1515

Värdet av kunddata – en outforskad möjlighet

Fondab moderniserar. I en fortfarande tämligen omodern finansbransch finns det fantastiska möjligheter att utmana och vidareutveckla rådande processer, erbjudanden och kanske till och med affärsmodeller. Ser man till fondmarknaden som en del i detta så befinner sig de fondbolag som insett värdet av en nära kundrelation i ett guldläge, inte bara i att upprätthålla sitt erbjudande, men även vidareutveckla det för att ta sin affär till nästa nivå – men det gäller att hänga med.

Filip Birkhammar Head of Sales Fondab
 

– Vi har tidigare pratat om att vi ser en tydlig trend där fondbolag vill komma närmare sina kunder. Det händer här och nu och det är väldigt uppfriskande för oss att ta del av ett nytt sätt att tänka på, som inte bara andas gammeldags finansbransch, säger Filip Birkhammar, Head of Sales på Fondab och fortsätter: 

– Den senaste tiden har våra möten med fondbolag mer och mer handlat om konverteringsgrader, churn rate och kunddata. För de fondbolag som är tidigt på bollen finns fina värden att skörda som i slutändan kan bidra till att etablera en närhet till de som faktiskt fyller på i fonderna – fondspararna själva.

Våga komma ur ett gammalt tänk 

Inträdesbarriären för att börja arbetet med att komma sina kunder närmre är i fondbranschen inte särskilt stora, om man ser till hur man jobbar med frågan idag. Genom att bekräfta och erkänna den potential som finns med kunddata skapar man sig bättre möjligheter att hitta rätt verktyg för att ta sig igenom informationsträsket och komma tillbaka med det som är vettigt för verksamheten. Ett bra första steg. 

– Data genereras varje sekund i ofantliga mängder som varken jag eller du kan hålla reda på själva. Det kan kännas överväldigande, men det finns en del användbar och handlingsbar insikt dold i djupet. Med rätt strategi, verktyg och analys kan man åstadkomma mycket. Bättre kännedom om kunderna kan nämligen göra oss klokare, och samtidigt kunderna både mer nöjda och lönsamma, berättar Filip.

Rid på vågen 

Även om bank och finans generellt fortfarande känns ganska omodern så är den ändå i en märkbar förändring. Begrepp och företeelser som Fintech, Open Banking och PSD2, för att nämna ett par, har inte undgått någon vid det här laget, för att inte tala om Mifid II och andra compliance- och regelverksrelaterade förändringar. Här finns det en möjlighet att faktiskt rida på förändringsvågen och på bästa sätt försöka omsätta allt nytt till något praktiskt kopplat till den egna verksamheten. 

– Det är bra att försöka hitta sätt att rida på vågen genom att utnyttja de möjligheter som faktiskt introduceras. Som en Fintech-aktör själva kan vi förhoppningsvis hjälpa fondbolagen en bit på traven med hjälp av vår infrastruktur för fondhandel och slutkundshantering. En viktig pusselbit i det stora, säger Filip.

Snegla på hur andra branscher gör 

Även om det händer saker i branschen generellt så är ett arbete med kunddata fortfarande en outforskad företeelse, särskilt inom fondmarknaden. En nackdel är att fondbolag generellt sett inte utnyttjat möjligheterna med kunddata fullt ut, vilket betyder att det inte finns strategier att efterlikna eller lärdomar att dra. Det man ska komma ihåg är att det däremot inte krävs särskilt mycket för att komma igång, och exempel på hur man kan göra finns det massor av, inte minst inom andra branscher. 

– Vill man inte uppfinna hjulet på nytt så kan man faktiskt snegla på andra branscher som i många fall befinner sig på en helt annan nivå när det kommer till exempelvis kundanskaffning och merförsäljning. Med ganska små medel kan man få ett bra försprång gentemot konkurrenterna, berättar Filip.

Det kan bli svårt om du är sist ur startblocken 

Att fondmarknaden generellt sett fortfarande ligger efter betyder inte att aktörer inte jobbar med frågan. Det finns en grupp fondbolag som identifierat potentialen med en närhet och förståelse för sina kunder och jobbar idag med diverse olika satsningar för att ta sig till nästa nivå. – Det gäller att hänga med i svängarna för att inte lämnas i skuggan av sina konkurrenter. Om man inte redan är på bollen bör man överväga att sätta av ett par slantar för enklare analysverktyg. I många fall finns det smidiga lösningar anpassade för olika budgetar och storlekar på verksamheten, avslutar Filip.

Filip Birkhammar
Head of Sales, Fondab
Tel: +46 73 600 11 63
E-post: filip.birkhammar@fondab.com

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?