella In-Play™-annonsplaceringar, kan vårt kompletterande In-Menu™-erbjudande göra det möjligt för ännu fler varumärken att delta. Det kommer att driva på etableringen av gaming som en tung ny mediekanal”, säger Bakos.

Advertys hela utbud av sömlösa in-game-annonstekniker finns nu tillgängligt för spelutvecklare genom företagets senaste Unity-baserade SDK. Erbjudandet In-Menu™ förväntas öka efterfrågan på In-Play™, och vice versa. Den nya produktlanseringen utgör en betydelsefull milstolpe i och med att det öppnar ännu ett inkomstflöde och samtidigt ökar den existerande försäljningen.

Den första återkopplingen från såväl ledande spelutgivare som oberoende spelstudior runtom i världen har varit överväldigande positiv, och Adverty räknar med att In-Menu™ kommer att vara representerat i spelportföljen senast i början av 2021. Adverty planerar vidare att inkludera In-Menu™-enheten i det kommande, skräddarsydda utvecklingsverktyget (SDK) för Unity Asset Store, genom det partnerskap med Unity Technologies som meddelades tidigare i år.

En introduktionsvideo som presenterar In-Play™- och In-Menu™-upplevelserna går att se via länken nedan:

https://youtu.be/N7X5M5lMVeM
 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Niklas Bakos, VD
Telefon: +46 703 66 96 46
E-post: nb@adverty.com

Denna information är sådan information som Adverty AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 september 2020.

Augment Partners AB, tel. nr. +46 8-505 65 172, är bolagets mentor på NGM Nordic SME.

Om Adverty
Adverty sammanför varumärken och människor genom sin revolutionerande displayannonseringsteknik byggd för spel. Plattformen låter kreatörer och utvecklare monetärisera den fullständiga spelupplevelsen med icke-påträngande, lättintegrerade, sömlösa annonser. Adverty är grundat 2016 med kontor i Stockholm, London och Lviv. Mer information på www.adverty.com.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Ikano BostadAnnons

Forskare och bostadsutvecklare går samman: Unikt initiativ ska forma morgondagens bästa äldreboende

I Stora Sköndal utanför Stockholm ligger IKANO Bostads första egenutvecklade vårdfastighet med 74 vårdlägenheter.
I Stora Sköndal utanför Stockholm ligger IKANO Bostads första egenutvecklade vårdfastighet med 74 vårdlägenheter.

Vilken kommun tar chansen att vara med och utveckla framtidens äldreboende?

– Ett äldreboende ska vara både en vårdmiljö och ett bra hem. Det gäller att få med båda perspektiven, konstaterar Olle Ingman, förvaltningschef på Ikano Bostad.

Tillsammans med Karolinska Institutet och Linnéuniversitetet ska bostadsföretaget nu skapa ett eget Living Lab.

Lev livet, hela livet – läs mer om Ikano Bostads behovsanpassade fastigheter för vårdboenden här. 

Det unika partnerskapet mellan forskare och bostadsutvecklare startade 2017. Visionen är att den nya forskning som finns inom bland annat geriatrik och arbetsterapi ska omsättas i praktiken när nya äldreboenden skapas.

– Det finns mycket evidensbaserad kunskap som inte tillämpas inom äldreomsorgen i dag, menar Olle Ingman.

Det Living Lab som nu planeras ska skapas utifrån den plattform som initiativtagarna byggt tillsammans.

– Vi vill ta all den kunskap som finns och tillämpa den i en fysisk byggnad. Men vi ska inte göra det i en befintlig byggnad utan skapa en anpassad miljö.

Living Lab – också en plats för forskning och utbildning

Utmärkande är också att Living Lab inte bara ska vara ett boende där den senaste spetskunskapen och tekniken kommer de boende till godo.

– Det ska inte bara vara morgondagens bästa äldreboende utan också en plats för forskning och utbildning av nya medarbetare.

Olle Ingman, förvaltningschef på Ikano Bostad.
Olle Ingman, förvaltningschef på Ikano Bostad.

Den viktigaste pusselbiten saknas dock – den vårdgivare som vill vara med och utveckla den fysiska platsen och sedan driva verksamheten.

– Vi söker först och främst en kommunal vårdgivare men är även öppna för den privata aktör som vill vara med och forma framtidens äldreomsorg.

Den kunskap och de många insikter som skapas i Living Lab kan sedan tillämpas i resten av Sverige.

– Vi ser helst att vårdgivaren finns i Stockholmsområdet, men det viktigaste är att det är en vårdgivare som vill utvecklas och som delar vår vision, konstaterar Olle Ingman.

Ringat in utmaningar

Under arbetets gång har man ringat in ett antal utmaningar som man vill arbeta vidare med i ett kommande Living Lab. Det handlar exempelvis om att i största möjliga mån öka hemkänsla och gemenskap för de boende. I ett framtida Living Lab kommer de gemensamma ytorna därför att vara bättre planerade än vad som är norm i dag och miljön ska i större utsträckning inbjuda de boende att röra sig mer självständigt. Större integration i det omgivande samhället ska också skapa stimulans för de boende.

– Man kan till exempel ha en restaurang som är öppen även för andra – men då måste boendet ligga i en urban miljö, något som inte är särskilt vanligt i dag, konstaterar Olle Ingman.

Vårdfastigheten i Stora Sköndal har stora takterasser och balkonger för att underlätta utevistelse.
Vårdfastigheten i Stora Sköndal har stora takterasser och balkonger för att underlätta utevistelse.

Men det handlar också om att attrahera rätt medarbetare och skapa bästa möjliga förutsättningar för kompetensutveckling och återhämtning.

Ytterligare en utmaning gäller tekniken. Generellt sett ligger äldreomsorgen steget efter när det gäller att ta tillvara den nya teknikens möjligheter.

Lev livet, hela livet – läs mer om Ikano Bostads behovsanpassade fastigheter för vårdboenden här.  

 

Mer från Ikano Bostad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ikano Bostad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?