1515

Footway rapporterar Q2 2020

Gemensam plattform för internationell expansion   · Stark ökning av antal besökare till 37,9 miljoner, upp 33% · Antal nya kunder ökade med 14% till 415 000 i kvartalet · Försäljningen för Q2 uppgick till 602,7 msek · Rörelseresultat (EBIT) för Q2 uppgick till -0,4 msek  

Nettoomsättningen för Q2 uppgick till 602,7 (-) msek, där Footway stod för 294,4 msek och Sportamore för 308,3 msek. Fokus för kvartalet har varit lönsamhet och integrationsplanering. Både Footway och Sportamore uppvisade tillväxt i kvartalet mot föregående år med 10 respektive 28 procent, där utfallet påverkades i olika utsträckning av Covid-19. Footways tillväxt drevs främst av Schweiz, Danmark, Irland och Storbritannien. Sportamores tillväxt påverkades positivt, främst utanför Sverige. Antalet nya kunder i Q2 uppgick till 415 000, vilket både förklaras av förändrade konsumtionsmönster och tillägget av Sportamore.

Under Q2 pågick planeringen för integrationen av Sportamore, som efter kvartalets utgång inneburit starten på utvecklingen av en ny teknisk plattform. Den gemensamma plattformen innefattar bakomliggande verksamheter såsom IT, lager och logistik samt kundsupport med fokus på att fortsatt möta kundernas krav på service och tillgänglighet. Lagerhanteringen kommer att optimeras mellan Footways logistikanläggning i Helsingborg och Sportamores anläggning i Eskilstuna.
 

Integrationsprocessen kan komma att ha en viss dämpande effekt på koncernens organiska tillväxt under kommande 12 månader, men förväntas ge betydande kostnadsbesparingar efter genomförd integration samt skapar förutsättningar för internationell expansion för Sportamore. Arbetet med integrationen planeras vara genomfört före årsskiftet 2020/2021.

”Den svenska sko- och klädbranschen har påverkats negativt av pandemin, som i år tappat 34 respektive 18 procent. Motsvarande utveckling syns på de flesta marknaderna i Europa. Mot den bakgrunden är jag nöjd att kunna konstatera att våra butiker uppvisar tillväxt i kvartalet,” säger Daniel Mühlbach, koncernchef. ”Vi är nu mitt i integrationen av Sportamore, där vi skapar en gemensam teknisk plattform som lägger grunden för nästa fas i Footways historia. Styrkan i plattformen är att vi samlar nischade onlinebutiker där både kunder och leverantörer känner sig hemma, och som samtidigt drivs av ett starkt back-end i form av exempelvis logistik och datadriven marknadsföring. Vi lägger fullt fokus på att färdigställa och lansera plattformen innan årets slut, för att från och med nästa år kunna växa snabbare på fler marknader med fler butiker.”

 

Delårsrapporten, i sin helhet, återfinns även på: footway.se/investors



För ytterligare information:



Daniel Mühlbach, VD
Email: daniel.muhlbach@footway.com
Mobil: 073-533 65 45

Susanne Cederström, IR
Email: ir@footway.com
Mobil: 073-526 60 98

Följande bilagor finns för nedladdning:
Footway Delårsrapport Q2 2020
2020-08-28 Footway rapporterar Q2 2020


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Blue PrismAnnons

Intelligent automation och RPA skapar effektivare processer och bättre kundupplevelser

Tack vare intelligenta robotar, även kallade digitala medarbetare, som tar över standardiserade processer kan företag och organisationer idag använda sin personal för mer kvalitativa arbetsuppgifter och samtidigt säkra processer och regelefterlevnad. Med intelligent automation och RPA, Robotic Process Automation, frigörs tid, processer optimeras och både medarbetar- och kundnöjdheten ökar. 

Enligt analysföretaget Gartner var RPA, det snabbast växande programvaruområdet 2020, med en tillväxt på 38 procent. 

– Vi är övertygade om att företag och organisationer kommer att behöva införa intelligent automation i sin verksamhet. Det kommer att krävas en mix av människor och digitala medarbetare för att vara konkurrenskraftiga, och vi tror att företag i framtiden kommer att bestå av 1/3 människor, 1/3 system och 1/3 digital arbetskraft, säger Niklas Karlsson, Head of Nordic Blue Prism.

Många företag sätter idag fokus på kundupplevelser och ökad kundnöjdhet. Här blir intelligent automation en viktig del för att skapa smarta digitala processer i en värld där enkelhet och snabbhet blir allt viktigare aspekter för dagens digitalmogna kunder. 

– Genom att omlokalisera resurser och automatisera en hel kedja i en kundprocess skapas snabbare och säkrare processer som underlättar för kunden. Vi har exempelvis en kund inom bankvärlden som gått från 42 till 87 procents kundnöjdhet efter att man digitaliserade hela processen kring att spärra och beställa kontokort, berättar Niklas Karlsson.

Blue Prism har, sedan bolaget grundades 2001, varit med och skapat teknologierna runt RPA, och är idag en central del i företag och organisationers digitala förändringsarbete. En process där flera innovativa teknologier behöver samarbeta för att nå bästa resultat, som exempelvis robotar, OCR, AI och Machine Learning. Den nya tekniken skapar inte bara bättre resursutnyttjande utan även lösningar som minskar arbetsplatsolyckor. Ett exempel är  en av Blue Prism kunder inom oljeindustrin där man med drönare, robotar, AI och machine learning infört en helt digital kontroll av pipelines, i en otillgänglig miljö, och drastiskt lyckats minska antal inträffade olyckor.  

Genom att standardiserade processer tas över av intelligenta robotar som jobbar 365 dagar om året, dygnet runt, kan du frigöra tid för medarbetarna för mer kvalitativa arbetsuppgifter och bli mer effektiv. Robotar gör så att du kan skapa snabba, säkra digitala kundprocesser som ger ökad regelefterlevnad då felaktigheter orsakad av mänskliga faktorn minimeras.

– De flesta företag vill bli mer effektiva, man vill använda sin personal till mer värdeskapande arbetsuppgifter. Det tillsammans med att det pågår en stor transformation inom många branscher, som exempelvis inom bilindustrin där företag går från B2B till B2C, gör att intelligent automation ihop med RPA behövs för att bolag i framtiden ska kunna hantera smarta och effektiva kundprocesser, menar Niklas Karlsson.

Hör hur nordiska kunder arbetar med automation 

Om Blue Prism

Blue Prism är världsledande inom RPA (Robotic Process Automation) och Intelligent Automation. Vi har över 2000 kunder i 170 länder - som alla skapar värde genom effektivare arbetssätt och får miljoner timmar tillbaka till sina verksamheter. Våra digitala robotar erbjuder en skalbar automatisering som är säker, smart och tillgänglig för alla. Med hjälp av digital arbetskraft får dina medarbetare tid över för det som är viktigt och ger värde. Läs mer på https://www.blueprism.com/ 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Blue Prism och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?